Mikä avuksi kesällä ilmeneviin silmäoireisiin? Optikko muistuttaa aurinkolasien käytöstä ja hyvästä hygieniasta

Kesäriennoissa ja mökkeillessä silmien suojaaminen saattaa vaikuttaa vähäpätöiseltä asialta, mutta muun muassa UV-säteily, sinilevä ja tavallista runsaampi alkoholinkäyttö voivat aiheuttaa pahimmillaan vakaviakin seurauksia. Optikkoyrittäjä Marina Åkerlundin mukaan oikeanlaiset aurinkolasit, kosteuttavat silmätipat ja piilolinssien tauottaminen helpottavat kesäkuukausien silmäoireita.

Kauniit kesäpäivät ovat jokaisen kesälomalaisen toiveissa, mutta UV-säteily ja siristely rasittavat silmiä.

Specsavers-yrittäjä ja kokenut optikko Marina Åkerlund kertoo, että hyvin istuvat aurinkolasit eivät ole vain tyylivalinta, vaan myös tehokkain tapa suojata silmiä esimerkiksi UV-säteilyltä ja tuulelta.

– Myös kosteuttavat silmätipat ja piilolinssien käytön tauottaminen ovat hyviä keinoja hillitä ja ehkäistä kesällä ilmeneviä silmäoireita, kuten silmien väsymistä ja vuotamista, Åkerlund sanoo.

Rantapäivinä myös sinilevä ja hiekka voivat aiheuttaa kaikenikäisille ikäviä silmäoireita.

– Sinilevän tai hiekan aiheuttamiin silmäoireisiin paras lääke on vesi. Silmät kannattaa huuhdella mahdollisimman nopeasti runsaalla määrällä puhdasta vettä. Oireisiin riittää yleensä kotihoito.

Lomatissuttelulla voi olla vaikutusta myös silmien hyvinvointiin

Kesäaikaan myös tavallista runsaampi alkoholinkäyttö voi Åkerlundin mukaan aiheuttaa tilapäisiä silmäoireita.

–  Tyypillisesti alkoholinkäyttö oirehtii silmissä punoittamisena, kuivumisena ja verestämisenä. Alkoholinkäytön yhteydessä esimerkiksi juhlissa ja festivaaleilla usein myös valvotaan myöhään, mikä saa silmät punoittamaan entisestään.

– Alkoholin vaikutuksen alaisena voi huomata eron myös näkökyvyssä. Joillekin ihmisille alkoholi aiheuttaa jopa kaksoiskuvia eli kahtena näkemistä. Tätä tapahtuu etenkin silloin, jos taustalla on piilevää karsastusta, Åkerlund jatkaa.

Hyvä käsihygienia voi pelastaa ikäviltä tulehduksilta

Monet suuntaavat kesälomallaan mökille tai luonnonhelmaan, jossa kannattaa Åkerlundin mukaan olla erityisen tarkka hygieniasta etenkin piilolinssien käytön yhteydessä:

– Käsissä saattaa olla likaa niin järvivedestä kuin puutarhamullastakin. Esimerkiksi puhdistusliinojen tai käsidesin kannattaa olla piilolinssejä käyttävän lomailijan vakiovaruste. Jos käsien puhdistus unohtuu ennen piilolinssien käsittelyä, silmiin voi päätyä tulehduksia aiheuttavia bakteereja, mikä saattaa aiheuttaa hyvinkin epämiellyttäviä, hoitoa vaativia oireita.

Epämukavien oireiden ilmaantuessa kannattaa kääntyä optikon tai silmälääkärin puoleen.

Optikon vinkit silmistä huolehtimiseen kesällä:

1. Hygienia, hygienia ja vielä kerran hygienia! Tärkeintä on huolehtia käsihygieniasta – etenkin, jos käyttää piilolinssejä.
  2. Muun muassa alkoholi, tuuli ja hiekka voivat aiheuttaa lieviä silmäoireita, kuten punoittamista ja kutinaa. Lieviin oireisiin voi käyttää kosteuttavia silmätippoja.
  3. Laiturinnokassa on hyvää aikaa pysähtyä miettimään, milloin olet viimeksi käynyt näöntutkimuksessa. Jos edellisestä tutkimuksesta on vierähtänyt jo suositeltua kahta vuotta pidempi aika, näöntutkimukseen kannattaa suunnata mahdollisimman pian – jopa mökkipaikkakunnalla!

Marissa Rämänen, viestintä
marissa.ramanen@bursonglobal.com

Specsavers on yrittäjävetoinen ja yksityisomisteinen optikkoketju, joka aloitti toimintansa Suomessa heinäkuussa 2007. Specsavers tarjoaa suomalaisille laadukkaita silmälaseja, piilolinssejä ja silmäterveyspalveluita edulliseen hintaan. Suomessa on yli 50 Specsavers Optikko -liikettä, joiden liiketoiminnasta vastaavat paikalliset yrittäjät. Kattavien optikkopalvelujen lisäksi valtaosasta liikkeitä löytyy silmälääkärin vastaanotto. Laajaan kehysvalikoimaan kuuluvat omien mallistojen lisäksi mm. Tommy Hilfiger, GANT, HUGO, Vivienne Westwood, Marc Jacobs, Barbour ja DAY Birger et Mikkelsen. Keväällä 2024 Specsavers sijoittui ensimmäiseksi suurten yritysten kategoriassa Suomen Parhaat Työpaikat™ -listauksessa. www.specsavers.fi