• Specsavers Finland OY/

Väestön ikääntyessä erilaiset silmiin liittyvät sairaudet yleistyvät – Optometristin käsissä on muutakin kuin silmälasireseptien kirjoitus

Vuonna 2040 Suomessa on 65 vuotta täyttäneitä lähes 420 000 enemmän kuin tällä hetkellä. Sama kehitys näkyy kaikkialla maailmassa. Monet silmäsairaudet liittyvät ikääntymiseen, minkä vuoksi silmäterveydenhuollon ennakoimisen tarve tulee kasvamaan tulevina vuosina merkittävästi.

Arvioiden mukaan Suomessa ikääntyminen jopa kaksinkertaistaa diabeettisista silmäsairauksista, kaihista, glaukoomasta ja silmänpohjan ikärappeumista kärsivien potilaiden lukumäärän vuosikymmenen loppuun mennessä.

- Tämä edellyttää tarkkuutta vaativia laitteistoja myös optometristin työhön, kertoo Specsavers yrittäjä ja optometristi Maarit Saarikoski.

Joulukuussa 2020 tehdyssä kyselytutkimuksessa taas paljastui, että koronavirus sai reilun kymmeneksen suomalaisista lykkäämään näöntutkimuksessa käymistä.

- Nyt koronatilanteen hellittäessä on äärimmäisen tärkeää kääntää katseet silmänterveyteen, jotta pitkäaikaisia vaikutuksia pystytään ennaltaehkäisemään ja mahdollisia haittoja korjaamaan, Saarikoski kannustaa.

Optometristi on silmäterveyden asiantuntija

Usein silmälasiliikkeiden yhteydessä tehtäviin näöntarkastuksiin hakeudutaan silloin, kun asiakas itse huomaa näkönsä muuttuneen. Moni puhuu edelleen käynnistä optikolla, vaikka virallinen termi on nykyään optometristi.

- Optometristin ammattikorkeakouluopinnot kestävät neljä vuotta, ja tänä aikana opiskellaan muun muassa matematiikkaa ja fysiikkaa, optiikkaa, silmälasiopin teknologiaa, anatomiaa ja fysiologiaa, lääketieteen perusteita, piilolasi- ja silmälääketieteen opintoja sekä silmien terveyden ja näön tutkimista. Optometristi osaa siis tutkia silmiä ja valita oikean näönkorjausratkaisun, kertoo Saarikoski.

Siihen, millaisia asioita optometristi voi näöntarkastuksessa tarkastella, vaikuttaa käytettävissä oleva välineistö. Specsaversin optometristit tekevät kokonaisvaltaisen näöntutkimuksen, johon sisältyy digitaalinen silmänpohjakuvaus ja silmänpaineen mittaus.

- Yhä enemmän tulee vastaan asiakkaita, jotka luulevat tulevansa vain päivittämään silmälasejaan, mutta sitten näöntarkastuksessa havaitaan varhaisvaiheen silmäsairaus, jota he eivät tienneet olevan olemassa. Tämä vain korostaa paitsi säännöllisten optometristin vierailujen merkitystä, myös kansanterveydellistä hyötyä joka optometristin näöntutkimus tuo yhteiskunnallemme, Saarikoski sanoo.

Jos silmissä esiintyy tarpeita jatkotutkimuksille, ohjataan asiakas eteenpäin silmälääkärille tai silmälaboratorioon.

- Silmälääkärin palvelut ovat saatavilla valtaosassa Specsavers-myymälöitä, Saarikoski korostaa.

Maarit Saarikoski, yrittäjä ja optometristi Specsavers Iso Omena ja Entresse
maarit.saarikoski@st.fi.specsavers.com

Lotta Holmaheikki, maajohtaja, Specsavers Finland
lotta.holmaheikki@specsavers.com

Specsavers on yrittäjävetoinen ja yksityisomisteinen optikkoketju, joka rantautui Suomeen heinäkuussa 2007. Specsavers tarjoaa suomalaisille laadukkaita silmälaseja, piilolinssejä ja silmäterveyspalveluita edulliseen hintaan. Suomessa on 50 Specsavers Optikko -liikettä, joiden liiketoiminnasta vastaavat paikalliset yrittäjät. Kattavien optikkopalvelujen lisäksi valtaosasta liikkeitä löytyy silmälääkärin vastaanotto. Specsaversin optikon Kokonaisvaltaiseen näöntutkimukseen sisältyy aina digitaalinen silmänpohjakuvaus ja silmänpaineen mittaus. Laajaan kehysvalikoimaan kuuluvat omien mallistojen lisäksi mm. Tommy Hilfiger, Lyle&Scott, Gant, Converse, Lacoste, DAY Birger et Mikkelsen, Valerie, Karen Millen ja Kylie Minogue.

Specsavers Finland Oy on osa Isossa-Britanniassa toimivaa ja perheomisteista Specsavers Optical Groupia, johon kuuluu maailmanlaajuisesti yli 2000 myymälää ja lähes 40 000 työntekijää. www.specsavers.fi