Henkel on vakaasti sitoutunut saavuttamaan kuluvalle vuodelle asetetut tavoitteet

• Liikevaihto kasvoi 6,6 prosenttia 4 294 miljoonaan euroon (orgaaninen + 2.5%)
  • Oikaistu* liikevoitto: 16,7 prosenttia 631 miljoonaan euroon
  • Oikaistu* liikevoittoprosentti (EBIT): +1,3 prosenttiyksikköä 14,7 prosenttiin
  • Oikaistu* tulos/etuoikeutettu osake (EPS): +16,5 prosenttia 0,99 euroon
  • Kasvavien markkinoiden osuus liikevaihdosta nousi 44 prosenttiin
  • Vapaa kassavirta kasvoi yli viisikymmentä prosenttia, ja nettovelka väheni merkittävästi
  • Vuoden 2012 tavoitteet vahvistuivat

Düsseldorf – ”Henkel teki kolmannella neljänneksellä jälleen hyvän tuloksen avainlukujen noustessa ennätystasolle yhä haasteellisemmasta markkinaympäristöstä huolimatta. Saimme aikaan kannattavaa kasvua kaikilla liiketoiminta-alueillamme ja liikevoittoprosenttimme nousi merkittävästi saavuttaen kaikkien aikojen huipun. Tuloksemme on seurausta perusteellisesta strategisiin prioriteetteihimme sitoutumisesta. Olemme oikealla tiellä ja olemme täysin sitoutuneita saavuttamaan koko kuluvalle tilikaudelle asettamamme tavoitteet”, Henkelin pääjohtaja Kasper Rorsted sanoi.

”Odotamme epävakauden ja epävarmuuden jatkuvan markkina-alueillamme. Jatkamme siis prosessiemme ja rakenteidemme sopeuttamista ja edelleen kehittämistä”, Rorsted lisäsi.

Ohjeistus kuluvalle vuodelle vahvistui

"Ensimmäisen yhdeksän kuukauden hyvän tuloksen perusteella, olemme täysin sitoutuneet saavuttamaan kuluvalle vuodelle asettamamme tavoitteet. Odotamme orgaanisen liikevaihdon kasvavan 3–5 prosenttia ja oikaistun liikevoittoprosentin nousevan 14 prosenttiin. Ja odotamme etuoikeutetun osakekohtaisen oikaistun tuloksen kasvun olevan noin 15 prosentilla", Rorsted sanoi.

Henkelin liikevaihto vuoden 2012 kolmannessa neljänneksessä oli 4 294 miljoonaa euroa, ja kasvua edellisen vuoden vertailukauteen on 6,6 prosenttia. Orgaaninen liikevaihto, jossa ei ole huomioitu valuuttakurssien ja yritysostojen/yritysmyyntien vaikutusta, kasvoi 2,5 prosenttia.

Kaikki kolme liiketoiminta-aluetta myötävaikuttivat tulokseen: Pesu- ja puhdistusaineiden orgaaninen kasvu oli vakaat 4,6 prosenttia. Kauneudenhoitotuotteissa saavutettiin myös 3,3 prosentin vakaa orgaaninen kasvu. Ja liimateknologioiden orgaaninen kasvu oli positiiviset 1,0 prosenttia.

Kertaluonteisilla voitoilla, kertaluonteisilla kuluilla ja uudelleenjärjestelykuluilla oikaistu liikevoitto parani 16,7 prosenttia 541 miljoonasta eurosta 631 miljoonaan euroon. Kaikki kolme liiketoiminta-aluetta myötävaikuttivat kehitykseen. Raportoitu liikevoitto (EBIT) kasvoi 451 miljoonasta eurosta 586 miljoonaan euroon.

Oikaistu liikevoittoprosentti (EBIT) kasvoi selvästi 1,3 prosenttiyksiköllä 13,4 prosentista 14,7 prosenttiin. Raportoitu liikevoittoprosentti oli 13,6 prosenttia edeltävän kauden vastaavan vertailukauden 11,2 prosenttiin verrattuna.

