Asuntotuotannon kasvu paransi SRV:n tulosta

8.8.2012

SRV:n liikevaihto kasvoi alkuvuonna yli 15 prosenttia 310 miljoonaan euroon. Toisella neljänneksellä kasvutahti oli 24 prosenttia. Liikevoitto nousi edellisvuoden 0,7 miljoonasta eurosta vajaaseen viiteen miljoonaan euroon. Tuloksen parantuminen painottui toiselle neljännekselle. Tilauskanta nousi edellisvuodesta 11 prosenttia 746 miljoonaan euroon. Koko vuoden tuloksesta odotetaan edellisvuotta parempaa.

”Tulosparannuksemme perustui erityisesti kasvaneeseen asuntotuotantoomme, joka on mennyt hyvin kaupaksi. Asuntomarkkina vetää edelleen hyvällä sykkeellä matalan korkotason ansiosta. Runsaan 2000 asunnon tuotannostamme kolmasosa on omaperusteista tuotantoa ja loput pääosin vuokra- ja asumisoikeusasuntoja alan toimijoille. Olemme pääkaupunkiseudun suurimpia asuntorakentajia”, SRV:n toimitusjohtaja Jukka Hienonen sanoo.

Toimitila- ja asuntorakentamisen osuudet kotimaan liikevaihdosta ovat lähes yhtä suuret. Asuntorakentamisessa SRV:llä on enemmän omaperusteisia hankkeita, kun taas toimitilarakentaminen muodostuu pääosin kilpailu-urakoista.

”Toimitilapuolella etenemme sormi herkästi pulssilla. Otamme kuitenkin hallittuja riskejä erityisesti logistiikkahankkeissa, joissa sitoutuvat pääomat ovat pienempiä ja tuntuma markkinaan on herkempi. Urakoissa kilpailu on paikoin muodostunut epäterveeksi. Joustavan rakenteemme ansiosta olemme voineet jättäytyä vapaaehtoisesti kannattamattomien urakoiden ulkopuolelle.”

SRV:n kansainvälinen liiketoiminta kolminkertaistui alkuvuonna 39 miljoonaan euroon. Tulos oli kuitenkin edelleen 4,5 miljoonaa euroa tappiolla. Kansainvälinen liiketoiminta painottuu Venäjälle, jossa Pietariin rakennettava Pearl Plaza -kauppakeskushanke etenee suunnitelmien mukaisesti.

”Kiinalaisen yhteistyökumppanin kanssa puoliksi omistamamme kauppakeskus valmistuu ensi vuonna. Jo tässä vaiheessa yli puolet pinta-alasta on vuokrattu. Urakkapalkkioon ja pääomasijoitukseen perustuva ansaintalogiikkamme hankkeessa on takapainotteinen”, Hienonen toteaa.

Tällä vuosikymmenellä SRV:n toimintaa leimaavat suuret aluehankkeet, kuten Kalasataman keskus Helsingissä ja Keilaniemen tornit Espoossa. Yksistään Kalasataman keskus -hankkeen on arvioitu tuottavan yhtiölle vajaan miljardin euron liikevaihdon.

”Yleisten talousongelmien kroonistuminen on häivyttänyt toimialaltamme ennakoitavuuden. Joudumme toimimaan uudenlaisessa ympäristössä, jossa talouskehitykseltä ei voi odottaa vetoapua. Suurissa hankkeissa olemme vaiheistaneet rakentamisen ja kaupallistamisen aikataulut siten, että pystymme varmistamaan riittävän liikkumatilan talous- ja markkinatilanteiden vaihteluissa”, Jukka Hienonen sanoo.

SRV:n osavuosikatsaus löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta www.srv.fi.

SRV Yhtiöt Oyj

Taneli Hassinen