Näissä kesäaktiviteeteissa kannattaa suosia piilolinssejä – optikon vinkit piilolinssien käyttöön

Kesä ja kesän erilaiset aktiviteetit saavat monet meistä miettimään piilolinssien käytön aloittamista. Specsavers Redin optikko-yrittäjä Anna-Riitta Ripatti kertoo, milloin piilolinssit päihittävät silmälasit. Ripatin vinkkien avulla piilolinssien käyttö on helppo aloittaa.

Monilla voi olla hieman vanhentuneita käsityksiä siitä, kenelle piilolinssit sopivat. Linssit ovat kuitenkin kehittyneet viime vuosina niin ominaisuuksiltaan kuin materiaaleiltaan. Taloustutkimus Oy:n vuodenvaihteessa julkaistu Silmälasien käyttö ja näönkorjaus Suomessa 2022 -tutkimus paljastaa, että 70 prosenttia suomalaisista käyttää silmälaseja, mutta piilolinssin käyttäjien määrä on vain 8 prosenttia suomalaisista. Syiksi sille, miksi piilolinssejä ei käytetä, kerrotaan muun muassa se, että ne koetaan hankalaksi käyttää ja että niiden ei koeta sopivan itselle.

”Kaikille löytyy yleensä sopiva piilolinssi, mutta toisinaan ensin pitää kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. Piilolinssejä saa nykyisin esimerkiksi moniteholinsseinä, eikä hajataittokaan useimmiten ole este piilolinssien käytölle”, kertoo Specsavers Redin optikko-yrittäjä Anna-Riitta Ripatti.

Lapsetkin voivat hyvin käyttää piilolinssejä, mutta tietynlaisena vaatimuksena on Ripatin mukaan se, että he pystyvät ottamaan vastuuta hygieniasta huolehtimisesta.

Näissä kesälajeissa piilolinssit päihittävät silmälasit

Anna-Riitta Ripatin mukaan monet harrastukset ovat sellaisia, joissa piilolinssit peittoavat silmälasit. Esimerkkejä tällaisista ovat kiipeilyn, jumpan ja nyrkkeilyn kaltaiset lajit, joissa silmälasit voivat rikkoutua. Erityisen verrattomat piilolinssit ovat kuitenkin kesän suosikkiharrastuksen parissa, eli uidessa.

”Uida ja sukeltaa voi hyvin piilolinssit päässä. Lisäksi piilolinsseistä on hyötyä joissain urheilulajeissa sellaisille henkilöille, joilla on isot miinusvahvuudet silmälaseissa. He voivat joissain tilanteissa nähdä paremmin piilolinsseillä kuin silmälaseilla, sillä piilolinssit eivät pienennä näkökenttää, toisin kuin silmälasit”, sanoo Ripatti.

Joissain lajeissa kertakäyttölinssit ovat kuukausilinssejä parempi vaihtoehto. Esimerkiksi uintiin sopii paremmin kertakäyttölinssi, sillä vedestä voi siirtyä bakteereita piilolinssien pinnalle.

Anna-Riitta Ripatin vinkit piilolinssien käytön aloittamiseen:

1. Totuttele piilolinssien paikalleen asettamiseen kärsivällisesti

”Helppo tapa testata itseään on se, että pesee kädet huolellisesti ja sen jälkeen kokeilee varovaisesti, uskaltaako koskea silmän valkuaista. Jos kyllä, niin on suuri todennäköisyys, että myös piilolinssien paikalleen asettaminen onnistuu”, sanoo Ripatti.

Ensimmäistä kertaa kokeillessa piilolinssien paikalleen asettaminen voi kuitenkin olla hankalaa ja yksin on vaikea tietää, mikä menee väärin. Sen vuoksi Ripatti suosittelee käymään optikolla, joka kertoo erilaiset vinkit, joilla helpottaa piilolinssien asetusta.

1. Hyödynnä optikon vinkit ennen käyttöä

”Piilolinsseissä on erilaisia kaarevuuksia. Optikko varmistaa myös, että linssi istuu eikä ala hangata silmän pintaa rikki, mikä voi pahimmillaan aiheuttaa silmän sisäisiä tulehduksia”, kertoo Ripatti.

Lisäksi optikolta saa vinkit puhdistukseen ja kosteutukseen. Ripatti korostaa myös, että piilolinssin käyttäjien on syytä käydä kontrollissa aktiivisesti, jotta voidaan varmistaa silmien hyvinvointi ja tarvittaessa esimerkiksi vaihtaa linssityyppiä.

1. Valitse itselle ja käyttötarkoitukseen sopivat piilolinssit

Piilolinsseistä on markkinoilla paitsi jatkuvakäyttöisiä niin sanottuja kuukausilinssejä, myös kertakäyttölinssejä. Kertakäyttölinssejä käyttäessä ei tarvitse miettiä säilytyskoteloa tai -nestettä, vaan nimensä mukaisesti niitä käytetään vain kerran.

”Kertakäyttölinssit sopivat erityisesti sellaisille henkilöille, jotka käyttävät piilolinssejä harvakseltaan. Jos taas piilolinssejä käyttää päivittäin, voi kuukausilinssit olla parempi vaihtoehto. Vaikka käyttäisi kuukausilinssejä, on tärkeää kuitenkin muistaa antaa silmille myös taukoa piilolinsseistä”, sanoo Ripatti.

Anna-Riitta Ripatti
Optikko-yrittäjä, Specsavers Helsinki Redi
Puh. +358 50 563 4464
anna-riitta.ripatti@st.fi.specsavers.com
​​​​​​​

Specsavers on yrittäjävetoinen ja yksityisomisteinen optikkoketju, joka rantautui Suomeen heinäkuussa 2007. Specsavers tarjoaa suomalaisille laadukkaita silmälaseja, piilolinssejä ja silmäterveyspalveluita edulliseen hintaan. Suomessa on 50 Specsavers Optikko -liikettä, joiden liiketoiminnasta vastaavat paikalliset yrittäjät. Kattavien optikkopalvelujen lisäksi valtaosasta liikkeitä löytyy silmälääkärin vastaanotto. Laajaan kehysvalikoimaan kuuluvat omien mallistojen lisäksi mm. Tommy Hilfiger, Lyle&Scott, Gant, Converse, Lacoste, DAY Birger et Mikkelsen, Valerie, Karen Millen ja Kylie Minogue.

Specsavers Finland Oy on osa Isossa-Britanniassa toimivaa ja perheomisteista Specsavers Optical Groupia, johon kuuluu maailmanlaajuisesti yli 2 000 myymälää ja lähes 40 000 työntekijää. www.specsavers.fi