Näkö on suomalaisille tärkein aisti – silmistä huolehtiminen silti retuperällä

Näköä pidetään aisteista tutkitusti tärkeimpänä, mutta sen arvostus ei suomalaisten keskuudessa käytännössä juuri näy. Jopa puolet näönmenetyksistä voitaisiin välttää varhaisella havainnoinnilla, mutta vain alle puolet suomalaisista käy näöntutkimuksessa suositusten mukaisesti.

– Suositusten mukaan näöntutkimuksessa tulisi käydä kahden vuoden välein. Moni suomalainen kyllä tietää, kuinka usein optikolla kannattaisi vierailla, mutta silmistä huolehtiminen unohtuu herkästi, kun näkökyky on kunnossa. Hyvää näköä arvostaa usein vasta silloin, kun sen menettää, vaikka juuri varhaisella havainnoinnilla monelta vaivalta voitaisiin välttyä kokonaan, toteaa Specsaversin Suomen maajohtaja ja optikko Erkki Tala.

Jopa 70 prosenttia 18–75 -vuotiasta suomalaista käyttää silmälaseja, piilolinssejä tai molempia. Specsaversin tutkimuksen* mukaan 61 prosenttia suomalaisista arvioi, että optikolla tulisi käydä vähintään kerran kahdessa vuodessa, mutta samalla 39 prosenttia vastanneista käy tarkastuttamassa näkönsä vain kerran viidessä vuodessa tai harvemmin. Lisäksi 19 prosenttia suomalaisista ei käy optikon pakeilla lainkaan.

Hyvää näköä arvostaa iän myötä enemmän

Specsaversin 2017 teettämän** tutkimuksen mukaan jopa 84 prosenttia suomalaisista pitää näköä kaikista tärkeimpänä aistina. Toiseksi tärkeimpänä suomalaiset pitivät tuntoa (8 %), kolmanneksi kuuloa (6 %), sitten makua (2 %) ja hajuaistia (1 %). Varsinkin vanhemmat vastaajat arvostavat hyvää näköä: jopa 90 prosenttia yli 60-vuotiaista suomalaisista piti näköä aisteista tärkeimpänä.

– Kun ikää karttuu, terveysasiat ovat mielessä yhä enemmän. Näkövammat yleistyvät iän myötä, ja väestömme ikääntyessä näkövammaisten määrä kasvaa entisestään. Vuoteen 2030 mennessä jopa noin 67 000 suomalaisella ennustetaan olevan jonkinasteinen näkövamma, kertoo hallituksen puheenjohtaja Sari Loijas Näkövammaisten liitto ry:stä.

Mitä varhaisemmassa vaiheessa näköhaasteet havaitaan, sitä paremmin niihin voidaan myös puuttua. Jos optikko havaitsee näöntutkimuksessa epätavallisia muutoksia, ohjataan asiakas aina silmälääkärin tutkittavaksi.

– Näkömme on korvaamattoman arvokas, ja siksi näöntutkimuksessa tulisikin käydä säännöllisesti. Silmistään voi ja kannattaa huolehtia matalalla kynnyksellä – säännöllisten näöntutkimusten tulisi olla osa omasta hyvinvoinnista huolehtimista samaan tapaan kuin vaikka hammaslääkärillä käynti, sanoo Tala.

Irene Hernberg, viestintäjohtaja, Specsavers Oy, +358 40 662 5866

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2017 yli 2,9 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. Specsaversillä on alan suurin liikekohtainen liikevaihto. Specsavers on Great Place to Work -sertifioitu työpaikka.  www.specsavers.fi

Tutkimuksista:

*Tutkimustiedot perustuvat Specsaversin tilaamaan ja Pohjoisranta BCW:n analysoimaan kyselytutkimukseen. Tutkimusaineisto koottiin verkkotutkimusyhtiö Bilendin M3 Panelissa elokuussa 2019. Tutkimukseen vastasi 1 000 iältään yli 18-vuotiasta suomalaista, ja lähtöotos on kansallisesti edustava.

**Specsaversin kansainvälisen tutkimuksen toteutti Panelwizard direct kesäkuussa 2017. Tutkimuksen vastaajat olivat Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Hollannista ja iältään yli 18-vuotiaita. Yhteensä vastaajia oli 5 148, joista suomalaisia oli 1 104. Otos on kansallisesti edustava.