• Specsavers Finland OY/

Valtakunnallinen silmälasikeräys käynnistyy kahdeksatta kertaa – lahjoita lasisi Tansaniaan ja tuet samalla hyväntekeväisyyskohdetta Suomessa

Merkittävä osa maailman näköongelmista olisi korjattavissa pelkillä silmälaseilla. Tähän mennessä jo yli 30 000 tansanialaista on saanut Specsaversin kampanjan kautta apua näköongelmiinsa. 13.9. käynnistyvässä Anna hyvän näön kiertää -kampanjassa suomalaisten vanhoja silmä- ja aurinkolaseja viedään apua tarvitseville Tansaniaan. Tänä vuonna tuet lasit lahjoittamalla myös hyväntekeväisyyskohdetta lähelläsi.

Anna hyvän näön kiertää -kampanja käynnistyy tiistaina 13.9.2016. Kampanjan aikana vanhat silmä- tai aurinkolasinsa voi käydä viemässä lähimpään Specsavers-optikkoliikkeeseen, josta ne jatkavat matkaansa Tansaniaan. Tänä vuonna keräyksen järjestävä Specsavers antaa jokaisista lahjoitetuista laseista euron myös kotimaiseen hyväntekeväisyyskohteeseen.

Anna hyvän näön kiertää -kampanja yhdistää paikallisen hyväntekeväisyyden ja kehitysmaiden tukemisen. Ihmisillä on suuri halu auttaa, ja haluamme antaa mahdollisuuden tehdä hyvää sekä lähellä että kaukana, kuvailee Irene Hernberg, Specsaversin viestintäjohtaja.

Apua kauas

Keräyskohteessa Tansaniassa on suuri tarve näönhuoltopalveluille – maaseudulla optikko- ja silmälääkäripalveluita ei usein ole edes tarjolla. Heikko näkö vähentää paikallisten työnteko- ja koulunkäyntimahdollisuuksia, mutta silmälasit voivat maksaa usean kuukauden palkan verran. Hinta onkin monelle tansanialaiselle silmälasien hankkimisen este.

Itse emme tee vanhoilla silmälaseillamme mitään, mutta tansanialaisille vastaanottajille ne ovat usein korvaamattoman arvokkaat – lahjoitettujen lasien ansiosta tuhansien näköongelmista kärsivien elämä on muuttunut. Hyväntekeväisyyttä tehdessä monille on tärkeää tietää, että apu todella menee perille. Anna hyvän näön kiertää -kampanjassa lahjoittaja voi jopa seurata nettisivuilta, kuka hänen lasinsa saa, kertoo kampanjan suojelija, toimittaja Hanna Sumari.

Lahjoitettujen lasien vahvuudet ja kunto tutkitaan Suomessa, ja joulukuun alussa vapaaehtoinen optikkoryhmä matkaa Dar es Salaamiin tekemään näöntarkastuksia ja viemään laseja apua tarvitseville.

Apua lähelle

Silmälasikeräys kehitysmaihin käynnistyy nyt jo kahdeksatta kertaa, mutta tänä vuonna Specsavers Suomi laajentaa kampanjaansa: jokaisista lahjoitetuista laseista Specsavers antaa euron myös paikalliseen hyväntekeväisyyskohteeseen Suomessa. Jokainen Specsavers-liike valitsee avustuskohteensa itse, joten kun lahjoitat lasit, tuet samalla oman lähialueesi hyväntekeväisyystyötä.

Specsavers on perheyritys, jonka arvoihin on alusta alkaen kuulunut paikallisyhteisöjen tukeminen. Ajatuksenamme on tukea tärkeää työtä kaikilla niillä alueilla, joilla toimimme. Toivottavasti saamme kerättyä paljon laseja – mitä isomman määrän saamme kokoon, sitä suuremman rahapotin lahjoitamme paikallisesti, tiivistää Hernberg.

Näin osallistut

Anna hyvän näön kiertää -kampanjaan voit osallistua tuomalla Specsaversin liikkeistä löytyviin keräyslaatikoihin ehjät, käytetyt silmä- tai aurinkolasisi.

Lahjoitettujen lasien matkaa avustuskohteeseen voi seurata laittamalla lasit minigrip-pussiin ja kirjoittamalla oman nimen sekä sähköpostiosoitteen sen sisälle. Pyydä liikkeen henkilökuntaa ottamaan sinusta kuva tai lähetä kuvasi osoitteeseen tansania@specsavers.com. Julkaisemme kuvat sinusta sekä lasiesi vastaanottajasta kampanjan verkkosivuilla, joten voit nähdä netistä, kenen elämän vanhat lasisi lopulta muuttivat.

Kampanja on käynnissä 30.10.2016 asti. Hyväkuntoisia, käytettyjä silmä- ja aurinkolaseja otetaan kuitenkin Specsavers-liikkeissä vastaan vuoden ympäri. Lahjoittamalla vanhat lasisi nyt autat samalla sekä tansanialaisia että tukea tarvitsevia lähelläsi.

Lisätietoja kampanjasta:
www.tansania.specsavers.fi

Tiedustelut:
Irene Hernberg, viestintäjohtaja, Specsavers Oy, +358 40 6625866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2015 yli 2,8 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. Specsaversillä on alan suurin liikekohtainen liikevaihto.  www.specsavers.fi