Vältä silmävammat uuden vuoden rakettisateessa

Raketit ovat räiskyvä osa vuoden vaihtumisen juhlintaa. Ilotulitteita käsitellessä kuitenkin sekä rakettien ampujan että katselijan on syytä suojautua mahdollisilta vaaratilanteilta. Suojalasit ovat jokaisen uuden vuoden juhlijan edullinen turva silmävammojen välttämiseksi.

Ilotulitusten väriloiston ihaileminen on monelle suomalaiselle uudenvuoden odotettu huipennus. Juhlan tuoksinassa kannattaa kuitenkin muistaa näön suojaaminen ilotulitteiden aiheuttamilta vammoilta. Vaikka suojalasien käytöstä tuli ilotulitteiden ampujalle pakollista jo vuonna 2010, joutuu sairaalaan joka vuosi suomalaisia, jotka eivät ole rakettien räiskeen ja juhlahumun keskellä muistaneet suojata silmiään.

–Suojalasien malliin kannattaa kiinnittää huomiota. Parhaat suojalasit suojaavat silmät sekä sivuilta että alapuolelta. Piilolinssit tai silmälasit kannattaa myös pitää suojalasien alla, jotta raketteja sytyttäessä näkee tarkasti, mitä tekee, neuvoo optikko Marina Åkerlund Itäkeskuksen Specsaversista.

Piilolinssejä karttava silmälasien käyttäjä voi valita suuremmat suojalasit, joiden alla on tarpeeksi tilaa ylimääräisille laseille. Suojalaseja on saatavilla myös voimakkuuksilla, jos kaksien lasien käyttäminen samanaikaisesti tuntuu epämukavalta.

Suojalasit turvaavat myös katsojan silmät

Vaikka silmien suojaaminen on erityisen tärkeää ilotulitteita laukaistessa, kannattaa myös katsojien suojata silmänsä. Vaaratilanteita voi syntyä esimerkiksi raketin kimmotessa väärään suuntaan tai ilotulitteen palojen pudotessa katsojien päälle. Erityisesti tulisi huolehtia siitä, että lapset käyttävät silmiä hyvin suojaavia laseja raketteja ihaillessa.

– Toisinaan raketti räjähtää sytyttäjän käsissä, mikä aiheuttaa vaaratilanteen sekä ilotulitteen laukaisijalle että lähellä seisoville ihmisille. Lähes kaikki ilotulitusrakettien aiheuttamat silmävammat olisivat kuitenkin vältettävissä ennakoimalla ja käyttämällä asianmukaisia suojalaseja, muistuttaa Åkerlund.

Marina Åkerlund, Optikko, Specsavers Oy, +358 405857336, marina.akerlund@st.fi.specsavers.com
Irene Hernberg Viestintäjohtaja, Specsavers Oy, +358 40 6625866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2018 yli 3,2 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. Specsaversillä on alan suurin liikekohtainen liikevaihto. Specsavers on Great Place to Work -sertifioitu työpaikka.  www.specsavers.fi