Specsavers-liikkeiden liikevaihto yli kaksinkertainen muihin optikkoliikkeisiin verrattuna

Specsavers myy jo 30 prosenttia kaikista silmälaseista Suomessa

Optisen alan myynnin laskiessa viime vuonna Specsavers jatkoi kasvuaan. Ketjun liikkeiden liikevaihto kasvoi noin viisi prosenttia alan supistuessa prosentin verran ja kaikkien muiden suurten ketjujen liikekoon pienentyessä. Specsavers on Suomessa kolmanneksi suurin optisen alan yritys 13,1 prosentin markkinaosuudellaan euromääräisessä myynnissä mitattuna. Liikekohtaisessa liikevaihdossa sekä silmälasien myyntivolyymissa ketju on selvä markkinajohtaja. Jatkuvasti toimintaansa kehittävä optikkoketju tähtää voimakkaaseen kasvuun tänäkin vuonna.

Liikevaihtonsa vuoden 2016 aikana 41,8 miljoonaan euroon kasvattaneen Specsaversin 46 liikkeen keskimääräinen liikevaihto nousi viime vuonna 909 000 euroon (868 000 euroa vuonna 2015). Specsavers-liikkeiden keskimääräinen liikevaihto on jo yli kaksinkertainen muuhun alaan (432 000 euroa) verrattuna. Asiakas- ja silmälasivolyymissa mitattuna ero muihin toimijoihin on vielä merkittävämpi. Ketjun vahvojen palvelukeskusten rakentaminen on edennyt vauhdikkaasti.

Optisen alan hintajohtajana tunnettu Specsavers on viime vuosien aikana kehittänyt lukuisia uusia näönhuollon palveluja, jotka tukevat ketjun kasvua. Optikoiden näöntutkimustoiminta on nostettu uudelle tasolle Kokonaisvaltainen näöntutkimus -konseptin kautta, johon sisältyvät muun muassa systemaattinen silmänpohjakuvaus ja silmänpainemittaus. Kuluttajien kiinnostusta uusiin palveluihin kuvaa yli 600 000 tehtyä Kokonaisvaltaista näöntutkimusta, joiden ansiosta Specsavers on noussut johtavaksi näöntutkimuspalveluiden tarjoajaksi Suomessa. Kolmatta vuotta jatkuva kumppanuus Terveystalon kanssa tuo 500 000 työterveysasiakasta Specsaversin säännöllisten näöntutkimuspalveluiden piiriin.

Optisen alan menestyjät erottuvat nyt selvästi muista

Optisen alan kilpailu on säilynyt tiukkana, ja suuresta osasta toimintaa vastaa muutama iso optikkoketju. Specsavers-ketjun ohella vain Silmäasema onnistui kasvattamaan myyntiään vuoden 2016 aikana. Markkina-asemat muuttuivat poikkeuksellisen voimakkaasti. Specsavers Optikko -ketjun tavoitteena on kasvaa edelleen lisäämällä asiakasmääriä sekä panostamalla niin asiakaspalveluun, henkilökunnan ammattitaidon ylläpitämiseen ja kehittämiseen kuin uusien palvelukonseptien lanseeraukseen. Ketju onkin onnistuneesti yhdistänyt silmälasikaupan ja näöntutkimuspalvelut suurissa yksiköissään.

-       Specsavers tulee aina olemaan tunnettu muita edullisemmista hinnoista, mutta haluamme olla lisäksi edelläkävijä näönhuollon ja silmäterveyden palveluiden kehittämisessä. Vuonna 2017 tuomme digitaalisuuden entistä vahvemmin osaksi optista alaa. Olemme ylivoimainen markkinajohtaja liikekohtaisissa asiakasmäärissä ja myynnissä. Suuret yksikkömme mahdollistavat entistä laajempien palveluiden tarjoamisen vakaalle asiakaspohjalle. Asiakaslähtöisen toimintamme sekä uusien palvelukonseptien myötä jatkamme edelleen vahvaa kasvua, Specsavers Finland Oy:n maajohtaja Erkki Tala kertoo.

Vuoden 2017 alku näyttää optisella alalla toiveikkaalta. Huolimatta vuoden 2016 markkinaa selvästi vahvemmasta kasvusta, Specsaversilla odotetaan kasvun jatkuvan edelleen niin tuote- kuin palvelumyynnissäkin.

Lähde: Toimialakatsaus, Suomen Optinen Toimiala (julkaistu 2.3.2017)

Erkki Tala, maajohtaja, Specsavers Finland Oy, +358 40 5741192, erkki.tala@specsavers.com
Irene Hernberg, viestintäjohtaja, Specsavers Finland Oy, +358 40 6625866,  irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2015 yli 2,8 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. Specsaversillä on alan suurin liikekohtainen liikevaihto.  www.specsavers.fi