• Spinnova/

Forbesin 30 alle 30 -listalla mainittu muotisuunnittelijaduo Paolina Russo julkaisi ensimmäisen SPINNOVA®-asukokonaisuuden Challenge the Fabric -tapahtumassa

Palkittu Paolina Russo julkaisi ensimmäisen asukokonaisuutensa, jonka valmistuksessa on käytetty SPINNOVA® -kuitua Challenge the Fabric -tapahtumassa Milanossa. Asukokonaisuudellaan suunnittelijat näyttävät, että on mahdollista luoda värikkäitä ja leikkisiä vaatteita noudattaen samalla vastuullisen muodin periaatteita.

Forbesin 30 alle 30 -listalla mainittu suunnittelijaduo Paolina Russo julkaisi ensimmäisen asukokoelmansa, joka on valmistettu kestävää SPINNOVA® -kuitua (21 %) ja puuvillaa (79 %) sisältävästä kankaasta. Denimiä muistuttava kangas on kudottu Suomessa, ja se on värjätty käyttäen muun muassa luonnonpigmenttejä männystä ja indigosta.

Asu osoittaa, että vastuullisen muodin ei tarvitse olla vain hillittyjä värejä, vaan siinä voi olla myös värejä ja leikkisyyttä. Asukokonaisuuteen kuuluu minihame, takki ja farkut. Kaikki on värjätty ja painettu käsin, mikä tekee jokaisesta asun vaatteesta ainutlaatuisen.

"Koska SPINNOVA® -kuitu on luonnostaan vastuullista, se on täydellinen materiaali osoittamaan, mitä kaikkea kestävä muoti voi olla. Kokoelman muotokieli ja väripaletti ovat saaneet inspiraationsa urheilun estetiikasta, johon on sekoitettu vaikutteita kansanperinteestä. Tutkimme erilaisia kudontamenetelmiä, kaaviopainantaa ja luonnonvärjäystä. Lopputulos on raikas ja yllätyksellinen. SPINNOVA® -kuidusta valmistettu kangas otti luonnonpigmenteillä värjäyksen poikkeuksellisen hyvin vastaan koostumuksensa ansiosta. Lisäksi sen käyttö ja kerrostaminen oli erittäin helppoa materiaalin pehmeyden vuoksi", kertovat brändin suunnittelijat Lucile Guilmard ja Paolina Russo.

Asukokonaisuus osallistui Challenge the Fabric Award –kilpailun 14. toukokuuta, joka haastaa suunnittelijat luomaan asuja selluloosapohjaisista muuntokuiduista edistääkseen siirtymistä uusiutuviin ja kierrätettyihin materiaaleihin. SPINNOVA® -kuitu tuotetaan ainutlaatuisella, mekaanisella prosessilla ilman haitallisia kemikaaleja, toisin kuin muuntokuidut yleensä.

"Tavoitteemme on olla mukana muuttamassa tekstiilialan raaka-ainepohjaa teknologiamme avulla. On inspiroivaa nähdä SPINNOVA® -kuitu näin modernissa ja värikkäässä asukokonaisuudessa. Uskomme, että nuoret suunnittelijat, kuten Paolina Russo -duo raivaavat tietä kestävämmälle muodille. On kunnia olla mukana Challenge the Fabric -tapahtumassa heidän kanssaan", sanoo Spinnovan toimitusjohtaja Tuomas Oijala

Virva Vesanen
Johtaja, markkinointi, viestintä ja sijoittajasuhteet
comms@spinnova.fi

Paolina Russo

Paolina Russo on Lontoossa vuonna 2021 perustettu brändi, jonka ovat perustaneet Lucile Guilmard ja Paolina Russo. Heidän missionsa on yhdistää perinteinen käsityö ja teknologinen kehitys innovoidakseen vastuullisen muodin parissa kansanperinteen ja futuristisen estetiikan kautta.

Spinnova mullistaa tekstiilien valmistustavan globaalisti. Spinnova on kehittänyt uudenlaisen patentoidun teknologian tekstiilien valmistamiseen puusta ja jätevirroista kuten nahka-, tekstiili- tai ruokajäte, ilman haitallisia kemikaaleja.

SPINNOVA®-kuitu ei tuota lainkaan sivuvirtoja, ja sen CO2-päästöt ja vedenkäyttö ovat minimaaliset. SPINNOVA®-materiaalit ovat nopeasti maatuvia ja kierrätettäviä. Spinnova on sitoutunut käyttämään vain vastuullisia raaka-aineita kuten FSC-sertifioitu puu ja jätevirrat. SPINNOVA®-kuitu tuotetaan ilman haitallisia tai monimutkaisia kemiallisia prosesseja, ja se tuntuu luonnollisilta kuiduilta kuten puuvilla ja pellava.

Spinnovan osakkeet (SPINN) noteerataan Nasdaq First North Growth Market Finland-kasvumarkkinapaikalla.

SPINNOVA®-kuidun verkkopalvelu: www.spinnova.com
Spinnova-konsernin verkkopalvelu: www.spinnovagroup.com