Specsavers on Suomen viidenneksi paras työpaikka – ”Erilaisuutta ymmärtämällä ja sitä vaalimalla voimme olla vahvempi tiimi”

Kansainvälinen optikkoketju Specsavers sijoittui Suomen viidenneksi parhaaksi työpaikaksi suurten yritysten kategoriassa Great Place to Work -kyselyssä. Specsavers on yrittäjävetoinen perheyritys, jonka liikkeet ovat lähtökohtaisesti paikallisten yrittäjien omistuksessa. Yrityskulttuurin tavoitteena on, että jokainen kokee olevansa tervetullut, arvostettu ja tuntee ylpeyttä ollessaan osa tiimiä. Kulttuuri pohjautuu yhteistyöhön ja arvostukseen.

Suomen parhaat työpaikat 2023 julistettiin 27. huhtikuuta virtuaalitapahtumassa. Specsavers nosti sijoitustaan kahdella sijalla viime vuodesta, jolloin yritys sijoittui seitsemänneksi. Listaus kertoo tutkitusti yrityksen hyvästä työntekijäkokemuksesta. Listalla sijoittuminen vaatii Great Place to Work -sertifioinnin, jonka Specsavers on saanut Suomessa vuonna 2019.

–  Meillä on vahva syy olla olemassa, sillä muutamme ihmisten elämää paremman näkemisen kautta. Kun tapaat specsaverslaisen, voit usein aistia meille tunnusomaista pilkettä silmäkulmassa. Teemme töitä tosissamme, mutta emme totisesti. Olemme juuri päivittäneet ja selkeyttäneet arvojamme, toimintatapojamme ja päätöshierarkiaamme. Nämä työkalut ovat tärkeitä ihan jokaiselle specsaverslaiselle, ei vain esihenkilöinä toimiville, kertoo Specsaversin maajohtaja Lotta Holmaheikki.

Great Place to Work:n hyvän työpaikan määritelmän mukaan hyvä työpaikka on sellainen, jossa työntekijät luottavat organisaationsa johtoon, ovat ylpeitä siitä, mitä tekevät ja nauttivat työkavereidensa kanssa työskentelystä.

– Specsavers jatkaa menestystään Suomen parhaiden työpaikkojen joukossa. Specsaversin menestyksen takana on fokusoitunut ja koko organisaation läpileikkaava tahtotila rakentaa hyvää työpaikkaa jokaiselle specsaverslaiselle. On suuri ilo onnitella heitä systemaattisen kehitystyön tuloksista. Specsaversilla työntekijäkokemuksen mittaaminen on oleellinen osaa johdon kehittämisen työkaluja, kertoo Great Place To Work:n toimitusjohtaja Katriina Grönqvist.

– Avoin ja säännöllinen keskustelu on ensimmäinen ja tärkein väline luottamuksen rakentamiseen johdon ja työntekijän välille. Yksi käyttämistämme työkaluista on Great Place to Work -tulosten työstäminen tiimien kesken läpi vuoden. Kehityskohteiden yhteinen valitseminen ja työstäminen vahvistaa luottamusta. Ideoimme yhdessä palautteen pohjalta muun muassa toimiston uudistamisen. Nyt toimistolta löytyy hiljaisempi puoli, äänekkäämpi puoli ja erilaisia ryhmätyötiloja, Holmaheikki kertoo.

– Meillä myös juhlistetaan onnistumisia ja palkitaan henkilöitä erilaisista saavutuksista tai ideoista. Palkitsemme esimerkiksi vuoden myymälän, optikon ja optisen myyjän sekä Specsavers-teon. Toisaalta voimme juhlistaa parasta myymälän taukohuoneen päivitystä tai sitä, että on kiva työkaveri, Holmaheikki jatkaa.

Specsaverslaisten mukaan yrityksen arvot tuntuvat ja näkyvät kulttuurissa ja arkipäiväisessä työssä. Specsaversilla on Suomessa 53 liikettä, jotka ovat paikallisten yrittäjien omistuksessa. 87 prosenttia Specsaversin työntekijöistä on sitä mieltä, että yritys on kokonaisuudessaan todella hyvä työpaikka. Tyypillisessä suomalaisessa yrityksessä vastaava luku on 39 prosenttia.

– Ihmisten hyvinvointi ja myötätuntoisuus vaikuttavat työssä viihtyvyyteen, sillä voin aidosti auttaa ihmisiä omassa arjessani. Yrittäjänä saan tukea myös ketjulta, mikä helpottaa esihenkilötyötä ja myymälän arjen pyörittämistä. Specsavers-yrittäjänä toimiminen on ennen kaikkea tiimityötä, kertoo Specsavers Helsinki Redin yrittäjä ja optometristi Anna-Riitta Ripatti.

– Uskon, että erilaisuutta ymmärtämällä ja sitä vaalimalla voimme olla vahvempi tiimi. Parhaiden osaajien ansiosta voimme asettaa asiakkaat etusijalle ja parhaassa tapauksessa jopa ylittää heidän odotuksensa. Odotan innolla, miten voimme kehittää työntekijäkokemustamme myös jatkossa, sillä työntekijöiden viihtyvyys vaikuttaa myös asiakkaidemme tyytyväisyyteen, Holmaheikki tiivistää.

Lotta Holmaheikki
Maajohtaja, Specsavers
lotta.holmaheikki@specsavers.com
p. +358 50 5203151

Suomen Parhaat työpaikat™
Great Place To Work on julkaissut Suomen Parhaat Työpaikat™ -listan jo vuodesta 2002 lähtien. Suomen Parhaat Työpaikat -lista perustuu henkilöstötutkimuksissa mitattuun työntekijäkokemukseen ja analyysiin yrityksen kulttuurista. Suomen Parhaat Työpaikat julkaistaan kolmessa sarjassa: Pienet (10-49 hlöä), Keskisuuret (50-249 hlöä) ja Suuret (yli 250 hlöä).

Specsavers on yrittäjävetoinen ja yksityisomisteinen optikkoketju, joka rantautui Suomeen heinäkuussa 2007. Specsavers tarjoaa suomalaisille laadukkaita silmälaseja, piilolinssejä ja silmäterveyspalveluita edulliseen hintaan. Suomessa on 50 Specsavers Optikko -liikettä, joiden liiketoiminnasta vastaavat paikalliset yrittäjät. Kattavien optikkopalvelujen lisäksi valtaosasta liikkeitä löytyy silmälääkärin vastaanotto. Specsaversin optikon Kokonaisvaltaiseen näöntutkimukseen sisältyy aina digitaalinen silmänpohjakuvaus ja silmänpaineen mittaus. Laajaan kehysvalikoimaan kuuluvat omien mallistojen lisäksi mm. Tommy Hilfiger, Lyle&Scott, Gant, Converse, Lacoste, DAY Birger et Mikkelsen, Valerie, Karen Millen ja Kylie Minogue.

Specsavers Finland Oy on osa Isossa-Britanniassa toimivaa ja perheomisteista Specsavers Optical Groupia, johon kuuluu maailmanlaajuisesti yli 2 000 myymälää ja lähes 40 000 työntekijää. www.specsavers.fi