Milloin viimeksi vaihdoit kasvopyyhkeesi? Viisi vinkkiä arkipäivän silmähygieniaan

Punoittavatko tai kutiavatko silmäsi? Lainasitko ehkä silmätippoja tai ripsiväriä kaverille? Syy silmän ärtymiseen voi löytyä puutteellisesta silmähygieniasta. Onneksi pienillä, arkisilla muutoksilla voi välttyä ikäviltä silmäoireilta. Optikko Sami Hämäläinen Mikkelin Specsaversilta kertoo viisi vinkkiä hyvään silmähygieniaan.

1. Muista käsien pesu ja vältä silmien hieromista.

Hyvän käsihygienian ylläpitäminen on silmien hyvinvoinnin kannalta erityisen tärkeää, sillä virukset leviävät helposti käsistä silmiin tai muihin ihmisiin. Samalla on tärkeää välttää silmien ja kasvojen koskettelua, sillä silmätulehdukset, kuten sarveiskalvon tulehdus, ovat hyvin tarttuvia. Erityisesti lapset hierovat herkästi silmiään, jolloin tulehdukset leviävät esimerkiksi päiväkodeissa flunssakautena ja siirtyvät myös aikuisiin.

2. Käytä piilolinssejä ohjeiden mukaan.

Piilolinssit suojaavat silmää roskilta ja pölyltä, mutta ne ovat myös mahdollisia tulehdusten aiheuttajia, jos niitä käytettäessä ei huolehdita hygieniasta tai noudateta käyttöohjeita. Kädet pitää pestä ennen piilolinssien asettamista tai poistamista, ja piilolinssit tulee aina pestä ja vaihtaa optikon ohjeiden mukaisesti. Esimerkiksi kuukausilinssit tulee silmäoireiden välttämiseksi vaihtaa vähintään neljän viikon välein. Myös piilolinssien hoitonesteen mukana tuleva kotelo kannattaa aina vaihtaa uuden nestepullon myötä, jotta se tulee vaihdettua riittävän usein. Kertakäyttöpiilolinssit ovat linsseistä hygieenisimpiä.

3. Älä lainaa kaverilta, silmähygienian kannalta oma on paras.

Tavalliset optikkoliikkeen tai apteekin kosteustipat auttavat lieviin silmäoireisiin, mutta myös silmätippoja käytettäessä on huomioitava hygieenisyys. Silmätipat ja muut silmien alueella käytetyt tuotteet kannattaa pitää henkilökohtaisina. Esimerkiksi silmämeikkejä ei pidä lainata kaverille, sillä tulehdukset saattavat levitä niiden välityksellä. Meikit kannattaa myös aina valita omiin silmiin sopiviksi, sillä esimerkiksi herkille silmille sopivat parhaiten allergiatestatut tuotteet.

4. Pidä huolta meikkien hygieniasta.

Tavallinen virhe on, ettei meikkien hygieniasta pidetä huolta. Jos käytät meikkisiveltimiä nestemäisen meikin levittämiseen, tulee siveltimet pestä jokaisen käytön jälkeen. Vastaavasti kiinteään meikkiin käytettävät siveltimet on hyvä pestä kuukausittain. Hygieniaan voi vaikuttaa myös vaihtamalla meikkejä riittävän usein. Esimerkiksi ripsiväri on hyvä uusia kerran kolmessa kuukaudessa, jottei siihen pääse pesiytymään pöpöjä.

5. Vaihtamalla paranee.

Kaikki silmiä koskettavat tuotteet kannattaa vaihtaa uusiin säännöllisin väliajoin. Vaihda siis kasvopyyhkeesi, silmämeikit, silmätipat, piilolinssit ja niiden nesteet riittävän usein, jotta ne pysyvät hygieenisinä. Nämä tulee myös vaihtaa aina, kun olet kärsinyt silmätulehduksesta, jottei tulehdus uusiudu tai leviä terveeseen silmään.

Irene Hernberg, Viestintäjohtaja, Specsavers Oy, +358 40 6625866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2017 yli 2,9 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. Specsaversillä on alan suurin liikekohtainen liikevaihto. Specsavers on Great Place to Work -sertifioitu työpaikka.  www.specsavers.fi