Suojalasit ovat uudenvuoden viettäjän tärkein varuste

Vuoden vaihtuessa raketit räiskyvät ja toinen toistaan upeammat ilotulitukset täyttävät taivaan. Ilotulitteita käsitellessä vaaratilanne voi kuitenkin osua niin rakettien ampujan kuin niiden katselijankin kohdalle. Tapaturmien välttämiseksi suojalasien käyttö on turvallisen uudenvuoden juhlinnan a ja o.

Ilotulitusten väriloiston ihaileminen on monelle suomalaiselle uudenvuoden odotettu huipennus. Erilaiset ilotulitusraketit voivat kuitenkin olla silmille vaaraksi, ja suojalasien käytöstä tulikin ilotulitteiden ampujalle pakollista jo vuonna 2010. Silti sairaalahoitoon joutuu joka vuosi suomalaisia, jotka eivät ole rakettien räiskeen ja juhlahumun keskellä muistaneet suojata silmiään.

– Varsinkin ilotulitteita laukaistessa on tärkeää muistaa suojata silmät tapaturmien varalta. Parhaat suojalasit suojaavat silmät sekä sivuilta että alapuolelta. Piilolinssit tai silmälasit kannattaa myös pitää suojalasien alla, jotta raketteja sytyttäessä näkee tarkasti, mitä tekee, neuvoo optikko Marina Åkerlund Itäkeskuksen Specsaversista.

Piilolinssejä karttava silmälasien käyttäjä voi valita suuremmat suojalasit, joiden alla on tarpeeksi tilaa ylimääräisille laseille. Suojalaseja on saatavilla myös voimakkuuksilla, jos kaksien lasien käyttäminen samanaikaisesti tuntuu epämukavalta.

Turvallisempaa uuttavuotta suojalasit silmillä

Suojalaseista voi rakettien laukaisijan lisäksi olla arvaamatonta hyötyä myös ilotulitusten ihailijoille. Vaaratilanteita voi syntyä esimerkiksi raketin kimmotessa väärään suuntaan tai ilotulitteen palojen pudotessa katsojien päälle. Erityisesti lasten kannattaakin käyttää suojalaseja ulkona rakettien pauketta seuratessa.

– Toisinaan raketti räjähtää sytyttäjän käsissä, mikä aiheuttaa vaaratilanteen sekä ilotulitteen laukaisijalle että lähellä seisoville ihmisille. Lähes kaikki ilotulitusrakettien aiheuttamat silmävammat olisivat kuitenkin vältettävissä ennakoimalla ja käyttämällä asianmukaisia suojalaseja, muistuttaa Åkerlund.

Marina Åkerlund, Optikko, Specsavers Oy, +358 405857336, marina.akerlund@st.fi.specsavers.com
Irene Hernberg Viestintäjohtaja, Specsavers Oy, +358 40 6625866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2017 yli 2,9 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. Specsaversillä on alan suurin liikekohtainen liikevaihto.  www.specsavers.fi

Yrityksestä