Optikkoalan kasvu hidastui – Specsavers kasvoi kolme kertaa toimialaa voimakkaammin

Vuoden 2015 aikana Specsaversin kasvu jatkui reilusti muuta toimialaa voimakkaammin: ketju kasvatti liikevaihtoaan 11,5 prosenttia, kun toimialan kasvun keskiarvo oli 3,8 prosenttia. Ketjun liikkeiden keskimääräinen liikevaihto on toimialan huippua: liikkeiden keskimääräinen liikevaihto on lähes 40 prosenttia suurempi kuin alan toiseksi suurimmalla ketjulla.

Vuoden 2015 aikana Specsavers kasvatti liikevaihtonsa 40,8 miljoonaan euroon. Tällainen liikevaihdon kasvu on toimialalla aivan omaa luokkaansa ja kolminkertainen koko alan keskimääräiseen kasvuun verrattuna. Myös Specsaversin 47 liikkeen keskimääräinen liikevaihto on toimialalla omaa luokkaansa: nousua oli viime vuonna reilut 89 000 euroa per liike. Specsavers-liikkeiden keskimääräinen liikevaihto on nyt jo 38 prosenttia suurempi kuin alan toiseksi suurimmalla ketjulla.

Optisen alan kasvu on hidastunut ja kasvajat erottuvat yhä selvemmin, osa ketjuista polkee paikallaan. Alan liikevaihto kasvoi vuonna 2015 noin 3,8 prosenttia, kun vuonna 2014 kasvua oli vielä 5,6 prosenttia.

Viimeisten kolmen vuoden aikana asiakasmäärämme ovat kasvaneet noin 60 prosenttia. Liikkeemme edustavat alle 7 prosenttia koko Suomen optikkoliikeverkostosta, mutta myymme jo neljänneksen maan silmälaseista – huippukuukausina jopa kolmanneksen. Emme silti tukeudu vain suurten volyymien mahdollistamiin edullisiin hintoihin. Viimeisen kolmen vuoden aikana olemme panostaneet erityisesti näönhuollon palveluiden kehittämiseen. Kokonaisvaltainen näöntutkimus silmänpohjakuvauksineen on lyönyt todella läpi. Uusimpana lanseerasimme linssien digitaalisen mitoituspalvelun. Lisäksi syksyllä 2014 alkanut kumppanuus Terveystalon kanssa tuo lähes 500 000 työterveysasiakasta Specsaversin säännöllisten näöntutkimuspalveluiden piiriin, toteaa maajohtaja Erkki Tala Specsaversilta.

Kuluttajatuntemus ja tasokkaat näönhuollon palvelut erottavat optisen alan menestyjät muista

Optista alaa leimaa edelleen tiukka kilpailu, ja valtaosa kaupasta keskittyy muutamaan isoon optikkoketjuun. Esimerkiksi uudet tutkimuspalvelut edellyttävät investointeja, joihin pienten yksittäisten liikkeiden rahkeet eivät riitä. Yksityiset liikkeet olivatkin alan suurin menettäjä 2015.

Olemme vajaan 10 vuoden historiamme aikana haastaneet toistuvasti alan perinteisesti varsin jäykkiä rakenteita ja toimintamalleja, kehittämällä esimerkiksi näönhuollon palveluita. Meillä asiakkaiden jatkuvasti muuttuvat tarpeet ja toiveet muodostavat toiminnan agendan. Uskon, että kasvamme, koska kuuntelemme kuluttajia ja pyrimme näkemään myös hieman pidemmälle tulevaan. Juuri nyt optikkopalvelujen luonne muuttuu ja siinä kehityksessä olemme mieluummin luomassa uutta kuin peesaamassa muita. Eikä hintakaan ole tämän päivän kuluttajalle millään alalla enää annettu tekijä, rahoille pitää saada vastinetta. Haastamme alan muita toimijoita kasvattaessamme markkinaosuuttamme,Tala toteaa.

Vuoden 2016 alku optisella alalla näyttää varovaisen positiiviselta. Huolimatta vuoden 2015 erittäin vahvasta kasvusta, Specsaversilla odotetaan kasvun jatkuvan edelleen niin tuote- kuin palvelumyynnissäkin.

Talouden iso kuva ei ole erityisen valoisa ja kuluttajien epävarmuus näkyy myös hintatietoisuuden lisääntymisenä. Specsavers tulee aina olemaan tunnettu muita edullisemmista hinnoista. Vuonna 2015 keskihintamme oli lähes puolet alan keskimääräistä edullisempi. Kasvuamme tukee voimakkaasti myös toiminnan jatkuva kehitys. Optinen ala on jo jonkin aikaa ollut murroksessa – ala siirtyy pelkästä silmälasikaupasta kohti laajempia silmien hyvinvoinnin ja näönhuollon palveluja. Uskomme, että uusien palvelukonseptien myötä jatkamme edelleen vahvaa kasvua, maajohtaja Erkki Tala lupaa.

Lähde:
Toimialakatsaus, Suomen Optinen Toimiala (julkaistu 7.4.2016)

Erkki Tala, maajohtaja, Specsavers Oy, + 358 40 574 1192, erkki.tala@specsavers.com
Irene Hernberg, viestintäjohtaja, Specsavers Oy, +358 40 6625866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2014 yli 3,1 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. www.specsavers.fi