Tutkimus: Näköä pidetään tärkeimpänä aistina, mutta sen arvostus ei aina näy käytännössä

Näkö on aisteista selvästi arvostetuin – 84 prosenttia suomalaisista pitää sitä tärkeimpänä aistina. Silti vain alle puolet suomalaisista käy näöntarkastuksessa suositusten mukaisesti joka toinen vuosi tai useammin. Vähiten tarkastuksissa käyvät nuoret. Nykyään lähinäkö kuormittuu aiempaa enemmän, ja näköä ja siitä huolehtimista arvostetaankin enemmän iän karttuessa.

Tuoreessa tutkimuksessa selvitettiin pohjoiseurooppalaisten* tietoja, asenteita ja käytöstä liittyen näköön ja sen huoltoon. Specsaversin teettämän tutkimuksen mukaan näkö on arvostettu aisti: jopa 84 prosenttia suomalaisista pitää näköä kaikista tärkeimpänä aistina. Tuntoa pidettiin toiseksi tärkeimpänä (8 %), sitten kuuloa (6 %), makua (2 %) ja hajua (1 %).

–         Olen optikkona todistanut, kuinka ihminen saa sopivat lasit ja näkee yhtäkkiä pitkästä aikaa hyvin. Se on lasit saaneelle valtava elämys. Allekirjoitan monien muiden suomalaisten tavoin tutkimustuloksen – näöllä on valtava merkitys ihmisen elämässä, sanoo Specsavers Itäkeskuksen optikko Marina Åkerlund.

Nuoret käyvät vähiten näöntarkastuksissa, vaikka lähinäkö kuormittuu entistä enemmän

Mitä vanhempi kyselyyn vastannut henkilö oli, sitä todennäköisemmin hän näköä arvosti: 90 prosenttia yli 60-vuotiaista suomalaisista piti näköä aisteista tärkeimpänä, kun taas alle 30-vuotiailla suomalaisvastaajilla sama luku oli 13 prosenttia pienempi.

–         Kun ikää tulee lisää, terveysasiat nousevat enemmän pinnalle. Näkö on yksi niistä asioista, joihin tulee usein vuosien mittaan kiinnitettyä enemmän huomiota. Toisaalta lähityöskentely on lisääntynyt ja tuonut mukanaan näköhaasteita nuoremmillekin. Meille tulee yhä enemmän kaukonäön haasteista kertovia nuoria asiakkaita, joilla käy tarkastuksessa ilmi, että kaukonäön sijaan lähinäkö onkin kuormittunut, Åkerlund kommentoi.

Vaikka suurin osa suomalaisista pitää näköä tärkeimpänä aistina, näön arvostus ei käytännössä aina näy: alle puolet suomalaisista käy tarkastuttamassa näkönsä suositusten mukaisesti kerran kahdessa vuodessa tai useammin. Viisi prosenttia suomalaisista ei ole koskaan tarkastuttanut näköään.

–         Yleensä niin kauan kuin kaikki on hyvin, näköä ei juuri tule ajatelleeksi. Ennaltaehkäisevän näöntarkastuksen merkitystä ei kuitenkaan kannata aliarvioida. Tarkastuksessa voidaan saada kiinni poikkeamia, ja kun ne havaitaan ajoissa, voidaan mahdollinen silmäsairaus jopa pysäyttää, Åkerlund kertoo.

Suomalaiset käyvät optikolla muita pohjoismaalaisia vähemmän

Näöntarkastuksessa käydään Suomessa useammin optikolla kuin silmälääkärissä: tutkimukseen vastanneista suomalaisista 63 prosenttia tarkastuttaa silmänsä optikolla ja 32 prosenttia silmälääkärillä.

Muissa Pohjois-Euroopan maissa näkö käydään tarkastuttamassa vielä keskimäärin Suomea useammin optikolla ja harvemmin silmälääkärillä. Ruotsissa jopa 84 prosenttia käy optikolla näöntarkastuksessa. Silmälääkärillä näkönsä tarkastuttaa vain 11 prosenttia ihmisistä.

Lisätiedot:
Marina Åkerlund, optikko, Specsavers Oy, +358 40 585 7336, marina.akerlund@st.fi.specsavers.com
Irene Hernberg, viestintäjohtaja, Specsavers Oy, +358 40 662 5866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2016 yli 2,5 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. Specsaversillä on alan suurin liikekohtainen liikevaihto.  www.specsavers.fi

*Tutkimusmaat: Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska ja Hollanti

Tutkimuksesta

Specsaversin kansainvälisen tutkimuksen toteutti Panelwizard direct kesäkuussa 2017. Tutkimuksen vastaajat olivat Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Hollannista ja iältään yli 18-vuotiaita. Yhteensä vastaajia oli 5 148, joista suomalaisia oli 1 104. Otos on kansallisesti edustava.

Tutkimuksen tuloksia:

Alla on lueteltu 5 tärkeintä aistia. Jos sinun pitäisi valita näistä aisteista mielestäsi tärkein, minkä valitsisit? (suomalaisvastaajat)

Näkö 83,6 %
Kuulo 5,7 %
Tunto 8,4 %
Haju 0,5 %
Maku 1,7 %

Näön tärkeimmäksi aistiksi valinneet ikäryhmittäin (suomalaisvastaajat)

yli 60-vuotiaat 90,4 %
50-59-vuotiaat 87,3 %
40-49-vuotiaat 82,9 %
30-39-vuotiaat 76,2 %