Näin näet hyvin matkallakin – lue optikon vinkit silmälasien ja piilolinssien kanssa matkustaville

Lomalla moni suuntaa etelän lämpöön tai matkailee kotimaassa. Mutta mitä kannattaa muistaa matkalle pakatessa? Mitä kuivasilmäisen kannattaa ottaa huomioon lentokoneessa? Entä voiko uima-altaassa polskutella piilolinssit päässä? Kokosimme Specsaversin optikko Riku Rajalan vinkit silmälasien ja piilolinssien kanssa matkustaville, jotta näkövaikeudet eivät aiheuta lomalla päänvaivaa.

OPTIKON VINKIT SILMÄLASIEN JA PIILOLINSSIEN KANSSA MATKUSTAVILLE:

ENNEN MATKAA

Matkalle kannattaa pakata ylimääräiset lasit mukaan varmuuden vuoksi – toiset lasit ovat silmälasien rikkoutuessa tai kadotessa korvaamattomat.

Varalasien vaihtoehtona mukaan voi pakata piilolinssit. Pääsääntöisesti piilolinssejä käyttävän kannattaa lisäksi ottaa mukaan ylimääräisiä linssejä. Nykyään myös aurinkolaseja saa voimakkuuksilla, joten nekin voivat toimia hyvänä hätävarana, jos silmälaseille tai piilolinsseille tapahtuu reissussa jotakin, neuvoo Specsaversin optikko Riku Rajala.

Jos lasit tai piilolinssit häviävät matkalla kokonaan, voi optikolta saatua silmälasi- tai piilolinssikorttia näyttämällä hankkia paikalliselta optikolta samanlaiset linssit. Ennen matkaa kannattaa tarkistaa, korvaako vakuutuksesi reissussa rikki menneet tai kadonneet silmälasit.

LENTOMATKALLA

Lentokoneessa silmälasit kannattaa pitää päässä ja varalasit kuljettaa käsimatkatavaroiden joukossa kovassa kotelossa, jotta ne eivät vahingoitu.

Lentokoneessa ei kannata käyttää piilolinssejä, vaan suosia matkustamisen aikana silmälaseja. Piilolinssejä käyttäessä silmät ärtyvät muutenkin herkästi, ja lentokoneen kuiva ilma kuivattaa silmää tavallista nopeammin, Rajala toteaa.

Varsinkin kuivasilmäisen piilolinssien käyttäjän kannattaa myös muistaa ottaa silmätippoja mukaan matkalle ja laittaa tippoja jo valmiiksi ennen lentoa. Matkalle mukaan pakatut silmätipat sekä riittävä vedenjuonti pitävät kuivasilmäisyyden oireet kurissa. Lentokoneessa myös puhallin kannattaa kääntää poispäin kasvoista, jottei ilmastointi kuivata silmiä.

LOMAKOHTEESSA

Korkea lämpötila ja valo voivat vaurioittaa silmälasien linssien pinnoitetta, joten esimerkiksi automatkalla kannattaa huolehtia, etteivät lasit unohdu kojelaudalle aurinkoon. Jos et tarvitse laseja automatkalla, säilytä ne linssit ylöspäin kotelossa, jotta tärinä ei naarmuta niitä. Rannalla aurinkoa ottaessa ei laseja kannata jättää suoraan auringonpaisteeseen, vaan säilyttää ne kotelossaan.

Kuumuuden välttämisen lisäksi lasit on tärkeä pitää puhtaana, jotta linssit pysyvät hyvässä kunnossa pitkään. Jos saat rannalla silmälaseihisi roiskeita merivedestä tai ne sotkeutuvat aurinkorasvaan, huuhtele linssit mahdollisimman pian juoksevalla vedellä. Jos vesihanaa ei ole lähettyvillä, voit kaataa laseille hiukan vettä juomapullostasi, Rajala vinkkaa.

Linssien puhdistusaine kannattaa pitää mukana rannallakin, jotta voit suihkauttaa sitä laseihin niitä puhdistaessasi. Rantapyyhkeeseen tarttunut hiekka voi naarmuttaa linssejä, joten kostutetut lasit kannattaa pyyhkeen sijaan kuivata vaikka puhtaalla nenäliinalla.

Etelän lomalla uima-altaaseen ei pidä mennä kuukausipiilolinssit päässä, sillä bakteerit tarttuvat altaassa linssiin helposti ja aiheuttavat silmätulehdusvaaran. Kuukausilinssien sijaan kannattaa suosia kertakäyttölinssejä, jotka vaihdetaan päivittäin. Jos lomakohteen hygieenisyys epäilyttää, kannattaa piilolinssien käyttöä välttää kokonaan.

Viisi vinkkiä silmälasien käyttäjälle

• Muista pakata ylimääräiset lasit tai ota piilolinssejä mukaan varmuuden vuoksi.
  • Myös silmälasikortti kannattaa ottaa matkalle mukaan.
  • Kuljeta varalasit kotelossa käsimatkatavaroissa äläkä ruumassa, jotta ne pysyvät kunnossa.
  • Suojaa silmälasit kuumuudelta ja säilytä niitä kotelossaan.
  • Älä hiero laseja hiekkaisella pyyhkeellä, jotta ne eivät naarmuunnu.

Viisi vinkkiä piilolinssien käyttäjälle

• Pakkaa mukaan tarpeeksi piilolinssinestettä, jotta sitä riittää koko reissun ajaksi.
  • Muista ottaa matkalle mukaan myös piilolinssikortti.
  • Älä käytä piilolinssejä lentokoneessa, jotta silmäsi eivät kuivu.
  • Laita silmätippoja jo ennen lentoja ja muista juoda tarpeeksi, jotta kuivasilmäisyyden oireet eivät yllätä.
  • Suosi matkalla kertakäyttölinssejä – etelän kohteissa uima-altaaseen ei bakteerien takia kannata mennä kuukausilinssit päässä.

Riku Rajala, optikko, Specsavers Oy, +35840 505 2941, riku.rajala@st.fi.specsavers.com
Irene Hernberg, viestintäjohtaja, Specsavers Oy, +358 40 6625866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2014 yli 3,1 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. Specsaversillä on alan suurin liikekohtainen liikevaihto.  www.specsavers.fi