Veneilijälle ja golffarille sopivat erilaiset linssit – näin valitset täydelliset aurinkolasit

Kesällä moni viettää mielellään aikaa ulkona harrastusten parissa. Silmät kannattaa suojata UV-säteiltä ja häikäisyltä niin veneillessä, mökkeillessä, golfatessa kuin kaupungilla kesästä nauttiessa. Kuinka valita juuri omaan kesänviettoon parhaiten sopivat aurinkolasit?

Moni muistaa kesäauringon paisteessa ihon suojaamisen tärkeyden, mutta silmät saattavat jäädä kokonaan ilman suojaa. Aurinkolasit estävät UV-säteilyä pääsemästä silmään, mutta samalla ne suojaavat myös ohutta, herkkää silmänympärysihoa auringon haittavaikutuksilta.

- Aurinkolasien käyttämättä jättäminen nostaa harmaakaihin ja silmänpohjan rappeuman riskiä. Aurinkolasit ovatkin paitsi kesätyylin kulmakivi, myös tärkeä suoja silmille, toteaa optikko-yrittäjä Marko Valtonen Turun Specsaversilta.

Eri kesäpuuhiin eri aurinkolasit

Aurinkolasit kannattaa valita oman käyttötarpeen mukaan – esimerkiksi veneilijälle, golffarille tai kaupunkikäyttöön sopivat erilaiset lasit.

- Aurinkolaseissa yleisimpiä ovat harmaan, ruskean tai vihreänharmaan väriset linssit, ja eri sävyt toimivat eri tilanteissa parhaiten. Esimerkiksi veneilijälle käyvät parhaiten melko tummat, polarisoivat, vihertävän harmaat tai harmaat linssit. Peilipinta vähentää silmään päätyvän valon määrää ja sopii siksi erityisen hyvin paljon veden äärellä aikaa viettävälle, kertoo Valtonen.

Kalastusta harrastavan kannattaa Valtosen mukaan harkita polarisoivaa, ruskeaa linssiä, sillä sen avulla näkee paremmin veden pinnan alle.

- Ruskean linssin kautta katsottuna kontrastit erottuvat paremmin. Kuva on myös valoisampi aikaisin aamulla ja myöhään illalla, jolloin kalastusta tavallisesti harrastetaan. Polarisoiva linssi on kannattava hankinta melkeinpä aurinkolasien käyttötarkoituksesta riippumatta: se estää auringon vaakasuuntaista heijastusta pääsemästä silmään ja saa ympäristön sekä pinnan muodot näkymään terävämmin, listaa Valtonen.

Keltainen, harmaa vai ruskea linssi?

Myös sääolosuhteet vaikuttavat siihen, millaiset aurinkolasit kannattaa nenälleen asettaa. Esimerkiksi keltaisen sävyinen linssi parantaa kontrastia paljon ja toimii hyvin harmaalla säällä.

- Golfia harrastavan kannattaa käyttää viheriöllä erilaisia aurinkolaseja säästä riippuen. Oranssiin tai ruskeaan vivahtava linssi toimii usein päiväsaikaan hyvin, kun taas synkempänä kesäpäivänä keltaiseen taittava linssi ei tummenna maisemaa yhtä paljon. Polarisoiva linssi auttaa erottamaan golfkentän muodot, kuvailee Valtonen.

Aurinkolasilinssin polarisoiva ominaisuus on hyödyllinen myös rannalla tai kaupungilla kesää viettävälle. Polarisoitujen, vihertävän harmaiden linssien kanssa pärjää lähes joka tilanteessa. Autoilijalle sopivat erityisen hyvin polarisoidut drive wear -linssit, joiden tummuus vaihtelee valon määrän mukaan.

Viisi vinkkiä aurinkolasien valintaan:

1. Katso, että aurinkolasit ovat sopivan kokoiset ja hyvin istuvat.
    Aurinkolasien kehysten on hyvä olla istuvat ja riittävän suuret, jotta ne suojaavat herkkää silmänympärysihoa. Aurinkolasit joutuvat kestämään kovempaa käsittelyä kuin tavalliset silmälasit – kehysten onkin hyvä olla tukevat, jotta lasit kestävät käytössä pidempään.
  2. Valitse aurinkolasit käyttötarkoituksen mukaan.
    Mieti, missä todella tulet käyttämään aurinkolasejasi. Viihdytkö veden äärellä, golfkentillä vai keskellä kaupunkia? Valitse linssin väri sen mukaan, missä aiot käyttää lasejasi.
  3. Jos käytät silmälaseja, valitse voimakkuuksilla varustetut aurinkolasit.
    Omilla voimakkuuksilla varustetut aurinkolasit ovat kätevät niille, joilla on muutenkin käytössä moniteho- tai kaukolasit. Nykyään aurinkolasilinssien vahvuudet eivät ole kustannuskysymys, vaan sopivat linssit voi teettää edullisestikin. Vaihtoehtoisesti myös piilolinssit ovat kätevät käyttää aurinkolasien alla.
  4. Sovita aurinkolaseja ulkona, jos vain mahdollista.
    Aurinkolaseja kannattaa kokeilla ulkona luonnonvalossa, sillä silloin linssin ominaisuudet näkyvät selvemmin kuin sisätiloissa. On makuasia, minkä sävyiset linssit tuntuvat miellyttäviltä: yksi tykkää tummemman siniharmaista, toinen taas pehmeän ruskean sävyisistä linsseistä. Oma suosikkisävy selviää parhaiten kokeilemalla.
  5. Panosta viimeistelyyn ja polarisoituihin linsseihin.
    Polarisoidut linssit auttavat näkemään ympäristön ja pinnan muodot terävämmin. Linssien hionnan, ohennuksen ja pinnoitteiden avulla aurinkolasit kestävät käytössä pidempään naarmuttumatta ja niitä on miellyttävämpi käyttää.

Irene Hernberg, viestintäjohtaja, Specsavers Oy, +358 40 6625866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2017 yli 2,9 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. Specsaversillä on alan suurin liikekohtainen liikevaihto. Specsavers on Great Place to Work -sertifioitu työpaikka.  www.specsavers.fi