Suomalaisten lahjoittamat silmälasit toivat helpotusta 1 500 tansanialaisen arkeen

Specsaversin jo kymmenettä kertaa järjestämä Anna hyvän näön kiertää -kampanja auttoi tänä talvena yli tuhatta näköongelmista kärsivää tansanialaista. Vapaaehtoisryhmä matkasi joulukuussa Tansanian Sansibariin tekemään näöntarkastuksia ja viemään silmä- ja aurinkolaseja niitä tarvitseville. Kaiken kaikkiaan jo yli 40 000 tansanialaista on saanut avun Specsaversin hyväntekeväisyyskampanjan kautta.

Specsaversin Anna hyvän näön kiertää -kampanja vei jo kymmenettä kertaa parempaa näköä Tansanian Sansibariin toimittamalla silmä- ja aurinkolaseja niitä tarvitseville. Vapaaehtoinen optikkoryhmä teki paikan päällä jopa tuhat näöntutkimusta, jotta mahdollisimman monelle tansanialaiselle löytyisi juuri sopivat lasit.

- Suuri osa maailman näköongelmista pystyttäisiin korjaamaan pelkästään silmälaseilla. Monen tansanialaislapsen koulunkäynti saattaa keskeytyä huonon näkökyvyn takia, sillä taululle on vaikea nähdä. Olemmekin erityisen innoissamme siitä, miten mielellään suomalaiset lähtevät vuodesta toiseen lahjoittamaan tarpeettomaksi jääneitä silmälasejaan, Specsaversin viestintäjohtaja Irene Hernberg valaisee kampanjan merkitystä.

Tänä vuonna Anna hyvän näön kiertää -kampanja toteutettiin yhteistyössä Lassila & Tikanojan kanssa. L&T huolehti sellaisten silmälasien kierrätyksestä, jotka eivät olleet tarpeeksi hyvässä kunnossa Tansaniaan lähetettäväksi. Kierrätettävät silmälasit hyödynnetään teollisuuden raaka-aineena, esimerkiksi metallisten tiskialtaiden tai piha- ja terassilaattojen materiaalina.

Työtä paikallisten kanssa – paikallisten hyväksi

Matkojen merkitys on suuri, sillä Tansanian maaseudulla optikkopalveluiden saaminen on usein hankalaa ja silmälasit voivat maksaa paikallisille monen kuukauden palkan verran. Tavoitteena onkin silmälasien lahjoittamisen ja näöntarkastusten lisäksi osallistaa paikallisia optikkoja mukaan projektiin.

- Meille on tärkeää, että vapaaehtoistyötä tehdään kestävästi. Niinpä paikalliset optikot ovat mukana ja dokumentoivat näöntarkastuksia optikkoryhmämme kanssa, jotta he voivat jatkossa seurata näköongelmista kärsivien ihmisten tilanteen kehittymistä ja antaa jatkuvaa apua paikan päällä. On ollut hienoa huomata, miten sitoutuneesti myös he ovat olleet mukana projektissa, kertoo hyväntekeväisyysmatkalla mukana ollut Specsavers Itäkeskuksen optikkoyrittäjä Marina Åkerlund.

Marina matkasi joulukuussa vapaaehtoisryhmän kanssa Sansibariin jo kolmatta kertaa, ja kertoo matkan onnistuneen yli odotusten.

- Joka vuosi matkasta on jäänyt hyvä fiilis, joka kantaa pitkään. Tänä vuonna saimme tehtyä ennätysmäärän näöntarkastuksia. Pysäyttävimpiä olivat hetket, joina saimme aikaan välittömän muutoksen ihmisen elämässä. Erityisen hyvin ovat jääneet mieleen esimerkiksi nuoret äidit ja vanhat ihmiset, joiden näkökyky on ollut todella heikko. Kun he saavat sopivat lasit ja ympärillä oleva maailma avautuu, on sitä riemua upeaa katsoa, Marina kuvailee.

Lisätietoja kampanjasta:
hyvantekevaisyys.specsavers.fi

Tiedustelut:
Irene Hernberg, viestintäjohtaja, Specsavers Oy, +358 40 662 5866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2017 yli 2,9 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. Specsaversillä on alan suurin liikekohtainen liikevaihto.  www.specsavers.fi