Uusi kestävyysstrategia vuodelle 2030

Henkel on yli kahden vuosikymmenen ajan julkaissut kestävän kehityksen raportin vuosikertomuksen ohella. Tänään julkaistussa 21. raportissa yhtiö esittelee uuden kestävyysstrategiansa 2030. Strategian keskeisiä osia ovat tavoite saavuttaa enemmän vähemmällä sekä tehokkuuden kolminkertaistaminen. Uutta kestävyysstrategiaa sovelletaan kaikilla liiketoiminta-alueilla ja koko arvoketjussa.

Henkel pyrkii käyttämään vuoteen 2030 mennessä vain kolmanneksen nykyisistä panoksista jokaista tuottamaansa euroa kohden. Ekologisen jalanjäljen pienentämiseksi ja kestävän kulutuksen mahdollistamiseksi yhtiö on määritellyt kolme keskeistä lähestymistapaa: tuotteet, kumppanit ja henkilöstö. Sitoutumisellaan ja osaamisellaan jokainen Henkelin noin 47 000 työntekijästä ympäri maailman tekee oman tärkeän osuutensa uuden kestävyysstrategian toteuttamisessa. Ydinliiketoimintansa eli innovatiivisten tuotteiden kehittämisen ja valmistamisen lisäksi yhtiö aikoo ottaa asiakkaat, kuluttajat, toimittajat ja teollisuuskäyttäjät entistä tiiviimmin mukaan pyrkimyksiinsä kestävyyden edistämiseksi koko arvoketjussa. Samanaikaisesti Henkel auttaa asiakkaitaan vähentämään omaa ekologista jalanjälkeään.

”Meidän pitää löytää keinoja saavuttaa enemmän vähemmällä”, Henkelin pääjohtaja Kasper Rorsted korostaa. ”Meidän velvollisuutemme on toteuttaa kestävää kehitystä tulevia sukupolvia varten. Lisäksi se on taloudellisesti järkevää ja merkittävä kilpailutekijä. Se vähentää kustannuksia, edistää innovointia ja vahvistaa asemaamme tulevaisuuden markkinoilla.”

Kestävän kehityksen kärjessä

Henkelin kestävyyteen liittyvä toiminta viimeisten kymmenen vuoden aikana osoittaa, miten yhtiö tekee jatkuvasti töitä tehokkuuden ja turvallisuuden parantamiseksi: Energian ja veden kulutusta on vähennetty 42 prosenttia ja jätteiden jalanjälkeä 50 prosenttia tuotantotonnia kohti. Samana aikana työtapaturmien määrä on vähentynyt 85 prosenttia.

Ulkopuoliset luokitukset, palkinnot ja sijoitukset vahvistavat säännöllisesti Henkelin johtoaseman kestävän kehityksen kärjessä. Yksi esimerkki on Henkelin listaus Dow Jones Sustainability -indeksissä sen perustamisesta lähtien vuonna 1999. Viime vuonna yhtiö nimettiin päivittäistavarasektorin kestävän kehityksen johtajaksi viidettä kertaa peräkkäin.

Lisätietoa kestävästä kehityksestä Henkelillä on osoitteessa www.henkel.com/sustainability. Lisätietoa ja esimerkkejä on uudessa kestävän kehityksen raportissa. Paperiversiota täydentää verkkoraportti osoitteessa www.henkel.com/sustainabilityreport.

Puhelin: +46 10 480 76 11

Sähköposti: dorothee.geisel@henkel.com

Henkel on globaali yritys, jonka valikoimaan kuuluu useita johtavia tuotemerkkejä, kuten Schwarzkopf, Tolu, Loctite® ja Pattex. Henkel toimii kaikkialla maailmassa ja tarjoaa johtavia tuotemerkkejä ja teknologioita kolmella liiketoiminta-alueella: pesu- ja puhdistusaineet, kosmetiikka ja hygieniatuotteet sekä liimateknologiat. Vuonna 1876 perustetulla Henkelillä on maailmanlaajuinen johtava asema sekä kuluttaja- että teollisuusmarkkinoilla. Henkel työllistää noin 47 000 ihmistä. Tilikaudella 2011 yrityksen liikevaihto oli 15 605 miljoonaa euroa ja oikaistu liikevoitto 2 029 miljoonaa euroa. Henkelin etuoikeutetut osakkeet on listattu saksalaisessa DAX-osakeindeksissä, ja yhtiö kuuluu Fortune Global 500 -yritysten joukkoon. Henkel Nordenilla on runsaat 440 työntekijää neljässä eri Pohjoismaassa, ja yhtiön liikevaihto vuonna 2011 oli 196 miljoonaa euroa.