Menopaussin oireet tuntuvat silmissä – asiantuntija opastaa oireiden helpotuksessa

Kansainvälistä menopaussipäivää vietetään huomenna 18. lokakuuta. Vaihdevuosien aikaiset hormonaaliset muutokset yleisterveyteen ja mielialaan tunnetaan melko hyvin, mutta tiesitkö, että vaihdevuodet voivat vaikuttaa myös silmiisi? Oireista kannattaa olla perillä, sillä ne voivat vaikuttaa arkeen muun muassa työskennellessä. Helpotusta oireisiin on kuitenkin saatavilla, muistuttaa Rauman ja Porin Specsavers-myymälöiden optikko-yrittäjä Anna Mariasik.

Iän karttumisen myötä silmissä tapahtuu muutoksia: esimerkiksi ikänäkö on monille tuttua. Myös hormonit voivat kuitenkin vaikuttaa silmäterveyteen läpi elämän.

Vaihdevuosien aikana yleinen oire on kuivasilmäisyys – seuraukset tuntuvat esimerkiksi töissä ja autoillessa

Vaihdevuosien aikana estrogeenin tuotanto vähenee, ja siitä johtuva estrogeenivaje on merkittävimpiä tekijöitä vaihdevuosien aikaisille muutoksille. Kuivasilmäisyys on tyypillinen vaihdevuosien aikaisen estrogeenin laskun aiheuttama oire. Specsaversin syksyllä 2023 teettämän kyselyn mukaan lähes kolmannes (32 %) suomalaisista 45–64-vuotiaista naisista kärsii kuivasilmäisyydestä jatkuvasti tai usein.*

”Vaihdevuosien aikana tyypillisesti kyynelnesteen tuotanto vähenee. Se voi johtaa kuivaan tunteeseen silmissä, valoherkkyyteen ja näön sumentumiseen. Kuivasilmäisyydestä johtuvat oireet puolestaan voivat johtaa muihin näkemisessä tuntuviin oireisiin, kuten vaikeuksiin nähdä hyvin hämärässä”, Specsavers Porin ja Rauman optikko-yrittäjä Anna Mariasik muistuttaa.

Hämäränäköön liittyvät haasteet vaikuttavat merkittävästi esimerkiksi pimeänä vuodenaikana autoiluun. Monet tuntevat kuivasilmäisyyden haasteet myös työpaikalla.

”Erityisesti näyttöpäätetyötä tehdessä kuivasilmäisyys voi vaikeuttaa merkittävästi työssä jaksamista. Olisikin tärkeää, että kuivasilmäisyydestä kärsivä pyrkisi yhdessä silmäterveyden asiantuntijan kanssa löytämään itselleen sopivan tavan helpottaa oireita”, sanoo Mariasik.

Anna Mariasikin vinkeillä voit helpottaa vaihdevuosien aikaisten hormonimuutosten aiheuttamaa kuivasilmäisyyttä:

• Silmätipat ja -geelit. Helpoin tapa helpottaa oireita on käyttämällä oikeanlaisia silmätippoja tai -geelejä, joiden valinnassa optikko voi auttaa.
  • Silmien suojaaminen. Kuivasilmäisyyttä voi helpottaa suojaamalla silmät tuulelta ja kuivalta ilmalta esimerkiksi aurinko- tai silmälaseja käyttämällä.
  • Silmäjumppa toimistolla. Paljon näyttöä katsovan kannattaa noudattaa kikkaa, jossa 20 minuutin välein katsotaan kaukaisuuteen vähintään 20 sekunnin ajan.
  • Piilolinssien käytön vähentäminen. Piilolinssien päivittäistä käyttöaikaa lyhentämällä tai käyttöä vähentämällä voi helpottaa oireita. Esimerkiksi illalla piilolinssit voi vaihtaa silmälaseihin ennen auton rattiin hyppäämistä. Kannattaa myös kiinnittää huomiota piilolinssien laatuun ja kosteuttavuuteen. Varmista myös, että silmätipat sopivat piilolinssien kanssa yhteen.
  • Ruokavalio. Esimerkiksi omega-3 rasvahapot voivat helpottaa kuivasilmäisyyden oireita. Veden juominen vähentää kehon kuivumisesta johtuvaa silmien kuivumista.
  • Säännölliset näöntutkimukset. Optometristi voi havaita silmästä muutoksia, jotka voivat johtua hormonitasapainon muutoksista ja tarjota yksilöllisiä ratkaisuja ja hoitokeinoja.
  • Hormonihoito. Elämää merkittävästi haittaavia vaihdevuosien oireita voidaan myös helpottaa estrogeenihoidolla. Keskustele hormonihoidoista lääkärisi kanssa.

”Iän myötä myös silmäpaineet voivat lähteä nousuun ja myös sen takia säännöllisissä näöntutkimuksissa tulisi käydä kahden vuoden välein. Näöntutkimuksissa voidaan havainnoida mahdollisia silmäsairauksia ja tarjota oikeanlaista apua. Näöntutkimuksen yhteydessä on hyvä mainita, jos kärsii kuivasilmäisyydestä tai on muita sairauksia, jotta optikko osaa auttaa parhaalla mahdollisella tavalla”, Mariasik muistuttaa.

Anna Mariasik
optikko-yrittäjä, Specsavers Pori & Specsavers Rauma
anna.mariasik@st.fi.specsavers.com

*Kysely tehtiin Specsaversin toimeksiannosta. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta BCW. Kysely toteutettiin Bilendin M3 Research -verkkopaneelissa syyskuussa 2023. Kyselyyn vastasi 1 000 suomalaista. Otos on iältään, sukupuoleltaan ja alueellisesti kansallisesti edustava.

Specsavers on yrittäjävetoinen ja yksityisomisteinen optikkoketju, joka aloitti toimintansa Suomessa heinäkuussa 2007. Specsavers tarjoaa suomalaisille laadukkaita silmälaseja, piilolinssejä ja silmäterveyspalveluita edulliseen hintaan. Suomessa on yli 50 Specsavers Optikko -liikettä, joiden liiketoiminnasta vastaavat paikalliset yrittäjät. Kattavien optikkopalvelujen lisäksi valtaosasta liikkeitä löytyy silmälääkärin vastaanotto. Laajaan kehysvalikoimaan kuuluvat omien mallistojen lisäksi mm. Tommy Hilfiger, GANT, HUGO, Vivienne Westwood, Marc Jacobs, Barbour ja DAY Birger et Mikkelsen. Keväällä 2024 Specsavers sijoittui ensimmäiseksi suurten yritysten kategoriassa Suomen Parhaat Työpaikat™ -listauksessa. www.specsavers.fi