• Spinnova/

Spinnova aloittaa yhteistyön imogon kanssa käyttääkseen resurssitehokasta tekstiilivärjäystä ympäristöystävällisten SPINNOVA®-kankaiden yhteydessä

Yritysten välinen yhteistyö on lupaava avaus kestävässä tekstiilintuotannossa ja todistaa vastuullisuuden ja laadun voivan kulkea käsi kädessä. Ensimmäiset tuotteet, jotka tehdään SPINNOVA®-materiaalista ja värjätään imogon resurssitehokkaalla teknologialla, pyritään julkaisemaan myöhemmin tänä vuonna.

Ilmastopositiivinen tekstiiliyritys Spinnova on julkistanut uuden yhteistyön cleantech-yhtiö imogon kanssa. imogo tunnetaan vastuullisesta tekstiilinvärjäysteknologiastaan, joka minimoi veden- ja energiakäytön sekä värjäyskemikaalien käytön. Pohjoismaalaiset yritykset pyrkivät hyödyntämään imogon resurssitehokasta värjäystä ensimmäisissä SPINNOVA®-materiaaleista tehdyissä tuotteissa vielä tämän vuoden aikana.

Suurimman osan muotialan päästöistä muodostuessa raaka-ainevaiheessa, kuten kuidun tuotannossa ja tekstiilimateriaalin värjäyksessä, yhteistyö on lupaava muutos kohti vastuullista vaateteollisuutta. SPINNOVA® on ilmastopositiivinen tekstiilikuitu, sillä Spinnovan ensimmäinen kaupallinen tehdas tulee sitomaan enemmän CO2-päästöjä, kuin sen tuotannosta vapautuu. Kuitu ei sisällä mikromuoveja ja sen valmistuksessa käytetään 99 % vähemmän vettä verrattuna perinteiseen puuvillatuotantoon. imogon patentoitu teknologia on myös hyvin resurssitehokas vähentäen energia-, kemikaali- ja vedenkäyttöä yli 90 % ja värinkäyttöä melkein kolmanneksella.

Etsimme jatkuvasti vastuullisia vaihtoehtoja tekstiilin prosessointivaiheeseen vähentääksemme entisestään tuotteidemme ilmastovaikutusta. imogolla on mahdollisuus uudistaa koko alan värjäystapa ja he ovat jo todistaneet vastuullisuuden ja hyvän värinkestävyyden kulkevan käsi kädessä. Yhdistämällä teknologiamme voimme luoda suuren muutoksen koko alalla, kertoo Spinnovan vastuullisuusjohtaja Shahriare Mahmood.

Merkittävästi pienemmän ympäristöjalanjäljen lisäksi Spinnovan ja imogon tuotteet ovat yhtä suorituskykyisiä kuin perinteisillä metodeilla valmistetut tuotteet. imogon teknologialla värjättyjen tuotteiden väri ja sen pysyvyys on samaa luokkaa muiden värjäystapojen kanssa. Luonnollisen tuntuinen SPINNOVA®-kuitu on myös kestävää ja monikäyttöistä, ja sitä on jo hyödynnetty niin huippumuodissa kuin ulkoilu- ja arkivaatteissa, sekä huonekaluissa ja sisustusmateriaaleissa.

– Olemme imogolla hyvin innoissamme yhteistyöstämme Spinnovan kanssa ja teknologioidemme yhteisvaikutuksesta tekstiilien arvoketjuun. Tämä ainutlaatuisen vastuullinen yhdistelmä tulee olemaan inspiraatio koko alalle ja se todistaa, että muotialalla on mahdollista tehdä hyvinkin suuria vähennyksiä ympäristöjalanjälkeen. Korvaamalla vanhentuneet teknologiat ja materiaalit uusilla, innovatiivisilla vaihtoehdoilla voimme rakentaa vastuullisen tekstiilialan, joka voi tehdä osansa ilmastonmuutoksen torjumisessa, lisää imogon kaupallinen johtaja ja yksi perustajista Per Stenflo.

Ensimmäinen tuote, joka hyödyntää Spinnovan ja imogon teknologioita pyritään julkistamaan myöhemmin tänä vuonna. Tuotelanseeraus tulee olemaan osa Spinnovan kaupallistamissuunnitelmia. Spinnovan ensimmäisen kaupallisen mittakaavan tehtaan odotetaan valmistuvan Jyväskylässä tämän vuoden lopussa. Yhdessä sijoittajan ja kumppaninsa Suzanon kanssa Spinnovan tavoitteena on saavuttaa globaalisti miljoonan tonnin vuotuinen SPINNOVA®-kuitukapasiteetti seuraavan 10-12 vuoden kuluessa. Tämä tarjoaa maailmanlaajuisille muotibrändeille ja jälleenmyyjille monikäyttöisen ja vastuullisen kuidun kaupallisessa mittakaavassa.

Lisätietoja:

Shahriare Mahmood, vastuullisuusjohtaja, Spinnova, comms@spinnova.fi

Per Stenflo, CCO ja perustaja, imogo, per.stenflo@imogo.com

SPINNOVA – Vastuullisia tekstiilimateriaaleja, luonnollisesti

imogo – Transforming Textile Dyeing

imogo is a Swedish innovation company focusing on sustainable textile processes. The imogo digitally controlled spray dyeing technology dramatically reduces the water, chemistry and energy consumption in the textile dyeing step. Virtually no liquid waste is produced in the process. The technology is equally well suited for digitally controlled spray finishing. At imogo we realize that sustainability alone is not enough to revolutionize the industry. For real impact improved flexibility and productivity are just as essential.