Spinnovan ja Suzanon tehdashanke etenee Jyväskylässä suunnitellusti

Vastuullisia tekstiilimateriaaleja kehittävän Spinnovan ja sen strategisen kumppanin, selluyhtiö Suzanon, yhteinen Woodspin-tehdashanke on edennyt Jyväskylässä suunnitelmien mukaan. Tuotantotilojen arvioidaan valmistuvan loppukesällä 2022, ja tehtaan vuoden 2022 loppuun mennessä.

Jyväskylän eteläpuolella sijaitsevalla Eteläportin teollisuusalueella voi jo nähdä Woodspin-tehdaskokonaisuuden ääriviivat. Tehdas on Spinnovan ja Suzanon yhteisyritys Woodspinin ensimmäinen kaupallinen tehdas, ja alku noin miljoonan tonnin SPINNOVA®-kuidun globaalille vuosikapasiteetille 10-12 vuoden kuluessa.

Pääurakoitsija SRV on edennyt kiinteistökehitysyhtiö Jykian johtamassa rakennushankkeessa aikataulun mukaisesti. Huippuekologisen SPINNOVA®-kuidun valmistukseen rakentuvat tuotantotilat ovat valmiita teknologiatoimituksen asennuksen aloittamiseen arviolta ensi kesän lopussa, ja tehdas on valmis arviolta vuoden 2022 lopussa.

Tontille sijoittuvat Spinnovan ja Suzanon yhteisyritys Woodspin Oy:n kuitulaitos, Suzano Finland Oy:n mikrofibrilloidun selluloosan (MFC), jauhatuslaitos sekä Spinnovan pääkonttori ja tuotekehitystoimintoja.

Suzanon MFC-jauhatusinvestointi on yhtiön kaikkien aikojen ensimmäinen investointihanke Brasilian ulkopuolella.
- MFC-tuotantolaitoksen rakentaminen Woodspin-tehtaan viereen on meille hyvin tärkeä etappi. Me Suzanolla uskomme Spinnovan teknologiaan, joka on myös Woodspinin kulmakivi, luonnehtii strategisten projektien johtaja Ari Borg Suzanon Euroopan organisaatiosta.

- Sellu tuodaan Suomeen arkkeina, mikä pienentää kuljetuksen ilmastojalanjälkeä. Raaka-aineen jalostuksen integrointi kuituprosessiin on kaikkein kustannus- ja energiatehokkain sekä ilmastoystävällisin ratkaisu, toteaa Spinnovan toimitusjohtaja ja toinen perustaja Janne Poranen.

Spinnova on myös panostanut tehtaan energiaratkaisujen suunnitteluun, luodakseen vähäpäästöisen laitoksen, joka toimii 100% uusiutuvalla energialla ja talteenotetulla lämpöenergialla. Lisäksi tehtaan kaavaillaan siirtävän energiaa takaisin kaukolämpöverkkoon.
- Prosessimme ainoa sivuvirta on vesihöyry, joka johdetaan pääosin takaisin prosessiin. Puhtaan tuotantomme ansiosta emme tarvitse ympäristölupaa, Poranen muistuttaa.

Uusi investointi tuo myös työtä alueelle sekä suoraan että välillisesti. Pääurakoitsija SRV:n lisäksi hankkeessa ovat mukana mm. arkkitehtisuunnittelussa Arkkitehtipalvelu Oy, rakennesuunnittelussa Vahanen Jyväskylä Oy ja LVISA-suunnittelussa Elomatic Oy.

Myös tehtaan teknologiatoimituksen suunnittelu on edennyt suunnitellusti. Spinnova kertoo lisätietoja siitä alkuvuonna 2022.

Janne Poranen
Toimitusjohtaja ja toinen perustaja
P. 0400 138711
janne.poranen@spinnova.com

Emmi Berlin
Viestintäpäällikkö
P. 0400 903260
emmi.berlin@spinnova.com

Spinnova mullistaa tekstiilien valmistustavan globaalisti. Spinnova on kehittänyt uudenlaisen teknologian tekstiilien valmistamiseen puusta ja jätevirroista kuten nahka-, tekstiili- tai ruokajäte, ilman haitallisia kemikaaleja.

Patentoitu SPINNOVA®-kuitu ei tuota yhtään jätettä, sivuvirtoja tai mikromuovia, ja sen aiheuttamat CO2-päästöt ja vedenkäyttö ovat minimaaliset. SPINNOVA®-materiaalit ovat nopeasti biohajoavia ja täysin kierrätettäviä.

Spinnovan osakkeet (SPINN) noteerataan Nasdaq Helsinki First North -kasvumarkkinapaikalla.

www.spinnova.com
www.spinnovagroup.com