Sporttikesä käynnissä? Löydä lajiisi parhaiten sopivat lasit

Kesällä moni nauttii urheilusta auringonpaisteessa. Mutta miten valita oikeat lasit esimerkiksi purjehdukseen, golfiin tai pyöräilyyn?

Urheillessa käytettävien silmälasien tulisi olla mahdollisimman kevyet ja hyvin istuvat. Kontaktilajeissa kehysten kannattaa olla tukevat, jotta ne eivät väänny helposti. Varsinkin jos laseissa on reilusti vahvuutta, on ohennettu linssi hyvä vaihtoehto. Linssien tärkeimpiin ominaisuuksiin kuuluu myös heijastuksenestopinnoite.

−    Pinnoitettuun linssiin ei tule heijastuksia tai peilauksia, jotka saattavat häiritä urheilusuoritusta. Esimerkiksi pallopelejä varten valmistetaan myös erityisiä sporttilaseja. Yleisimmin urheillessa käytetään kuitenkin piilolinssejä, kertoo optikko Sauli Karvinen Specsaversilta.

Piilolinssit käyvät kuivasilmäisellekin

Etenkin iän myötä silmät saattavat kuivua herkästi.  Kuivat silmät eivät kuitenkaan välttämättä ole este piilolinssien käytölle urheillessa.

−    Kostuttavat kertakäyttölinssit ovat kätevät ja sopivat kuivasilmäisen urheilijan käyttöön parhaiten. Usein urheilusuoritus kestää vain tunnin tai pari, joten piilolinssit päässä pystyy yleensä olemaan suorituksen ajan, vaikka niitä ei muuten voisikaan jatkuvasti käyttää, Karvinen vinkkaa.

Kaikki eivät voi tai halua käyttää piilolinssejä. Karvinen kuitenkin vakuuttaa, että sopivat linssit löytyvät jokaiselle. Kesän ulkolajeihin käyvät hyvin esimerkiksi vahvuuksilla varustetut aurinkolasit. Niillä näkee yhtä hyvin kuin kirkkaillakin silmälaseilla, mutta samalla ne suojaavat silmät ulkona liikkuessa niin häikäisyltä kuin UV-säteiltä.

Sopivat lasit joka lajiin

Vahvuuksilla varustetut aurinkolasit ja polarisoivat linssit sopivat moneen menoon. Esimerkiksi purjehduksessa polarisoivat linssit poistavat veden pinnan heijastumat ja auttavat näkemään pinnan alle paremmin. Ruskean sävyiset linssit lisäävät kontrastia ja auttavat siksi näkemään myös kartat ja tekniset apuvälineet kunnolla.

−    Alun perin autolla ajamiseen suunnitellut Drivewear-linssit tummuvat itsestään valon ja UV-säteilyn määrän mukaan. Purjehduksessa valoa heijastuu veden pinnasta paljon, joten tummuvat linssit ovat veneellä hyödylliset. Ne sopivat hyvin myös moneen muuhun ulkolajiin, sanoo Karvinen.

Drivewear-linssit ovat toimivat esimerkiksi golfkentällä tai tennistä pelatessa. Linssit lisäävät kontrastia, jolloin pallon erottaminen on helpompaa. Golfia pelatessa myös ruskean väriset linssit helpottavat kentän kumpareiden ja muiden viheriön muotojen hahmottamista.

−    Golfissa on tärkeää voida nähdä tarkasti sekä lähelle että kauas. Siksi moniteholinssit toimivat lajissa usein parhaiten. Tenniksessä taas kaukolinssit osoittautuvat usein hyväksi valinnaksi. Pyöräilijöistä puolestaan moni valitsee sporttilasit, joihin voi valita itselle sopivan vahvuiset linssit, kertoo Karvinen.

Urheillessa käytettävien lasien on pysyttävä päässä myös vauhdissa. Mitä nopeampia liikkeitä lajiin kuuluu, sitä enemmän silmä- tai aurinkolasien istuvuus korostuu. Esimerkiksi tenniksessä hyötyä voi olla niskaremmistä, joka pitää lasit paikoillaan. Pyöräillessä taas vauhti on usein niin kova, että suojatakseen silmät tuulelta ja hyönteisiltä linssien on hyvä olla hyvin kaarevat ja jatkua pitkälle pään sivuille.

Löydä oikeat lasit…

•    Golfaajalle: Ruskean väriset linssit helpottavat viheriön muotojen hahmottamista. Golfpallo erottuu paremmin kontrastia lisäävillä Drivewear-linsseillä, ja moniteholinssit auttavat näkemään tarkasti sekä lähelle että kauas.
•    Purjehtijalle: Polarisoivat linssit poistavat vedenpinnan heijastuksia, ja ruskean sävyisillä linsseillä näet myös kartat ja tekniset apuvälineet paremmin. Itsestään tummuvat Drivewear-linssit suojaavat tehokkaasti myös häikäisyltä.
•    Pyöräilijälle: Pyöräilyyn sopivat parhaiten urheilulasit, joissa on vaihdettavat linssit. Linssien väriä voi vaihtaa maaston mukaan, ja kaarevat pitkät linssit suojaavat silmiä viimalta ja hyönteisiltä.
•    Tenniksen pelaajalle: Tenniksessä lasien on tärkeää pysyä vauhdissa mukana. Takaa toisiinsa kiinnitettävät sangat tai niskaremmi auttavat laseja pysymään paikoillaan. Kaukolinssit toimivat tenniksessä hyvin, sillä niissä reuna-alueiden vääristymiä syntyy vähemmän kuin moniteholinsseissä.

Sauli Karvinen, optikko, Specsavers Oy, +358 40 5553043, sauli.karvinen@st.fi.specsavers.com
Irene Hernberg, viestintäjohtaja, Specsavers Oy, +358 40 6625866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2014 yli 3,1 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. Specsaversillä on alan suurin liikekohtainen liikevaihto.  www.specsavers.fi