Asuntomyynti kannatteli SRV:n tulosta alkuvuonna

7.11.2012

SRV:n liikevaihto kasvoi tammi-syyskuussa 15 prosenttia 466 miljoonaan euroon. Liikevoitto oli 4,5 miljoonaa euroa ja tulos ennen veroja 0,6 miljoonaa euroa. Kolmannen neljänneksen liikevaihdon kasvusta huolimatta tulos ennen veroja oli 2,1 miljoonaa euroa tappiolla.

”Liikevaihdon 15 prosentin kasvu alkuvuonna on hedelmää parin viime vuoden onnistuneesta tilaushankinnasta, mutta kolmannen neljänneksen tulos oli meille selvä pettymys. Hyvin alkaneen kehityksen pilasivat muutamassa kiinteähintaisessa urakassa tehdyt kate-ennusteiden heikennykset”, SRV:n toimitusjohtaja Jukka Hienonen sanoo.

SRV:n veturina on tällä hetkellä kotimaan liiketoiminta, jonka volyymi kasvoi runsaat seitsemän prosenttia. Asuntorakentaminen kasvoi yli 35 prosenttia ja asuntojen myynti on pysynyt viime vuoden tasolla. SRV:llä on rakenteilla runsaat 2100 asuntoa, joista yli 70 prosenttia on vuokra- ja asumisoikeusasuntoja. Loput ovat omalla riskillä rakennettavia.

”Asuntorakentaminen ja -kauppa ovat Suomessa pysyneet hyvällä tasolla. Matala korkotaso ja kuluttajien luottamus omaan talouteensa ovat pitäneet asuntojen myynnin vakaana talousuutisten ajoittaisesta levottomuudesta huolimatta.”

Toimitilarakentaminen puolestaan väheni vajaat kymmenen prosenttia.

”Kilpailu kiinteähintaisista urakoista on kiristynyt taloustilanteen myötä. Olemme keskittyneet hankkeisiin, joissa pystymme parhaiten tuomaan osaamiseemme perustuvaa lisäarvoa asiakkaalle.”

Koko konsernin tilauskanta laski 13 prosenttia 747 miljoonaan euroon. Asuntorakentamisen tilauskanta säilyi lähes viimevuotisella tasolla, mutta toimitilarakentamisessa tilauskanta laski 16 prosenttia.

”Urakkatyyppien keskinäisen painopisteen muutos näkyy nykyisessä tilauskannassamme. Uusien kiinteähintaisten urakoiden määrä on selvästi laskenut edelliseen vuoteen verrattuna. Tavoitteemme on jatkossakin parantaa kannattavuuttamme lisäämällä omakehitteisten hankkeiden määrää ja vähentämällä kilpailu-urakoinnin osuutta”, Hienonen toteaa.

Venäjään painottuva kansainvälinen liiketoiminta puolitoistakertaistui, mikä perustuu pääosin Pietarin lähelle rakennettavan Pearl Plaza -kauppakeskuksen etenemiseen. Liiketoiminta-alue on rakentamisen aikana tappiollinen, sillä tuottojen kotiutus tehdään vasta kohteen myynnin toteutuessa.

”Venäjän kiinteistömarkkinoiden elpyminen rahoituskriisin aiheuttamasta lamasta edesauttaa hankkeidemme käynnistymistä. Venäjän-hankkeidemme rahoituskapasiteetin turvaamiseksi meillä on kaksi rahoituskumppanuusjärjestelyä. Toista kauppakeskushanketta, Septem City Pietarin keskustassa, valmistellaan Pearl Plaza -hankkeen jatkoksi.”

SRV Yhtiöt Oyj