Specsavers ja Vision for All veivät hyvää näköä Tansaniaan

1000 silmälasit saivat uudet omistajat

Specsaversin ja Vision for All –järjestön tiimi suuntasi matkansa marraskuun lopussa kohti Tansaniaa ja tarkemmin Morogoron kaupunkia. Morogoro tarkoittaa suahiliksi kaupunkia, jolla ei ole rannikkoa. Aamuisin tiimi kulki minibussilla paikalliseen kylään, joka oli vaikeiden yhteyksien päässä, mutta perillä odotti aina kiitos: jono silmälaseja tarvitsevia ihmisiä.

Viiden työpäivän aikana tehtiin keskimäärin 700 näöntarkastusta eli noin 140 tarkastusta päivässä. Silmä- ja aurinkolaseja jaettiin yhteensä noin 1000 kpl. Tansaniassa tarvitaan eniten pieniä plus-laseja eli lähinäköongelmat ovat siellä hyvinkin dominoivia. Tänä vuonna silmälaseja plus-vahvuuksilla lähti erityisen paljon matkalle mukaan ja ne saatiin riittämään juuri ja juuri.

Köyhyys oli paikallisessa kylässä käsin kosketeltavissa ja kaikki paikalliset olivat erittäin kiitollisia laseistaan. Tansaniassa oli mukana tänä vuonna loistava tiimi, joka työskenteli saumattomasti yhdessä.  Mukana olivat Specsaversin optikot Vesa Alakärppä Mikkelistä sekä Taru Karjalainen Kajaanista. Vision for All –järjestön puolesta mukaan lähtivät Heidi Aarra sekä Arto Hartikainen.  Myös Suomen Sähäkin Silmälasimalli Tiia Tanhula toimi matkalla avustajana, ja oppi nopeasti työnsä.

Ensi vuonna avustuskohteena on todennäköisesti jälleen Tansania, ja kohde täsmentyy loppukeväästä.

Vanhoja hyväkuntoisia silmälaseja voi tuoda kaikkiin Specsavers Optikko –liikkeisiin vuoden ympäri. Lahjoita siis vanhat lasisi laatikon pohjalta hyvään tarkoitukseen myös vuonna 2015!

Viestintäpäällikkö Irene Hernberg, Specsavers Finland, 040 662 5866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2014 yli 3,1 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. www.specsavers.fi