• Specsavers Finland OY/

Specsaversilla ihmiset kokevat tekevänsä merkityksellistä työtä – suomalaisten silmien hyvinvoinnista huolehtiva yritys on Suomen seitsemänneksi paras työpaikka

Yrittäjävetoinen optikkoketju Specsavers sijoittui seitsemänneksi suurten yritysten listalla Suomen Parhaat Työpaikat 2022 -vertailussa. Vastauksissaan specsaverslaiset kertovat, että erityisesti yhteishenki ja ylpeys omasta työstä ovat entisestään vahvistuneet edellisiin kyselyihin verrattuna.

Specsavers on perheomisteisena ja yrittäjävetoisena optikkoketjuna alan poikkeusyksilö. Paikalliset Specsavers-yrittäjät vastaavat myymälöiden liiketoiminnasta ja tekevät töitä tiimien esihenkilöinä ja työnantajina.

- Olemme aikaisempina vuosina pärjänneet Suomen Parhaat Työpaikat -vertailussa hyvin, mutta olimme erittäin iloisia ja ylpeitä kuullessamme, että tuoreessa mittauksessa tulokset ottivat harppauksen eteenpäin, kommentoi Specsaversin maajohtaja Lotta Holmaheikki.

Kuluneet kaksi vuotta ovat olleet myös Specsaversilla haastavaa aikaa, ja yhtiö joutui monen muun tapaan sopeuttamaan liiketoimintaa päästäkseen läpi koronakriisistä.

- Liikkeidemme henkilökunta on ollut kovan paineen alla, kun he ovat läpi korona-ajan palvelleet asiakkaita pyrkien suojaamaan sekä asiakkaita että itseään tartunnoilta. Lisäksi he ovat joutuneet työskentelemään runsaiden sairaspoissaolojen vuoksi vajaalla miehityksellä. Onkin hienoa nähdä, että yhteishenkemme koetaan vahvistuneen entisestään aikana, jolloin olemme joutuneet toimimaan erittäin haastavassa toimintaympäristössä, Holmaheikki iloitsee.

Specsaverslaisten vastauksissa nousi esiin myös se, että töissä voi olla oma itsensä. Lisäksi moni kokee tekevänsä työtä, jolla on merkitys.

- Työllämme on ehdottomasti vahva merkitys: me muutamme ihmisten elämää paremman näkemisen kautta, Holmaheikki painottaa.

Yrittäjät yhteishenkeä rakentamassa

Kuopio Keskustan ja Kolmisopin Specsavers-yrittäjä Tapani Väisäsen mielestä Specsavers on paras työpaikka, koska yritys uudistuu koko ajan ja se pitää mielenkiinnon yllä. Myös jatkuva koulutus kertoo siitä, että tekijöinä olemme aina ajan hermolla.

- Hyvän työpaikan tekee myös se, että puhallamme joukkueena yhteen hiileen. Meillä on mukava olla töissä, kertoo Väisänen.

Specsavers-yrittäjät panostavat henkilöstöön, henkilöstön kehittämiseen sekä tiimin toiminnan ja yhteistyön jatkuvaan parantamiseen ketjun tuella. Myös erilaiset edut ja kannustinjärjestelmät ovat laajalti käytössä. Ketjun tukitoiminnot tukevat yrittäjien ja liiketiimien kehittämisessä tarjoamalla muun muassa koulutuksia, erittäin kansainvälisen verkoston ja omassa roolissa ja ammatissa eteenpäin kehittymistä. Yksi mahdollinen polku kehittyä on yrittäjäpolku, josta kiinnostuneille on oma kattava koulutusohjelmansa.

Specsavers-yrittäjät järjestävät tiimeilleen säännöllisesti omia tiimipäiviä, kesäjuhlia ja muuta tiimitoimintaa. Koko Suomen henkilöstön yhteiset tapahtumat ovat vuoden kohokohta.

- Yhteisiä tapahtumia on korona-aikana kaivattu. Pääsemme toukokuussa juhlistamaan viittätoista toimintavuottamme juhlaseminaarissa. Luvassa on iloa, valoa ja glitteriä, Holmaheikki kertoo.

Lotta Holmaheikki
Maajohtaja
lotta.holmaheikki@specsavers.com

Specsavers on yrittäjävetoinen ja yksityisomisteinen optikkoketju, joka rantautui Suomeen heinäkuussa 2007. Specsavers tarjoaa suomalaisille laadukkaita silmälaseja, piilolinssejä ja silmäterveyspalveluita edulliseen hintaan. Suomessa on 50 Specsavers Optikko -liikettä, joiden liiketoiminnasta vastaavat paikalliset yrittäjät. Kattavien optikkopalvelujen lisäksi valtaosasta liikkeitä löytyy silmälääkärin vastaanotto. Specsaversin optikon Kokonaisvaltaiseen näöntutkimukseen sisältyy aina digitaalinen silmänpohjakuvaus ja silmänpaineen mittaus. Laajaan kehysvalikoimaan kuuluvat omien mallistojen lisäksi mm. Tommy Hilfiger, Lyle&Scott, Gant, Converse, Lacoste, DAY Birger et Mikkelsen, Valerie, Karen Millen ja Kylie Minogue.

Specsavers Finland Oy on osa Isossa-Britanniassa toimivaa ja perheomisteista Specsavers Optical Groupia, johon kuuluu maailmanlaajuisesti yli 2000 myymälää ja lähes 40 000 työntekijää. www.specsavers.fi