Silmäterveyden tiedot aina ulottuvilla – Specsavers kuuluu nyt Kantaan

Specsavers on nyt osa suomalaisen terveydenhuollon Kanta-palveluverkostoa. Specsaversilla näöntutkimuksessa käydessä tiedot oman näön tilasta siirtyvät Omakantaan, josta niitä voi käydä itse katsomassa. Kantaan liittyminen helpottaa myös optikkojen ja silmälääkärien välistä yhteistyötä.

Kaikki Suomen Specsavers-liikkeet ovat nyt siirtyneet osaksi Kantaa. Kanta-palvelujen tavoitteena on, että kaikki terveystiedot olisivat asiakkaan ja häntä hoitavien terveydenhuollon ammattilaisten käytössä, missä tahansa potilas asioikin. Kanta on kuin sähköinen potilastiedon keskusvarasto, jossa sekä asiakas itse että häntä hoitavat ammattilaiset voivat asiakkaan suostumuksella katsella hänen hoitotietojaan.

- Kantaan liittymisen ansiosta pystymme tarkistamaan vanhoja potilasasiakirjamerkintöjä ja hyödyntämään niitä jatkotutkimusten tai -hoidon suunnittelussa. Kun tieto on paremmin eri ammattilaisten saatavilla, se mahdollistaa laadukkaamman hoidon. Itse silmälääkärinä hyödyn siitä, että saan potilaan terveydentilasta ja näöstä mahdollisimman kattavan kuvan. On myös potilaan etu, kun aiemmat tutkimukset ja niiden tulokset ovat tiedossa, eikä tilannetta tarvitse lähteä selvittelemään ilman taustatietoja, toteaa Mikkelin Specsaversilla vastaanottoa pitävä silmälääkäri Jukka Hietala.

Entistä saumattomampaa yhteistyötä

Specsaversin siirryttyä Kantaan myös optikkojen tekemän näöntutkimuksen tiedot löytyvät jatkossa Omakannasta ja ovat asiakkaan katseltavissa verkossa. Esimerkiksi silmänpainemittauksen tulokset ja silmänpohjakuvista mahdollisesti havaitut löydökset tulevat näkyviin Kantaan.

- Jos optikkona huomaan silmässä jotain epätavallista, kehotan asiakasta hakeutumaan silmälääkärin pakeille. Silloin auttaa, että näöntutkimuksen tiedot löytyvät Kannasta valmiina. Kannan hyödyntäminen tekee silmälääkärien ja optikkojen välisestä yhteistyöstä entistä tehokkaampaa ja laadukkaampaa. Kun näöntutkimuksen tiedot löytyvät Kannasta, silmälääkäri pääsee tarvittaessa heti kiinni siihen, mistä kohdasta silmää kannattaa tutkia tarkemmin, kertoo optikko Sami Hämäläinen.

Aikaa säästyy, kun eri ammattilaiset tietävät, mitä on jo tutkittu ja mihin vastaanotolla kannattaa keskittyä.

- Kun optikon tekemät merkinnät löytyvät valmiina potilaan Kanta-tiedoista jo silmälääkäriin tullessa, vastaanotolla on paremmin aikaa keskittyä esimerkiksi mahdollisten vaivojen diagnosointiin. Kannan ansiosta silmälääkärille jää myös enemmän aikaa kuunnella potilasta ja antaa tutkimuksen jälkeen kattavasti tietoa ja ohjeita. Olemme saaneet tästä paljon positiivista palautetta, Hietala iloitsee.

Kantaan liittymisen ansiosta sekä optikon että silmälääkärin ammattitaito saadaan hyödynnettyä entistä tehokkaammin.

- Tärkeintä on, että asiakas saa hyvää palvelua ja pääsee tarvittaessa oikeaan hoitoon nopeasti. Esimerkiksi meillä Mikkelin Specsaversilla silmälääkäri pitää vastaanottoa liikkeessä, joten yhteistyötä voi todella kutsua saumattomaksi – samassa tilassa hoituvat tarvittaessa tarkemmatkin tutkimukset, sanoo Hämäläinen.

Irene Hernberg, viestintäjohtaja, Specsavers Oy, +358 40 662 5866

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2017 yli 2,9 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. Specsaversillä on alan suurin liikekohtainen liikevaihto. Specsavers on Great Place to Work -sertifioitu työpaikka.  www.specsavers.fi