Spinnova julkaisee yhteistyön premium-laukkubrändin ASK Scandinavian kanssa

SPINNOVA OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 17.10.2024 klo 09.00

Spinnova julkaisee yhteistyön premium-laukkubrändin ASK Scandinavian kanssa

Spinnova ja ASK Scandinavia tuovat yhteistyössä markkinoille luonnonvärjätyn käsilaukun vuonna 2025. Visuaalisesti näyttävä, mutta käytännöllinen käsilaukku on valmistettu kankaasta, joka sisältää 30% puupohjaista SPINNOVA®-kuitua ja 70% puuvillaa. Kangas on värjätty Natural Indigo Finlandin luonnonvärillä, jota valmistetaan Pauligin kahvijätteestä. Käsilaukku tulee olemaan ensimmäinen kaupallinen SPINNOVA®-kuituja sisältävä tuote luonnonvärjättynä. Laukku on ennakkotilattavissa vuoden 2024 lopulla.

Spinnova tekee yhteistyötä ajattomia käsilaukkuja valmistavan helsinkiläisen ASK Scandinavian kanssa tuodakseen markkinoille pohjoismaisesta suunnittelusta inspiroituneen käsilaukun. Laukun muotoilu yhdistää ASK Scandinavian minimalistisen tyylin varmistaen samalla, että laukku täyttää kestävyys- ja käytettävyysstandardit. Laukku on suunniteltu päivittäiseen käyttöön perustuotteeksi.

Laukku yhdistää kolme innovaattoria: Spinnovan teknologian ja tekstiilikuidut, ASK Scandinavian pohjoismaisen muotoilun sekä Natural Indigo Finlandin kahvijätepohjaiset luonnonvärit. Jokainen yhteistyön toimija tukee tuotteen kokonaisvaltaista lähestymistapaa vastuullisuuteen.

Spinnovan tekstiilikuidun valmistukseen kuluu 74% vähemmän CO2-päästöjä ja 98% vähemmän vettä kuin perinteisen puuvillan valmistukseen*. ASK Scandinavian ajaton muotoilu ja laadukkaat materiaalit takaavat tuotteen elinkaaren pitkäikäisyyden. Natural Indigo Finlandin väriaineet uutetaan kahvijätteestä, jotka eivät sisällä yhtä paljon myrkkyjä kuin synteettiset väriaineet. Värjäysaika on myös lyhyempi ja samaa väriaine-erää voidaan hyödyntää useita kertoja.

"Meille on kunnia tehdä yhteistyötä Spinnovan ja Natural Indigo Finlandin kaltaisten edelläkävijöiden kanssa, joiden innovaatiot asettavat muodille uutta suuntaa. Me ASK Scandinavialla olemme sitoutuneet pienentämään teollisuuden ympäristövaikutuksia integroimalla uusia vastuullisempia materiaaleja, jotka korvaavat perinteisiä, uusiutumattomia luonnonvaroja. Yhdistämällä Spinnovan mullistavan teknologian kahvijätteestä valmistettuihin luonnollisiin väriaineisiin osoitamme tulevaisuuteen suuntaavaa lähestymistapaa vastuulliseen suunnitteluun. Tässä yhteistyössä on estetiikan sijaan kyse siitä, miten vaikuttavat yhteistyöt voivat aktiivisesti edistää siirtymistä kohti vastuullisempaa muotiteollisuutta", sanoo Anette Cantagallo, ASK Scandinavian suunnittelu- ja vastuullisuusjohtaja.

"Olemme innoissamme yhteistyöstä ajattoman pohjoismaisen brändin kanssa lanseerataksemme tuotteen uudessa kategoriassa: käsilaukuissa. Luonnollisten väriaineiden käyttö laukussa korostaa suunnitteluvaiheessa huomioitua kokonaisvaltaista kestävän kehityksen lähestymistapaa. Lähdimme tutkimaan Spinnovan tekstiilikuidun monipuolisuutta eri sovelluksissa sekä värjäysmenetelmissä ja olemme erittäin tyytyväisiä lopputulokseen", kommentoi Shahriare Mahmood, Spinnovan tuote- ja vastuullisuusjohtaja.

