Tiesitko, että väsymys työpäivän aikana voi johtua silmistä – asiantuntijan vinkeillä huolehdit vireydestäsi

Päänsärky, niska-hartiavaivat, väsymys ja kuivasilmäisyys vaivaavat monia toimistotyöntekijöitä. Harva tulee kuitenkaan ajatelleeksi, että oireet voivat johtua silmien rasituksesta. Säännölliset näöntutkimukset, silmäjumpat ja näyttöpäätetyöskentelyyn tarkoitetut erityistyölasit voivat auttaa torjumaan näitä ongelmia ja parantamaan työhyvinvointia. Moni ikänäköinen on oikeutettu jopa työnantajan kustantamiin erityistyölaseihin.

Huono näkeminen työssä vaikuttaa työn tekemiseen ja voi johtaa työtehon laskuun, heikentää tuottavuutta ja lisätä poissaoloja. Koska näköaisti on työelämässä tärkeässä roolissa, on silmistä huolehtiminen keskeistä. Rasittuneiden silmien oireita ovat muun muassa ärsytys, päänsärky, tarkennusvaikeudet sekä kipeät, kuivat tai vuotavat silmät.

”Säännölliset näöntutkimukset ovat tärkeitä kaikille näyttöjä tuijottaville, sillä niissä voidaan seurata silmäterveyden tilaa ja näkemisen kehittymistä. Tutkimuksissa käymällä voidaan löytää ratkaisut, joiden avulla näkeminen tuntuu mukavalta ja vähennetään silmien rasitusta. Siten voidaan myös parantaa työtehoa ja yleistä jaksamista”, kertoo Specsaversin yritysmyyntipäällikkö ja Suomen Työnäköseuran puheenjohtaja Jannika Ehrling.

Silmien rasitus vaikuttaa yleiseen hyvinvointiin

Harvoin hoksataan, että näyttöpäätetyöstä väsyneet silmät vaikuttavat yleiseen hyvinvointiin ja vireyteen.

”Monet tulevat vastaanotolle, sillä he ovat huomanneet, etteivät näe enää kunnolla ruudulle. Näkemisen lisäksi on muita oireita, kuten kuivasilmäisyyttä, niska-hartiaseudun ongelmia ja päänsärkyä. Yhdessä muiden tekijöiden, kuten vähäisen tauottamisen ja heikon kunnon kanssa näyttöpäätetyössä rasittuneet silmät vaikuttavat ihan yleiseen väsymykseenkin”, kertoo Terveystalon työfysioterapeutti Tytti Karttunen.

”Jos ei näe kunnolla, keskittyminen väsyttää ja rasittaa silmiä. Siksi näöntarkastukset ovat tärkeitä erityisesti, kun ikää karttuu”, jatkaa Karttunen.

Apua erityistyölaseista, tauoista ja silmäjumpasta

Yhä useampi tarvitsee lähityöskentelyyn tarkoitettuja silmälaseja, kun ikä lähestyy neljääkymmentä vuotta. Ehrlingin ja Karttusen mukaan erityistyölasit ovat erityisen hyvä keino helpottaa silmien jaksamista työnteon aikana.

”Optikko auttaa valitsemaan oikeanlaiset erityistyölasit, jotka sopivat omaan työskentelyyn. Linssejä valitessa otetaan huomioon tärkeimmät katselukohteet ja muun muassa näyttöjen etäisyys silmiin”, sanoo Ehrling.

Specsaversin syksyllä 2023 teettämän kansalaiskyselyn mukaan vain joka kymmenes suomalainen käyttää erityistyölaseja.

”Erityistyölasit voivat parantaa työskentelymukavuutta ja vähentää silmien rasitusta, mutta ne ovat melko huonosti tunnettuja. Yli 45-vuotias voi olla oikeutettu erityistyölaseihin työnantajan kustantamana, jos parannukset työpisteen ergonomiaan eivät auta työnäkemisen haasteisiin ja työntekijän omat, yleiskäytössä olevat silmälasit ovat ajan tasalla”, Ehrling jatkaa.

Jos näyttöpäätetyötä tekevä huomaa näössä ongelmia, vaikka omat silmälasit ovat ajan tasalla, kannattaa ensimmäisenä ottaa yhteys työterveyshuoltoon. Työterveysvastaanotolla arvioidaan tarve jatkotutkimuksille ja ohjataan tarvittaessa työnäköoptikolle tai silmälääkärille, joka tekee arvion erityistyölasien tarpeesta.

Vaikka tarvetta erityistyölaseille ei ole, voi Ehrlingin mukaan silmien verryttely työnteon lomassa auttaa pitämään silmät terveinä. Kuivasilmäisyyttä voidaan hoitaa myös kostuttavilla silmätipoilla.

Karttunen muistuttaa myös valaistuksen ja ergonomian merkityksestä niin toimistolla kuin etänä työskennellessäkin: ”Asentoa on hyvä vaihdella, välillä seistä ja välillä istua. Toisaalta myös valaistuksella on vaikutusta. Valaistuksen lähteen olisi hyvä olla muualla kuin näytön takana, sillä silmä automaattisesti hakeutuu kirkkaimpaan valonlähteeseen. Esimerkiksi ikkunan edessä työskentelevän kannattaa sulkea verhot aurinkoisina päivinä tai kääntää työpiste niin, että ikkuna ei ole ruudun takana ja vähentää näin silmien rasitusta.”

Optikko ja työfysioterapeutti vinkkaavat: Nämä helpot jumpat työpäivän lomassa auttavat silmiäsi jaksamaan

• 20–20–sääntö: joka 20. minuutti, katso kaukaisuuteen 20 sekunnin ajan. Tämä antaa silmille mahdollisuuden levätä ja ehkäisee silmien kuivumista.
  • Silmien räpyttely: Räpyttele silmiäsi nopeasti 10–15 sekunnin ajan. Näyttöpäätetyötä tehdessä moni räpyttelee silmiään normaalia harvemmin. Tämä harjoitus auttaa kosteuttamaan silmiä ja ehkäisee kuivasilmäisyyttä.
  • Keskittymisharjoitus: Valitse huoneesta kaksi kohdetta, yksi läheltä ja toinen kauempaa. Siirrä katsettasi edestakaisin näiden kohteiden välillä. Tämä harjoitus auttaa parantamaan silmien tarkennuskykyä.
  • Piirrä kahdeksikko katseella: Kuvittele mielessäsi iso 8 ja seuraa sitä silmilläsi vuorotellen molempiin suuntiin. Tämä auttaa parantamaan silmien liikkuvuutta.
  • Hartioiden pyöritys: Istu tai seiso suorassa asennossa. Nosta olkapäitäsi kohti korvia ja pyöritä niitä taaksepäin. Toista 10 kertaa, ja tee sitten sama eteenpäin. Hartioita rentouttamalla voi parantaa verenkiertoa ja vapauttaa jännitystä myös kasvojen lihasten alueelta. Tämä parantaa myös silmien hyvinvointia.
  • Niskojen venytys: Istu tai seiso suorassa asennossa. Kallista päätäsi hitaasti toiselle olkapäälle, kunnes tunnet venytyksen niskassa ja hartiassa. Pidä asentoa 15–30 sekuntia ja toista sitten toiselle puolelle.

Jannika Ehrling
Myyntipäällikkö, B2B ja kumppanuudet
Specsavers

Puh. +358400811624