Suomalaiset lahjoittivat tuhansia silmälaseja Tansaniaan

Specsaversin järjestämä Anna hyvän näön kiertää -kampanja sai suomalaiset liikkeelle. Specsavers-liikkeisiin lahjoitettiin syksyn aikana jopa 8 184 kappaletta tarpeettomaksi jääneitä silmä- ja aurinkolaseja, jotka vapaaehtoinen optikkoryhmä vie joulukuun alussa apua tarvitseville Tansaniaan. Samalla Specsavers lahjoitti kotimaisille hyväntekeväisyyskohteille yhteensä 15 334 euroa.

Specsavers vie vuosittain suomalaisten vanhoja silmä- ja aurinkolaseja apua tarvitseville. Silmälasikeräys järjestettiin nyt kahdeksatta kertaa, ja tähän mennessä jo yli 30 000 tansanialaista on saanut kampanjan kautta apua näköongelmiinsa. Tänä vuonna laseja lahjoitettiin aikavälillä 13.9.­–30.10.2016 yhteensä huimat 8 184 kappaletta ympäri Suomen.

Tansaniaan matkaavien lasien lisäksi Specsavers lahjoitti rahasumman kotimaiseen hyväntekeväisyyskohteeseen kullakin Specsavers-paikkakunnalla. Lisäksi julkisuuden henkilöt lahjoittivat lasejaan ja keräsivät paikallisiin hyväntekeväisyyskohteisiin rahaa syyskuussa järjestetyssä kampanjan lanseeraustapahtumassa. Yhteensä kotimaisiin kohteisiin lahjoitettavaan rahapottiin kertyi komeat 15 334 euroa.

-        Lahjoitettuja silmä- ja aurinkolaseja kertyi uskomaton määrä. Olemme tästä todella iloisia – suomalaisilla on selvästi suuri halu auttaa ja tehdä hyvää sekä lähellä että kaukana, sanoo Specsaversin viestintäjohtaja Irene Hernberg.

Tansaniassa silmälasit tulevat tarpeeseen

Lahjoitettujen lasien vahvuudet ja kunto tutkitaan Suomessa, ja 3.12. vapaaehtoinen optikoista ja avustajista koostuva ryhmä matkaa Dar es Salaamiin tekemään näöntarkastuksia ja viemään laseja apua tarvitseville.

Keräyskohteessa Tansaniassa on suuri tarve näönhuoltopalveluille – maaseudulla optikko- ja silmälääkäripalveluita ei usein ole edes tarjolla. Heikko näkö vähentää paikallisten työnteko- ja koulunkäyntimahdollisuuksia, mutta silmälasit voivat maksaa usean kuukauden palkan verran. Hinta onkin monelle tansanialaiselle silmälasien hankkimisen este.

-        Itse emme tee vanhoilla silmälaseillamme mitään, mutta tansanialaisille vastaanottajille ne ovat usein korvaamattoman arvokkaat. Lahjoitettujen lasien ansiosta tuhansien näköongelmista kärsivien elämä on muuttunut, kertoo kampanjan suojelija, toimittaja Hanna Sumari.

Lisätietoja kampanjasta:
www.tansania.specsavers.fi

Kuvia kampanjan lanseeraustilaisuudesta:

Tiedustelut:
Irene Hernberg, viestintäjohtaja, Specsavers Oy, +358 40 6625866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2015 yli 2,8 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. Specsaversillä on alan suurin liikekohtainen liikevaihto.  www.specsavers.fi

Yrityksestä

Specsavers on maailman suurin yksityisomisteinen optikkoketju, joka rantautui Suomeen heinäkuussa 2007 tavoitteenaan tarjota suomalaisille kuluttajille laadukkaita silmälaseja ja näönhuoltopalveluita pysyvästi edullisin hinnoin. Suomessa on 48 yrittäjävetoista Specsavers Optikko -liikettä, ja kasvu jatkuu. Kaikki Specsavers Optikko -liikkeet tarjoavat korkeatasoisia optikkopalveluita, ja silmälääkäripalveluita on tarjolla useammassa liikkeessä. Optikon tekemään Kokonaisvaltaiseen näöntutkimukseen sisältyvät aina silmänpaineen mittaus sekä silmänpohjakuvaus. Specsavers on tuonut 'valitse 2, maksa 1' - konseptillaan uutta ajattelua silmälasien käyttöön asusteena ja tyylikeinona. Specsaversin laajaan merkkikehysvalikoimaan kuuluvat mm. Tommy Hilfiger, Karl Lagerfeld, Lyle&Scott, Balmain, Gant, Tiger of Sweden, Converse, Hugo, DAY, Will.i.am, Karen Millen, Kylie sekä Ivana Helsinki. Kehysvalikoimaan pääsee tutustumaan täällä: https://www.specsavers.fi/silmalasit/design-kehykset