Valitse piilolinssit tarpeen mukaan: kertakäyttölinssit sopivat liikkujalle, golfin harrastaja voi hyötyä moniteholinsseistä

Kertakäyttölinssit, kuukausilinssit, moniteholinssit ja tooriset linssit – piilolinssien valikoima on valtava. Piilolinssit ovat monien kesälomalaisten pelastus, mutta eri vaihtoehdot voivat hämmentää kokenuttakin piilolinssien käyttäjää. Specsavers Redin asiantuntija Anna-Riitta Ripatti kertoo, millaisiin tarpeisiin erilaiset piilolinssit sopivat parhaiten.

Karkeasti jaoteltuna piilolinssejä voidaan luokitella linssien tyypin ja vaihtovälin perusteella. Monitehopiilolinssit toimivat samalla tavalla kuin moniteholasit, eli ne auttavat näkemään sekä lähelle että kauas. Vastaavasti tooriset linssit korjaavat hajataittoa.

– Piilolinssisovitukseen voi tulla luottavaisin mielin, vaikka ei tietäisi eri vaihtoehdoista mitään. Asiantuntevat piilolinssioptikot huomioivat näön lisäksi myös jokaisen henkilökohtaiset tarpeet ja elämäntyylin. Lisäksi uuden linssityypin toimivuus varmistetaan aina kokeilemalla käytännössä, Ripatti kertoo.

Piilolinssien valinnassa kannattaa miettiä ennen kaikkea omaa arkea. Esimerkiksi golfin tai frisbeegolfin pelaajille on tarjolla moniteholinssejä, joissa painottuu kaukokatselu, kun taas kirjan lukemiseen tai käsitöiden tekemiseen kannattaa valita lähinäköä painottavat linssit.

Piilolinssejä voi käyttää huoletta myös kesällä

Piilolinssit helpottavat monien kesälomalaisten elämää. Kesän juoksulenkit, huvipuistokäynnit ja mökkiremontit sujuvat huolettomasti, kun silmälaseja ei tarvitse varoa. Silmälaseista ei kuitenkaan tarvitse luopua koko kesäksi, sillä kertakäyttöpiilolinssien käyttäjät voivat päivästä riippuen käyttää joko piilolinssejä tai suosikkisilmälasejaan.

– Kertakäyttöiset pehmeät piilolinssit ovat loistava valinta erityisesti urheilijalle! Uimisen tai kovan hikoilun jälkeen piilolinssit kannattaa vaihtaa tuoreisiin, jotta linssit ovat mahdollisimman puhtaat ja huomaamattomat, Ripatti vinkkaa.

Myös värilliset kertakäyttöpiilolinssit ovat suosittuja kesällä, sillä silmien väriä voi halutessaan muuttaa linsseillä esimerkiksi asukokonaisuuteen tai juhlaan sopivaksi. Silmien väriä voi korostaa tai muuttaa myös näköön vaikuttamatta, sillä värillisiä piilolinssejä on saatavilla myös ilman vahvuuksia.

– Kesällä kannattaa kuitenkin muistaa, etteivät piilolinssit yksinään anna riittävää UV-suojaa. Useimmat piilolinssit kyllä suodattavat UV-valoa, mutta ne eivät torju kaikkea säteilyä. Siksi silmät on syytä suojata aurinkolaseilla, Ripatti korostaa.

Mikäli silmälasit tuntuvat piilolinssejä paremmalta vaihtoehdolta, silmälasien lisäksi kannattaa hankkia myös aurinkolasit vahvuuksilla. Ne suojaavat silmiä ja ovat miellyttävät käyttää kirkkaassakin auringonpaisteessa.

Anna-Riitta Ripatti
Optikko-yrittäjä
Specsavers Redi
anna-riitta.ripatti@st.fi.specsavers.com

Laura Seppälä
viestintä
laura.seppala@bcw-global.com

Specsavers on yrittäjävetoinen ja yksityisomisteinen optikkoketju, joka rantautui Suomeen heinäkuussa 2007. Specsavers tarjoaa suomalaisille laadukkaita silmälaseja, piilolinssejä ja silmäterveyspalveluita edulliseen hintaan. Suomessa on 50 Specsavers Optikko -liikettä, joiden liiketoiminnasta vastaavat paikalliset yrittäjät. Kattavien optikkopalvelujen lisäksi valtaosasta liikkeitä löytyy silmälääkärin vastaanotto. Specsaversin optikon Kokonaisvaltaiseen näöntutkimukseen sisältyy aina digitaalinen silmänpohjakuvaus ja silmänpaineen mittaus. Laajaan kehysvalikoimaan kuuluvat omien mallistojen lisäksi mm. Tommy Hilfiger, Lyle&Scott, Gant, Converse, Lacoste, DAY Birger et Mikkelsen, Valerie, Karen Millen ja Kylie Minogue.

Specsavers Finland Oy on osa Isossa-Britanniassa toimivaa ja perheomisteista Specsavers Optical Groupia, johon kuuluu maailmanlaajuisesti yli 2 000 myymälää ja lähes 40 000 työntekijää. www.specsavers.fi