Rasittava ruutuaika – näin estät silmien väsymisen töihin palatessa

Elokuussa moni palaa kesälaitumilta näyttöpäätteen ääreen. Tietokoneen ruutua tapittaessa silmät väsyvät ja ärtyvät vauhdilla, eikä tarkentaminen tunnu enää iltapäivästä onnistuvan. Rasittuneista silmistä ei kuitenkaan tarvitse kärsiä, vaikka tekisikin töitä tietokoneen ääressä. Lue optikon vinkit väsyneiden silmien virkistämiseen!

Moni viettää työpäivänsä tietokoneella, eikä älylaitteiden äärellä vietetty vapaa-aikakaan suo silmille lepohetkeä. Näytöstä hehkuva sininen valo on silmille raskas, joten ei ole ihme, että useimmat tietokoneella työskentelevät sanovat silmiensä väsyvän jossain vaiheessa vuorokautta.

-        Ihmiset eivät ole koneita – on vain luonnollista, että silmämmekin väsyvät välillä. Näyttöä tapittaessa silmien räpyttely vähenee, mikä saa silmät kuivumaan ja ärtymään entistä helpommin. Usein myös näytön valaistus on säädetty liian voimakkaaksi. Silloin silmät tuntuvat väsyvän tarpeettoman nopeasti, kertoo optikko Anssi Kivistö Specsaversilta.

Silmän lihakset tarvitsevat lepoa ja liikuntaa

Väsyneet silmät saattavat punoittaa ja tuntua siltä, kuin niissä olisi hiekkaa. Väsähtäneillä silmillä myös näön tarkentaminen voi tuntua hankalammalta kuin yleensä. Kivistön mukaan silmien väsymyksen tunteeseen vaikuttaa merkittävästi kyynelnesteen koostumus:

-        Kyynelnesteen koostumus on kaiken a ja o. Kun koostumus muuttuu ohuemmaksi, silmä pääsee kuivahtamaan, jolloin näkökin hämärtyy. Monipuolinen ruokavalio auttaa pitämään kyynelnesteen koostumuksen kohdillaan.

Silmiä hieromalla voitelevia kyynelnesteen osasia puristuu silmän pintaan. Hetkellistä virkistystä varten hieromisesta voi siis olla apua, mutta paras tapa ehkäistä silmien väsymistä on jumpata niitä säännöllisesti pitkin päivää.

-        Silmän lihakset toimivat kuin muutkin kehon lihakset: jos niitä jännittää jatkuvasti lähietäisyydelle katsomalla, ne väsyvät ennen pitkää. Siksi tauot ovat tärkeitä. Katsetta kannattaa viedä välillä eri etäisyyksille, jotta silmän lihakset pääsevät rentoutumaan. Katso mahdollisimman kauas, siirrä katse taas hetkeksi lähemmäs ja uudestaan kauas, Kivistö neuvoo.

Ikänäkö väsyttää silmää

Jos silmät tuntuvat vähän väsyneiltä päivän kääntyessä iltapäivän puolelle, ei ole syytä huoleen. Pieni väsyminen on normaalia, mutta epämukavaa. Oloa voi silmäjumpan lisäksi helpottaa pitämällä taukoja ruudun katselusta: kannattaa nousta tietokoneen äärestä ja tehdä vaikka pieni kävelylenkki.

Silmille on hyvä antaa lepohetkiä tasaisin väliajoin. Jos säännöllinen silmäjumppa ja ruututauot eivät saa rasittuneita silmiä virkistymään, kannattaa selvittää, olisiko aika hankkia uudet silmälasit.

-        Monet silmiä rasittavat ongelmat saadaan ratkottua helposti oikeanlaisilla laseilla. Esimerkiksi ikänäkö saattaa rasittaa silmiä tarpeettomasti – vaikka olisi ennen nähnyt hyvin lähelle, asetelma muuttuu vuosien kuluessa. Siksi silmät on tärkeää tutkituttaa säännöllisesti, toteaa Kivistö.

5 vinkkiä väsyneiden silmien virkistämiseen:

1. Tarkista, että silmälasisi ovat sopivan vahvuiset ja että käytössäsi on lähityöhön sopiva linssityyppi. Silmien säännöllinen tutkituttaminen auttaa löytämään syyn väsyneisiin silmiin. Kun esimerkiksi piilevät taittovirheet on korjattu, muuttuu näyttöpäätteellä työskentelykin mukavammaksi.
  2. Varmista, että syöt terveellisesti. Monipuolinen ravinto on hyväksi koko keholle, myös silmille. Erityisesti A-vitamiini sekä Omega3- ja Omega7-rasvahapot auttavat kostuttamaan ja vähentämään väsymyksen tunnetta silmissä.
  3. Jumppaa silmiä pitkin päivää. Pitkä yhtäjaksoinen lähietäisyydelle tuijottaminen rasittaa silmää. Siirrä silloin tällöin katse mahdollisimman kauas – neljän metrin etäisyyskin riittää hyvin silmien lepuuttamiseen.
  4. Kokeile kostutustippoja. Silmätipat tarjoavat väsyneille silmille hetken helpotuksen. Silmäluomien päälle suihkautettava kostutusneste voitelee väsynyttä silmää vähitellen ja estää kyynelnestettä haihtumasta silmän pinnalta liian nopeasti.
  5. Se, mikä tuntuu hyvältä, on yleensä kokeilemisen arvoista. Luonto kertoo usein, mitä väsyneet silmät kaipaavat. Jos tekee mieli räpytellä silmiä, tee se. Myös silmien hierominen voi helpottaa väsyneiden silmien oireita.

Lisätiedot:
Anssi Kivistö, optikko, Specsavers Oy, 0400 710066, anssi.kivisto@st.fi.specsavers.com
Irene Hernberg, viestintäjohtaja, Specsavers Oy, 040 662 5866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2015 yli 2,8 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. Specsaversillä on alan suurin liikekohtainen liikevaihto.  www.specsavers.fi