Rajoitettu erä laukkuja on ennakkotilattavissa vuoden 2024 lopulla ja saatavilla ASK Scandinavian verkkokaupasta vuonna 2025. Laukun malli paljastetaan tuotteen lanseerauksen yhteydessä.

*Luvut perustuvat yhteisyritys Woodspinin Jyväskylän tehtaan ennakoituun, kolmannen osapuolen päästölaskelmaan (2022). Luvut sisältävät raaka-aineiden valmistuksen, raaka-aineiden kuljetuksen ja tuotteen valmistuksen (kehdosta portille). Ecoinvent-tietokantaa 3.9.1 on käytetty perinteisen puuvillan keskimääräisiin päästöihin maailmassa.

Virva Vesanen
Johtaja, markkinointi, viestintä ja sijoittajasuhteet
comms@spinnova.fi

Spinnova – Tekstiilimateriaalien innovaatio

Spinnovan teknologia mullistaa tekstiilien valmistustavan globaalisti. Spinnova on kehittänyt uudenlaisen patentoidun teknologian tekstiilikuidun valmistukseen puusellusta tai jätevirroista, kuten nahka, tekstiili- tai maatalousjätteestä, ilman haitallisia kemikaaleja tai liuotusta.

Spinnovan teknologiasta ei synny sivuvirtoja kuidun tuotantoprosessissa, ja SPINNOVA®-kuidun CO2-päästöt ja vedenkulutus ovat minimaaliset. Kuitu on myös maatuvaa sekä kierrätettävää. Spinnovan teknologia käyttää mekaanista prosessia, jonka ansiosta kuidun ominaisuudet, kuten ulkonäkö ja tuntuma, vastaavat luonnollisia selluloosakuituja, kuten puuvillaa.

Spinnovan osakkeet (SPINN) noteerataan Nasdaq First North Growth Market Finland-kasvumarkkinapaikalla.

SPINNOVA®-kuidun verkkopalvelu: www.spinnova.com

Spinnova-konsernin verkkopalvelu: www.spinnovagroup.com

ASK Scandinavia

ASK Scandinavia on naisten perustama helsinkiläinen yritys, joka valmistaa ajattomia laukkuja innovatiivisista materiaaleista pienemmillä ympäristövaikutuksilla. Brändin missio on tarjota parempia vaihtoehtoja, jotka on tehty ympäristöä kunnioittaen, ja inspiroida siirtymistä ympäristöystävälliseen elämäntapaan.

Haitattomamman teollisuuden saavuttaminen edellyttää yhteisiä ponnistuksia. Vastuu ei toimi yksin; jokainen osa on tärkeä vähemmän saastuttavalle muotiteollisuudelle.

ASK Scandinavia -laukut on valmistettu innovatiivisista, vegaanisista ja vähäpäästöisistä materiaaleista, ja brändin tuotteet kehittyvät jatkuvasti uusien materiaalien myötä. ASK Scandinavia työskentelee toimitusketjussa tarkoin valittujen tehtaiden kanssa Euroopassa, joissa on eettiset työolot.

www.askscandinavia.com

Natural Indigo Finland

Natural Indigo valmistaa luonnonväriaineita teollisessa mittakaavassa metsä- ja elintarviketeollisuuden hukka- ja sivuvirroista. Tekstiili- ja muotiteollisuuden lisäksi luonnonvärejä voidaan hyödyntää biomateriaaleissa, paperi- ja pakkausteollisuudessa sekä ekologissa pinnoitteissa lasille, puulle ja metallille. Yritys on edelläkävijä luonnonväriaineiden valmistuksessa teollisessa mittakaavassa Euroopassa.