Euroopan ympäristöystävällisin sinkityslaitos valmistuu kesällä – harjannostajaisia vietetään Liedossa

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE      25.1.2024  KLO 13.30

SRV toteuttaa parhaillaan kuumasinkityslaitosta Aurajoki Oy:lle Turun seudulle Lietoon. Hanke toteutetaan yhteistoiminnallisena projektinjohtourakkana, joiden osuus SRV:n vahvistuneesta tilauskannasta on merkittävä. Työt ovat edenneet harjakorkeuteen, ja uusi kuumasinkityslaitos käynnistää toimintansa heinäkuussa 2024.

Hankkeessa metallien pintakäsittelypalveluihin erikoistuneelle Aurajoki Oy:lle rakennetaan uudet tuotanto- ja toimistotilat, joiden laajuus on noin 6 200 bruttoneliömetriä. Rakennustyöt käynnistettiin toukokuussa 2023 ja niiden on määrä valmistua kesäkuussa 2024. Parhaillaan työmaalla tehdään täydentäviä teräsrakenteita, pintamaalauksia, peltilistoituksia, taloteknisiä töitä sekä prosessiasennuksia. Työmaalla työskentelee tällä hetkellä noin 50 henkilöä.

”Hanke on edennyt hienosti aikataulussaan. Yhteistoiminnallinen urakkamalli mahdollisti sen, että pystyimme ripeästi siirtymään kehitysvaiheesta toteutusvaiheeseen. Kun toteutetaan Euroopan ympäristöystävällisintä ja moderneinta sinkityslaitosta, on tärkeää pystyä aktiivisesti käymään vuoropuhelua hyvässä ja avoimessa yhteistyössä tilaajan kanssa. Toteutamme hanketta elinkaariviisaasti energiatehokkuus ja tulevaisuuden monipuoliset käyttötarpeet huomioiden”, toteaa SRV:n Lounais-Suomen johtaja Jukka Aaltonen.

Kokonaisvaltainen elinkaariviisaus kaiken keskiössä

Kuumasinkityslaitoksen työmaalla rakennetaan uutta tehdasta päästöttömästi, sillä kaikki SRV:n työmaat siirtyivät vuoden 2022 alusta käyttämään hiilineutraalia eli uusiutuvaa tai päästötöntä energiaa. Työmaan lajitteluaste on parhaillaan 85 %.

”Yhdessä tilaajan kanssa on valittu rakennukseen materiaalien ja energiajärjestelmän optimaaliset ratkaisut elinkaaren aikaisen kestävyyden, toiminnallisuuden, päästöjen ja kustannusten kannalta. Fokuksessa on vahvasti myös käyttäjien hyvinvointi ja rakennuksen käytön sujuvuus”, Aaltonen kertoo.

Uudessa tuotantolaitoksessa on panostettu alan viimeisimpään tekniikkaan. Laitoksessa hyödynnettävän prosessitekniikan ansiosta se tulee mm. kuluttamaan huomattavasti vähemmän energiaa, raaka-ainetta ja vettä kuin nykyiset kuumasinkityslaitokset. Tehdasprosessissa syntynyt energia otetaan talteen ja ohjataan kaukolämpöverkkoon. Rakennukseen tehdään myöhemmin myös aurinkosähköjärjestelmä.

"Rakennuksesta tulee Euroopan ympäristöystävällisin ja nykyaikaisin kuumasinkityslaitos. Kyseessä on Aurajoen 57-vuotisen historian suurin investointi, jonka lähtökohtana on ollut maailman parhaan käytettävissä olevan teknologian hyödyntäminen. Maksimaalisten ympäristöhyötyjen saavuttaminen edellyttää tavanomaisesta poikkeavaa rakennustekniikkaa erityisesti talotekniikan osalta, joka on keskeisessä roolissa energiatehokkuuden saavuttamisessa ja tuotantoprosessissa syntyneen hukkalämmön hyödyntämisessä", kertoo Aurajoki Oy:n toimitusjohtaja Ralf Sohlström.

Kuumasinkitys on ympäristöystävällinen pintakäsittelymenetelmä, jossa terästä suojataan ympäristöolosuhteiden aiheuttamaa korroosiota vastaan. Uuden tuotantolaitoksen elinkaaritavoite on runkorakenteiden ja verkostojen osalta 50 vuotta ja rakennuksen teknisten järjestelmien osalta 25 vuotta.

Heidi Tetteh, viestintäpäällikkö, SRV, puh. 040 662 3220, heidi.tetteh@srv.fi
Jukka Aaltonen, aluejohtaja, Lounais-Suomi, SRV, puh. 040 198 1284, jukka.aaltonen@srv.fi
Ralf Sohlström, toimitusjohtaja, Aurajoki Oy, puh. 040 770 2720, ralf.sohlstrom@aurajoki.fi

Tiedotteen liitteenä oleva kuva: SRV

Facebook   LinkedIn   X   Instagram

SRV on suomalainen rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Rakennamme kestävämpää ja vastuullisempaa, taloudellista arvoa vaalivaa sekä ympäristön ja ihmisten hyvinvoinnin huomioivaa kaupunkiympäristöä. Kutsumme tätä lähestymistä elinkaariviisaudeksi. Tuomme aidon innostuksen ja läsnäolon mukanamme jokaiseen kohtaamiseen, ja kuunteleminen on yksi tärkeimmistä tavoistamme toimia. Sillä uskomme siihen, että vain keskustelun kautta maailma voi muuttua.

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa. Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 770,1 miljoonaa euroa. Noin 1 000 SRV:läisen lisäksi työllistämme noin 3 800 kumppanin verkoston.