Pharrell Williams kesän soitetuin festariartisti Spotifyssa

Spotify analysoi maailman suurimpien festivaalitapahtumien esiintyjien  striimatukset ennen ja jälkeen heidän esiintymisiään
Outkastilla suurin vaikutus festarikauden pohjoismaisiin kuunteluihin

Kansainvälinen festivaalikausi on tullut päätökseen. Spotify on koostanut tiedot kesän suosituimmista festivaalitapahtumista sekä niiden kuunnelluimmista esiintyjistä.

Spotify analysoi 14 suurimman kansainvälisen musiikkitapahtuman supertähtien esiintymisten vaikutuksia suoratoistokuunteluihin. Striimausdatasta etsittiin eri festareiden esiintyjien kuunteluita kahden viikon ajalta tapahtumaa ennen ja sen jälkeen. Näin löydettiin laajalti levinnein ja vahvimmin kuunteluihin vaikuttanut artisti.

Glastonburyn festivaali oli kansainvälisesti vaikuttavin tapahtuma. Festarin esiintyjien kuuntelut lisääntyivät keskimäärin 78% verran Kasabianilla, Metallicalla ja Arcade Firellä. Esiintyjät saivat Englannissa 57% enemmän striimauksia kuin aiemmin, ja festari pärjäsi hienosti myös kansainvälisesti. Amerikassa soitot lisääntyivät keskimäärin 60%.

Toiseksi merkittävin tapahtuma oli Australian Future Music Festival, jonka myötä esiintyjien suoratoistot lisääntyivät 70%. Future Music -tapahtumalla oli myös suuri vaikutus Pohjoismaissa. Tapahtuma oli suosituin Pohjoismaiden ulkopuolinen tapahtuma, jonka myötä festarin pääesiintyjät Deadmau5, Phoenix ja Pharrell Williams saivat 34% enemmän kuunteluita.

Artistit

Pharrell Williams sai 90% kansainvälisen kuuntelupiikin esiinnyttyään Future Music festivaaleilla. Australiassa striimaukset nousivat 102% ja Hollannissa 173% Williamsin esiintymisen jälkeen.

Pohjoisen suosituin festivaaliesiintyjä oli kuitenkin Outkast, jonka Spotify-kuuntelut Pohjoismaissa lisääntyivät uskomattomat 320% elokuisen esiintymisensä jälkeen.

Top 10 kansainvälisesti kuunnelluimmat festariesiintyjät

8.    Rock Am Ring, Saksa
9.    Roskilde, Tanska
10.  Bilbao BBK Live, Espanja

”Tänä kesänä festareiden ja kansainvälisten kuunteluiden välillä oli selkeä yhteys. On ollut hienoa huomata artistien kuunteluiden selkeästi nousevan ulkomaan esiintymisen jälkeen. Festarit ovat muuttumassa yhä kansainvälisemmiksi, ja muokkaavat näin myös kuuntelutottumuksiamme”, toteaa Spotify Nordicin PR-vastaava Malin Cumzelius.

Spotify on koostanut soittolistan vuoden kansainvälisesti kuunnelluimpien festariesiintyjien soitetuimmista biiseistä: Festival Ripple Effect

Yhteenveto vaikuttavimmista festareista osoitteessa http://insights.spotify.com.

Linkki soittolistan upottamiseen:
<iframe src="https://embed.spotify.com/?uri=spotify:user:spotify:playlist:6HImDqiqyVGFisM1bHN0q6" width="300" height="380" frameborder="0" allowtransparency="true"></iframe>

Lisätietoja toimitukselle:
Selvitys toteutettiin analysoimalla festivaaliesiintyjien striimauksia eri maissa kaksi viikkoa esiintymisiä ennen ja jälkeen. Kuunteluiden määrästä kaksi viikkoa esiintymisen jälkeen laskettiin prosentuaalinen muutos kuuntelumääriin kaksi viikkoa ennen esiintymistä. Luvuista laskettiin maakohtainen keskiarvo jokaiselle esiintyjälle ja festivaalille.

Spotify on palkittu digitaalisen musiikin palvelu, jonka kautta voi kuunnella yli 20 miljoonaa kappaletta. Spotifyn unelmana on tuoda kaikki maailman musiikki kaikkien saataville – nopeasti, ajasta ja paikasta riippumatta. Spotifyn avulla musiikin löytäminen, järjestäminen ja jakaminen ystävien kesken on entistä helpompaa. Spotify myös varmistaa, että artistit saavat ansaitsemansa tulon. Spotify on tällä hetkellä saatavilla 57 maassa ja palvelulla on yli 40 miljoonaa aktiivista käyttäjää ja yli 10 miljoonaa maksavaa tilaajaa. Spotify sai alkunsa Ruotsissa vuonna 2008. Sen jälkeen Spotify on jakanut yli miljardi dollaria tekijänoikeuksien haltijoille. Spotify on tällä hetkellä toiseksi suurin digitaalisen musiikin tulonlähde levy-yhtiöille Euroopassa ja maailmanlaajuisesti suurin ja menestynein musiikin suoratoistopalvelu.
www.spotify.com

Lisätietoja Spotifysta
Lisää tietoa, kuvia ja yhteydenottoja varten otathan yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen Press-fi@spotify.com