Näistä merkeistä tunnistat lapsen näköhaasteet – "Erityisesti lasten kohdalla tärkeintä on ennaltaehkäisy”

Lapset ovat taitavia kompensoimaan huonoa näköään, vaikka sen seurauksena lapsi saattaakin olla koulupäivän lopulla uupunut, keskittyminen herpaantuu ja hänellä voi olla päänsärkyä. 10. lokakuuta vietetään Maailman näköpäivää, joka tänä vuonna nostaa esiin erityisesti lasten ja nuorten silmien terveysriskejä. Specsaversin johtava optikko Oskari Lehvonen kehottaa vanhempia seuraamaan lasten näköhaasteita.

Silmälasien tai piilolinssien tarve johtuu lapsilla yleensä joko kauko- tai likinäköisyydestä. Lapset eivät välttämättä edes huomaa lievää kaukonäköisyyttä, vaan oireet ilmenevät esimerkiksi väsymyksenä ja keskittymisvaikeuksina.

Vastaavasti lapsena alkanut likinäkö kasvattaa vaikean likinäköisyyden ja myöhemmällä iällä ilmenevien silmäsairauksien riskiä.

– Erityisesti lasten kohdalla tärkeintä on ennaltaehkäisy. Esimerkiksi ulkoilu on siihen oiva keino, vaikka sen likinäköä hidastavaa mekanismia ei täysin tunnetakaan. Ulkoillessaan lapsi siirtää katsetta välillä kauas ja välillä lähelle, jolloin näköjärjestelmä saa monipuolista harjoitusta, kertoo Specsaversin johtava optikko Oskari Lehvonen.

Lasten näköhaasteiden syy voi piillä myös toiminnallisessa heikkonäköisyydessä eli amblyopiassa

– Lapsen alentunut näöntarkkuus voi johtua amblyopiasta, joka tarkoittaa sitä, että toisen silmän näöntarkkuus on alentunut eikä näönkehitys ole edennyt tavanomaisesti. Toisinaan tätä voidaan kutsua myös laiskaksi silmäksi, Lehvonen kertoo.

Lehvosen mukaan toiminnallinen heikkonäköisyys voi johtua esimerkiksi karsastuksesta tai eritaitteisuudesta.

– Lääkärin arviota tarvitaan vain, jos epäillään rakennevikaa tai sairautta, mutta karsastuksesta tai taittovirheestä johtuva amblyopia ei välttämättä tarvitse silmälääkärin arviota, Lehvonen huomauttaa.

Vanhempien on hyvä oppia tunnistamaan lasten näköhaasteet

Lapset eivät välttämättä itse tiedosta näkevänsä huonosti, minkä vuoksi vanhemmilla on tärkeä rooli näköhaasteiden tunnistamisessa.

– Näköhaasteet oireilevat usein monin tavoin. Suosittelen kiinnittämään huomiota siihen, piteleekö lapsi kirjaa tai älylaitteen näyttöä lähellä kasvojaan. Lapsi saattaa myös valittaa usein päänsärkyä ja hänen silmänsä saattavat punoittaa ja kutista, Lehvonen kertoo.

Lehvonen muistuttaa, että jos vanhempi huomaa tällaisia oireita lapsellaan, on syytä viedä lapsi silmälääkärin tai optometristin näöntutkimukseen.

– Älylaitteen käytön ja kirjan lukemisen tauotus on myös äärimmäisen tärkeää niin aikuisilla kuin lapsillakin, muistuttaa Lehvonen.

Amblyopia ja muut silmäterveyden aiheet esillä Specsaversin järjestämässä Clinical Conferencessa 8. lokakuuta

Optometristi Kirsi Heino luennoi yhteisnäön ongelmista ja muun muassa karsastuksesta tai silmien eriparisuudesta johtuvasta amblyopiasta Specsaversin järjestämässä Clinical Conferencessa. Tilaisuus järjestettiin Helsingin Messukeskuksessa 8.10.

Specsaversin vuotuinen Clinical Conference on vuodesta 2013 lähtien koonnut yhteen näönhuollon ammattilaisia kurkistamaan näönhuollon tuleviin näkymiin. Tilaisuus on Pohjois-Euroopan suurin kaikille näönhuollon ammattilaisille suunnattu tapahtuma.

Tutustu Clinical Conferencen ohjelmaan tästä linkistä.

Näistä merkeistä tunnistat lapsen näköhaasteet:

• Lapsi pitelee kirjaa tai älylaitteen näyttöä lähellä kasvojaan
  • Lapsi valittaa usein päänsärkyä
  • Lapsen silmät punoittavat
  • Lapsi hieroo usein silmiä

Jos lapsi tekee näin toistuvasti, hänet kannattaa viedä näöntutkimukseen joko silmälääkärille tai optikolle.

Haastattelupyynnöt ja lisätietoja:
Marissa Rämänen, viestintä
marissa.ramanen@bursonglobal.com

Specsavers on yrittäjävetoinen ja yksityisomisteinen optikkoketju, joka aloitti toimintansa Suomessa heinäkuussa 2007. Specsavers tarjoaa suomalaisille laadukkaita silmälaseja, piilolinssejä ja silmäterveyspalveluita edulliseen hintaan. Suomessa on yli 50 Specsavers Optikko -liikettä, joiden liiketoiminnasta vastaavat paikalliset yrittäjät. Kattavien optikkopalvelujen lisäksi valtaosasta liikkeitä löytyy silmälääkärin vastaanotto. Laajaan kehysvalikoimaan kuuluvat omien mallistojen lisäksi mm. Tommy Hilfiger, GANT, HUGO, Vivienne Westwood, Marc Jacobs, Barbour ja DAY Birger et Mikkelsen. Keväällä 2024 Specsavers sijoittui ensimmäiseksi suurten yritysten kategoriassa Suomen Parhaat Työpaikat™ -listauksessa. www.specsavers.fi