• Spinnova/

Muotisuunnittelija Sofia Ilmonen julkaisee uuden SPINNOVA-malliston Fashion in Helsinki -tapahtumassa

Kansainvälisesti palkittu vaatesuunnittelija Sofia Ilmonen julkaisee kolmannen yhteistyömallistonsa Spinnovan kanssa. Mallisto koostuu muunneltavista SPINNOVA®-kuidusta valmistetuista asuista. Se on saanut inspiraationsa vaatteesta, jota voidaan pitää muodin historian ristiriitaisimpana: korsetista. Mallisto esitellään ensimmäistä kertaa Fashion in Helsinki -tapahtumassa, joka kokoaa yhteen Suomen muotiteollisuuden nousevia kykyjä.

Fashion in Helsinki -tapahtumassa 28.5.–2.6.2024 nähdään muotinäytöksiä, esitelmiä ja näyttelyitä, jotka esittelevät suomalaista luovuutta ja käsityötä. Tämän vuoden tapahtuman teema on muodin teknologiset läpimurrot ja tapahtuman muotinäytöksessä nähdään suomalaissuunnittelija Sofia Ilmosen ja tekstiiliteknologiayhtiö Spinnovan yhteistyömallisto.

Uudessa mallistossa nähdään runsaita ja kerrostettuja asukokonaisuuksia raikkaissa väreissä. Asukokonaisuuksissa on käytetty SPINNOVA®-kuidusta ja puuvillasta valmistettua kangasta yhdistettynä kevyempään puuvillapopliiniin ja silkkiorganzaan. Mallistossa nähdään korseteista tuttuja elementtejä, kuten tukiluita ja nyörityksiä, jotka parantavat vaatteiden käytettävyyttä ja ulkoasua. Uusien tekniikoiden ansiosta Ilmonen suunnitteli mallistoonsa ensimmäistä kertaa myös housut.

“Korsettia käytettiin vuosisatojen ajan, koska se piti sisällään ihanteita statuksesta, kauneudesta ja nuoruudesta. Samalla se oli kuitenkin alistamisen symboli. Halusin suunnitella malliston, joka huomioi korsetin historian, mutta haastaa samalla korsetin rajoja. Arvostan työskentelyä SPINNOVA®-kuidun kanssa, sillä sen tuotanto ei synnytä jätettä, mikä on linjassa oman lähestymistapani kanssa”, kertoo Sofia Ilmonen.

Ilmonen on tunnettu modulaarisista asukokonaisuuksista, joita voi helposti purkaa osiin ja muunnella. Hänen vaatteensa sopivat kaiken kokoisille vartaloille, ja näin hän antaa pukeutujalle enemmän valtaa päättää, kuinka vaate muuttuu tämän kehon tai mieltymysten mukaan. Näin myös vaatteen käyttöikä pitenee. Ilmonen huomioi vaatteidensa kestävyyden ja vastuullisuuden jo suunnitteluvaiheessa: mallistossa käytettävät kankaat leikataan niin, että tekstiilijätettä ei synny.

“Siinä missä Sofia kehittää suunnittelun avulla vaatteista vastuullisempia, Spinnova luo alalle vastuullisempia materiaaleja. SPINNOVA®-kuitu ei tuota lainkaan sivuvirtoja, ja sen CO2-päästöt ja vedenkäyttö ovat minimaaliset. Tapahtuman teeman mukaisesti uskomme, että Spinnovan teknologia on yksi muotiteollisuudessa vaadittavista läpimurroista. On hienoa päästä esittelemään innovaatiota suunnittelijan kanssa, joka jakaa samat arvot”, toteaa Spinnovan toimitusjohtaja Tuomas Oijala.

Virva Vesanen
Johtaja, markkinointi, viestintä ja sijoittajasuhteet
comms@spinnova.fi

Sofia Ilmonen

Sofia Ilmonen on palkittu suomalainen vaatesuunnittelija, joka tunnetaan muunneltavista modulaarisista vaatteista. Ilmosen vaatekokoelma koostuu suorakulmaisista moduuleista, joita voidaan muunnella sekä kiinnittää lukemattomin eri tavoin napeilla ja silmukoilla. Konseptilla pyritään pidentämään vaatteiden käyttöikää mahdollistamalla moduulien uudelleenkäyttö aina uudestaan.

Ilmosen suunnittelufilosofia korostaa naisellisuutta ja vartaloiden monimuotoisuutta. Mallistot sopivat kaikille koosta riippumatta. Ennen kaikkea brändin ydin on vahvasti kestävissä arvoissa. Ilmonen on voittanut Mercedes-Benz Sustainability Award -palkinnon arvostetulla Festival de Mode de Hyères -festivaalilla vuonna 2021. Myös Marimekko sekä Suomen Tekstiili- ja muoti ry ovat palkinneet Ilmosen hänen innovatiivisesta lähestymistavastaan kestävään muotiin.

SPINNOVA – Vastuullisia tekstiilimateriaaleja, luonnollisesti

Spinnova mullistaa tekstiilien valmistustavan globaalisti. Spinnova on kehittänyt uudenlaisen patentoidun teknologian tekstiilien valmistamiseen puusta ja jätevirroista kuten nahka-, tekstiili- tai ruokajäte, ilman haitallisia kemikaaleja.

SPINNOVA®-kuitu ei tuota lainkaan sivuvirtoja, ja sen CO2-päästöt ja vedenkäyttö ovat minimaaliset. SPINNOVA®-materiaalit ovat nopeasti maatuvia ja kierrätettäviä. Spinnova on sitoutunut käyttämään vain vastuullisia raaka-aineita kuten FSC-sertifioitu puu ja jätevirrat. SPINNOVA®-kuitu tuotetaan ilman haitallisia tai monimutkaisia kemiallisia prosesseja, ja se tuntuu luonnollisilta kuiduilta kuten puuvilla ja pellava.

Spinnovan osakkeet (SPINN) noteerataan Nasdaq First North Growth Market Finland -kasvumarkkinapaikalla.

SPINNOVA®-kuidun verkkopalvelu: www.spinnova.com
Spinnova-konsernin verkkopalvelu: www.spinnovagroup.com