Totta vai tarua katupölyn ja allergioiden vaikutuksista – näin varaudut kevään tuomiin vaivoihin

Kevään mukana saapuvia, monille tuttuja vaivoja ovat siitepölyallergiat ja katupöly, joilta suojautuminen on hyvä aloittaa hyvissä ajoin. Mutta miten silmiä voi suojata ärsytykseltä? Asiantuntija vastaa väittämiin ja kertoo, miten keväästä selviää kirkkain silmin.

Väittämiin vastasi optikko Anna-Riitta Ripatti kauppakeskus Redin Specsaversilta.

Väittämä 1: Siitepölyallergia on helppo tunnistaa.

Tarua: Jos oireita ei ole aiempina vuosina ollut, voi silmäoireiden syy olla vaikea tunnistaa. Monet silmää ärsyttävät vaivat aiheuttavat punoitusta, kutiamista ja vetisyyttä. Kyseessä voi olla siite- tai katupölystä johtuva ärsytys, mutta myös silmätulehdus tai kuivasilmäisyys. Oireiden paranemista ei kannata jäädä odottamaan, vaan alkaa hoitaa niitä esimerkiksi apteekista tai optikolta saatavilla reseptivapailla silmätipoilla, jotka huuhtelevat tehokkaasti pölyä silmästä ja tasapainottavat kyynelnesteen koostumusta ja määrää silmän pinnalla. Jos silmäoireet ovat voimakkaat tai jos ne eivät häviä, on syytä suunnata lääkäriin.

Väittämä 2: Piilolinssi suojaa siitepölyä vastaan.

Totta: Piilolinssit voivat olla hyvä keino suojata silmiä siitepölyltä, sillä ne tekevät suojan silmän ja ilmassa leijailevan pölyn väliin. Piilolinssien käyttöä tulee kuitenkin välttää, mikäli silmät ovat jo valmiiksi ärtyneet. Kannattaa suosia kertakäyttöisiä piilolinssejä, sillä ne ovat aina käyttöön otettaessa puhtaat, ja siten silmille terveellisin ja turvallisin vaihtoehto. Allergian vaivatessa silmien kannattaa kuitenkin antaa olla rauhassa ja välttää piilolinssien käytön lisäksi niin meikkiä kuin hankaamistakin, sillä muuten oireet saattavat pahentua.

Väittämä 3: Lasten silmät reagoivat katupölyyn aikuisia herkemmin.

Totta: Lasten silmät ovat alttiimpia kevään vaivoille, sillä heidän silmänsä ovat lähempänä maanpintaa, jossa on myös enemmän katupölyä. Lasten oireiden tunnistaminen voi myös olla vaikeampaa, sillä he eivät välttämättä itse osaa kertoa, miltä silmässä tuntuu. Sen vuoksi lasten silmiä kannattaa seurata oireiden varalta ja suojata lisäksi hyvin. Aurinkolasit onkin keväällä hyvä laittaa niin omille kuin lasten silmille, sillä ne suojaavat paitsi liialliselta auringonvalolta, myös siite- ja katupölyltä.

Irene Hernberg, Viestintäjohtaja, Specsavers Oy, +358 40 6625866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2017 yli 2,9 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. Specsaversillä on alan suurin liikekohtainen liikevaihto. Specsavers on Great Place to Work -sertifioitu työpaikka.  www.specsavers.fi