Piilolinssien käyttö on helpompi aloittaa aikuisena kuin nuorena – käyttäjille lisähyötyjä erityisesti kesällä

Piilolinssit soveltuvat erinomaisesti iän mukanaan tuomien näköhaasteiden korjaamiseen. Iän tuoman kokemuksen kautta niiden käyttö ja aloittaminen on vanhemmille ihmisille jopa helpompaa kuin nuorille. Kesällä piilolinssit tuovat erityisetua käyttäjilleen: aurinkolasien käyttö helpottuu ja suojaava linssi saattaa helpottaa allergikon oireita.

Specsavers Suomen tuotejohtajan, optikko Tanja Korteniemen mukaan piilolinssejä hankkivat useimmiten nuoret kuin keski-ikäiset ja sitä vanhemmat ihmiset.

Kokemukseni mukaan yksi suurimmista esteistä piilolinssien käytön aloittamiselle on usein se, että vanhemmat ihmiset luulevat niiden käyttöä vaikeaksi. Piilolinssien käyttö voi kuitenkin olla jopa helpompaa vanhemmille ihmisille, sillä heillä on yleensä jo uskallusta koskea silmään ja hitaamman luomirefleksin myötä linssi on helpompi laittaa paikoilleen, kuvailee Korteniemi.

Lisäksi saatetaan ajatella, että piilolinssit eivät sovi iän myötä kuivempiin silmiin. Linssien materiaalit ovat kuitenkin kehittyneet, ja niitä voi käyttää pidempiäkin jaksoja ilman, että silmät kuivuvat. Optikkoliikkeissä piilolinssejä voi testata ja optikko auttaa linssien kokeilussa.

Kätevät kertakäyttöpiilolinssit ovat monen suosikki

Käytännössä piilolinssit sopivat kaikille nuorille ja aikuisille, paitsi jos silmän sarveiskalvo on vaurioitunut silmäsairauksien ja silmäleikkauksien johdosta. Piilolinssien huolto-ohjeet ovat myös kaiken ikäisille samanlaiset.

Kertakäyttöpiilolinssien käyttö on helppoa ja turvallista, koska niitä käytetään vain kerran ennen kuin ne heitetään pois. Kuukausilinssejä tulee pestä ja huoltaa piilolinssinesteellä. Kertakäyttöpiilolinssejä ostetaankin Suomessa noin puolet muihin linssityyppeihin verrattuna*, kertoo Korteniemi.

Kertakäyttöpiilolinssien keskimääräinen käyttökustannus on noin 1,5 euroa per käyttökerta, jos niitä käyttää päivittäin, ja kuukausilinssien käyttökustannus noin 14 euroa kuukaudessa*. Sekä kauko- että lähinäköä korjaavat monitehopiilolinssit ovat yleensä hieman peruspiilolinssejä kalliimpia.

Piilolinssit ja aurinkolasit ovat toimiva pari

Aikuisilla piilolinssien käyttö liittyy usein käyttötarpeeseen, kuten vapaa-aikaan ja urheiluun sekä juhliin, joita varten olemukseen kaivataan vaihtelua tai halutaan meikata näyttävästi.

Usein piilolinssit hankitaan silmälasien rinnalle. Monissa vapaa-ajan harrastuksissa piilolinssit ovat silmälaseja helpommat – esimerkiksi metsästäessä, jumpassa ja tanssiessa piilolinssit pysyvät hyvin menossa mukana, kuvailee Korteniemi.

Kesällä piilolinssejä on kätevä käyttää aurinkolasien kanssa: piilolinsseillä näkee hyvin ja aurinkolasit puolestaan suojaavat UV-säteilyltä. Myös siitepölyallergiaoireet saattavat helpottua, kun linssi suojaa silmää siitepölyltä. Silmien ollessa terveet piilolinssit ovat oiva suoja siitepölyä vastaan. Jos silmät sen sijaan oireilevat, piilolinssejä on syytä välttää.

Lähde:

*Näe ry: Toimialakatsaus 2.6.2016

Tanja Korteniemi, tuotejohtaja ja optikko, Specsavers Oy, +358 40 670 6240, tanja.korteniemi@specsavers.com
 Irene Hernberg, viestintäjohtaja, Specsavers Oy, +358 40 6625866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2014 yli 3,1 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. Specsaversillä on alan suurin liikekohtainen liikevaihto.  www.specsavers.fi