SPINNOVA®-materiaaleja käytetään Icepeakin olympiamallistossa

Vastuullista tekstiilimateriaalia kehittävä Spinnova ja ulkoiluvaatebrändi Icepeak ovat luoneet yhteistyössä ainutlaatuisen yksityiskohdan Suomen olympiajoukkueen edustusasuun. Talviolympialaisiin 2022 osallistuvan Suomen joukkueen asuista vastaa Luhdan tuotemerkki Icepeak, ja kokonaisuuteen kuuluu vastuullisesta SPINNOVA®-materiaalista tehty laukku.

XXIV talviolympialaisten lähestyessä Suomen olympiakomitea ja Icepeak ovat julkistaneet Suomen joukkueen edustusasut. Vuoden 2022 edustusasuun kuuluu vastuullisesta SPINNOVA®-materiaalista tehty olkalaukku, joka on valmistettu kiertotalouden periaatteiden mukaisella tavalla. Niin laukun kuin sen olkahihnan valmistaminen kestävästä SPINNOVA®-materiaalista kertoo tekstiilikuidun monikäyttöisyydestä. Icepeak on vastannut laukun ja muun edustusasun suunnittelusta.

“Talviolympialaiset yhdistävät eri kansakunnat ja joukkueet saman tavoitteen alle. Lyöttäydyimme tämän yhteistyön hengessä yhteen Icepeakin kanssa, luodaksemme kiertotalouden periaatteita noudattavan urheilulaukun, joka myös näyttää kuinka moneen eri asiaan vastuullista materiaaliamme voi käyttää”, kertoo Spinnovan toimitusjohtaja ja toinen perustajista Janne Poranen.

Icepeakin kanssa tehty laukku on Spinnovan toinen tuote asustekategoriassa. Aikaisemmin yritys on valmistanut kiertotalouden mukaisen repun norjalaisen ulkoiluvaatebrändin kanssa. Vastuullinen ja kierrätettävä SPINNOVA®-kuitu valmistetaan ilman haitallisia kemikaaleja. SPINNOVA®-kuidun valmistus kuluttaa 99,5% vähemmän vettä ja tuottaa 64,5% vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin puuvillan tuotantossa, eikä kuidusta irtoa mikromuovia.

“Olemme olleet Suomen olympiakomitean kumppani ja olympiajoukkueen virallinen vaatettaja vuodesta 2016. Uudistimme tänä vuonna vastuullisuussitoumuksemme ja ollemme innoissamme uusien materiaalien kokeilemisesta tehdäksemme mallistosta vielä vastuullisemman. Suomen olympiajoukkueen kantaessa näitä materiaaleja meillä on tilaisuus tehdä viestistämme voimakkaampi ja tuoda vastuullisuus palkintopaikalle. Odotamme myös koko yritystasolla Spinnovan materiaalien käytön jatkamista tulevaisuudessa”, lisää Tia Rantanen, Luhta Groupin vastuullisuusjohtaja.

Uusia SPINNOVA®-materiaalista valmistettuja tuotteita on tulossa lisää, sillä Spinnova rakentaa tällä hetkellä Jyväskylään ensimmäistä kaupallista tehdastaan, jonka arvioidaan valmistuvan vuoden 2022 lopussa. Tehdas rakennetaan Spinnovan ja sen strategisen kumppanin ja maailman suurimman markkinasellun tuottajan Suzanon yhteisyritykselle. Spinnovan pitkän ajan liiketoimintatavoitteisiin kuuluu miljoonan tonnin vuosittaisen SPINNOVA®-kuidun tuotantokapasiteetin saavuttaminen seuraavan 10-12 vuoden aikana.

Lotta Kopra
Kaupallinen johtaja