Liikevoitto oli -42 miljoonaa euroa verrattuna vastaavaan vuodentakaiseen -37 miljoonaan euroon muutoksen johtuessa pääasiassa valuuttasuojauskustannuksista. Veroaste 24,8 prosenttia oli hieman suurempi kuin edellisen vuoden vastaava vertailuneljänneksen luku (24,2 prosenttia).

Neljänneksen nettotulo kasvoi 30,3 prosenttia 314 miljoonasta eurosta 409 miljoonaan euroon. Vähemmistöosuuksien 12 miljoonan euron vähennyksen jälkeen neljänneksen nettotulo oli 397 miljoonaa euroa (vertailukausi: 307 miljoonaa euroa). Neljänneksen oikaistu nettotulo vähemmistöosuuksien vähennyksen jälkeen oli 429 miljoonaa euroa verrattuna vertailukauden 366 miljoonaan euroon. Tulos etuoikeutettua osaketta kohden (EPS) nousi 0,71 eurosta 0,92 euroon. Oikaistu luku oli 0,99 euroa verrattuna 0,85 euroon vuoden 2011 kolmannella neljänneksellä.

Merkittävää edistymistä tapahtui myös nettokäyttöpääoman hallinnassa. Nettokäyttöpääoman suhde liikevaihtoon parani vertailukaudesta 1,4 prosenttiyksikköä 6,6 prosenttiin. Myös nettovelka väheni merkittävästi ja oli 612 miljoonaa euroa 30. syyskuuta 2012 (30. syyskuuta 2011: 1 570 miljoonaa euroa).

Liiketoiminnan yhdeksän kuukauden tulos 2012

Henkelin liikevaihto kasvoi voimakkaasti kuluvan vuoden ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana edellisen vuoden vertailukauden kuuteen prosenttiin ja 12 508 miljoonaan euroon verrattuna. Orgaaninen liikevaihto kasvoi myös vakaasti nousten 3,7 prosenttia verrattuna vertailukauden 2011 ensimmäiseen yhdeksään kuukauteen. Oikaistu liikevoitto parani 17,3 prosenttia 1 528 miljoonasta eurosta 1 791 miljoonaan euroon kaikkien kolmen liiketoiminta-alueen myötävaikuttaessa tulokseen. Oikaistu voittoprosentti (EBIT) kasvoi 12,9 prosentista 14,3 prosenttiin.

Yhdeksän kuukauden oikaistu nettotulo parani 20,5 prosenttia 1 044 miljoonasta eurosta 1 258 miljoonaan euroon. Vähemmistöosuuksien 32 miljoonan euron vähennyksen jälkeen (vertailukausi: 21 miljoonaa euroa), yhdeksän kuukauden oikaistu nettotulo oli 1 226 euroa (vertailukausi: 1 023 miljoonaa euroa). Oikaistu tulos etuoikeutettua osaketta kohden (EPS) nousi 19,4 prosenttia 2,37 eurosta 2,83 euroon.

Tämä lehdistötiedote on lyhennetty versio maailmanlaajuisesta lehdistötiedotteesta. Lyhentämätön lehdistötiedote, vuoden 2012 kolmannen neljänneksen katsaus ja linkki lehdistötilaisuuteen löytyy lehdistöosiosta osoitteessa: http://www.henkel.com/press/publication-report-q3-2012.htm

Lisäätietoja:

E-mail: cecilia.l.destoup@henkel.com

www.henkel.se

Henkel toimii ympäri maailman johtavien tavaramerkkien ja teknologioiden parissa kolmella toimialalla:  Beauty Care, pyykinpesu ja kodinsiivous sekä liima, tiiviste ja pintakäsittely. Yritys perustettiin vuonna 1876, ja sillä on nykyisin markkinajohtajan asema kuluttaja-asioissa sekä teollisuudessa tunnettujen tavaramerkkien, kuten Schwarzkopf, Barnängen Loctite ja Pattex, parissa.  Henkelillä on noin 47 000 työntekijää, ja se raportoi vuonna 2011 15 605 miljoonan euron liikevaihdosta ja 2 029 miljoonan euron voitosta. Henkel on listattu Saksan pörssiin DAX:iin.  Henkel Nordenilla on noin 440 työntekijää liikevaihdon oltua 187 miljoonaa euroa vuonna 2011.