Asuntorakentaminen SRV:n kasvun veturina alkuvuonna

9.5.2012

SRV:n liikevaihto kasvoi tammi-maaliskuussa runsaat kuusi prosenttia 141 miljoonaan euroon. Asuntorakentamisen liikevaihto kasvoi 20 prosenttia. Liikevoitto nousi viime vuoden miljoonasta eurosta 1,8 miljoonaan euroon. Kotimaan toimintojen liikevoitto oli 5,4 miljoonaa euroa.

”Asuntomarkkina on vetänyt kohtuullisesti läpi talven, mitä matalalla pysynyt korkotaso on merkittävästi auttanut. Korkotason ennustetaan pysyvän alhaalla vielä pitkään, mikä rohkaisee asunnonostajia liikkeelle. SRV:n asuntorakentaminen on ennätyksellisen korkealla. Meillä on työn alla noin 2 200 asuntoa. Tänä vuonna tavoitteenamme on aloittaa 500 uutta omaperusteista asuntoa lisää”, SRV:n toimitusjohtaja Jukka Hienonen sanoo.

Toimitilarakentamisessa painopiste on ollut kilpailun kautta saaduissa urakoissa, joissa katetaso on omaperusteista tuotantoa matalampi. Toimitilarakentamisen liikevaihto laski samalla, kun asuntorakentamisen liikevaihto nousi. Kumpikin rakentamisen alue muodostaa noin puolet SRV:n liikevaihdosta ja tilauskannasta. SRV:n tilauskanta nousi edellisvuodesta runsaat kahdeksan prosenttia.

”Kotimaassa meillä on käynnissä omaperusteisena toimitilahankkeena Derby Business Park -toimistokokonaisuuden, johon oma pääkonttorimmekin siirtyy elokuussa. Kalasataman keskus, josta olemme aloittaneet infrarakentamisen osuuden, on SRV:n miljardihanke tällä vuosikymmenellä. Panostamme nyt tarmomme tämän Suomen suurimman rakennuskohteen pääomarakenteen kehittämiseen.”

Kansainvälinen liiketoiminta, joka muodostuu pääosin Venäjän toiminnoissa, oli tappiolla 2,6 miljoonaa euroa, vaikka liikevaihto yli kaksinkertaistui.

”Tulevan kasvun uskomme löytyvän ennen muuta Venäjän markkinoilta. Rakennamme parhaillamme Pietarin lähelle Pearl Plaza -kauppakeskusta yhdessä kiinalaisen kumppanin kanssa. Pietarissa on kehitteillä myös monitoimikiinteistö Septem City, johon kohdistamme suuria odotuksia tällä vuosikymmenellä. Lisää rahoituksellista joustavuutta olemme hakeneet Venäjälle suuntautuneista kiinteistösijoitusyhtiöistä, joissa olemme osuudellamme mukana”, Hienonen toteaa.

Rahoituskulut olivat edellisvuotta suuremmat, sillä viime vuonna erää pienensivät suojausvoitot, joita ei tänä vuonna ollut.

”Neljänneksen tulosta painoivat rahoituskulujen rakenteessa ja tasossa tapahtuneet muutokset. Kannattavuuden parantamiseksi tulemme keskittymään tuotannollisen tehokkuuden parantamiseen ja tulevien kasvuvuosien hankkeiden huolelliseen pohjustamiseen. Alkuvuonna liikevaihtomme, liikevoittomme ja tilauskantamme kasvoivat. Koko vuoden liikevaihdossa arvioimme saavuttavamme vähintään viime vuoden ennätyksellisen 670 miljoonan euron tason ja arvioimme tuloksemme paranevan”, Jukka Hienonen sanoo.

SRV Yhtiöt Oyj

Lisätietoja: Taneli Hassinen, viestintäjohtaja, puh. 040 504 3321