• Specsavers Finland OY/

Tutkimus: 40 prosenttia suomalaisista on käynyt viimeksi näöntutkimuksessa yli kaksi vuotta sitten – lue optometristin vinkit silmistä huolehtimiseen

Tammikuun aikana moni on noudattanut terveellisempiä elämäntapoja. Päivittäinen askeltavoite, vihannesten lisääminen tai säännöllinen hampaiden lankaus ovat hyviä keinoja oman terveyden kohentamiseen, mutta harva muistaa kiinnittää huomiota myös silmien hyvinvointiin.

Specsaversin joulukuussa 2020 teettämässä kansalaiskyselyssä paljastui, että 40 prosenttia suomalaisista on käynyt viimeksi näöntutkimuksessa yli kaksi vuotta sitten. - Silmistä huolehtiminen on tärkeää, sillä näkö on tärkein aistimme. Elintavoilla on suora yhteys silmien hyvinvointiin ja jo pienillä teoilla voi myös kohentaa silmien terveyttä, sanoo optometristi Laura Aho Specsavers Optikko Espoo Ainoasta.

Koronan vuoksi moni suomalainen jäi etätöihin ja harrastukset jäivät tauolle. Koteihin sulkeutumisen seurauksena suomalaisten ruutuaika onkin lisääntynyt. Specsaversin kyselyn mukaan yli puolet suomalaisista arvioi päiväkohtaisen ruutuaikansa kasvaneen viime vuoden aikana vähintään tunnin verran.

Optikon vinkit silmistä huolehtimiseen

1. Tauota ruutuaika

Päätetyöskentely rasittaa silmiä. Jos on tuijottanut tietokoneen näyttöä työpäivän ajan, silmien pieni väsyminen on täysin normaalia vaikkakin hieman epämukavaa. Työpäivän aikana kannattaakin tehdä kevyt silmäjumppa sekä pitää lyhyitä taukoja ruudun katselusta pitkin päivää. - Näyttöpäätteen tai älypuhelimen katselua kannattaa välttää iltaisin ennen nukkumaanmenoa, sillä pitkäaikainen ruudun katsominen saattaa vaikuttaa unensaantiin. Ilta-ajan rauhoittaminen on hyväksi kaikille, mutta erityisesti lapsille, Aho sanoo.

2. Älä anna likinäön olla esteenä liikuntaharrastuksille

Vuoden alussa suomalaisten arkeen iskee selkeä liikuntapiikki. Silmälaseja käyttäville urheiluharrastus tuottaa toisinaan haasteita: lasit saattavat mennä huuruun tai ne ovat vaarassa pudota nopeatempoisen lajin pyörteissä. Silmälasien ei kuitenkaan tarvitse olla este liikunnalle, sillä urheiluharrastuksiin sopivat piilolinssit löytyvät lähes kaikille. - Kertakäyttölinssit ovat urheiluun varma valinta. Ne ovat aina puhtaat ja kirkkaat, eikä hyvin istuvaa piilolinssiä edes huomaa liikkuessa. Kertakäyttöisten piilolinssien kanssa kannattaa muistaa, että ne ovat nimensä mukaisesti kertakäyttöiset, eikä niitä voi ottaa pois ja laittaa sitten takaisin, Aho listaa.

3. Suojaa silmät auringonvalolta

Tiesitkö, että silmät voivat palaa kuten ihokin? Silmän pintakerroksen eli sarveiskalvon kärähtäminen tuntuu siltä, kuin silmässä olisi hiekkaa. Lisäksi silmä voi olla vetinen ja kivulias. - Moni käyttää aurinkolaseja vasta kesäkeleillä, mutta lasit olisi syytä kaivaa esille myös sesongin ulkopuolella, huomauttaa Aho. Talvella matalalta paistava aurinko osuu herkästi silmiin saaden ne häikäistymään. Keväällä UV-säteilyn määrä on suurimmillaan, ja määrä voi jopa tuplaantua säteiden heijastuessa keväthankien pinnasta. Siksi aurinkolasien käyttö on myös lumisilla keleillä erityisen tärkeää.

4. Käy säännöllisesti näöntutkimuksissa

Muutokset näössä tapahtuvat pikkuhiljaa, ja huonoon näköön voi tottua. Myös monien sairauksien, kuten diabeteksen tai glaukooman, ensimmäiset merkit näkyvät silmistä. - Kun silmät tarkastutetaan säännöllisesti, voidaan sairauksiin puuttua varhaisessa vaiheessa, Aho kertoo. Jos näöntutkimuksessa havaitaan silmäsairauteen viittaavia muutoksia, optikko ohjaa lääkäriin jatkotutkimuksiin. Specsaversin kokonaisvaltaiseen näöntutkimukseen kuuluu aina digitaalinen silmänpohjakuvaus ja silmänpaineen mittaus.

Laura Aho, optometristi, Specsavers Oy
+358 50 375 9194, laura.aho@st.fi.specsavers.com

Lotta Holmaheikki, Senior Marketing & PR Manager, Specsavers Oy,
+358 50 520 3151, lotta.holmaheikki@specsavers.com