• SRV Yhtiöt Oyj/

Helsingin Kalasataman neljänteen tornitaloon tulee 240 vuokra-asuntoa palveluiden ja erinomaisten liikenneyhteyksien äärelle - 98 metriin kurottava tornitalo on saavuttanut harjakorkeutensa

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE      13.12.2022    KLO 14.00

SRV:n Helsingin Kalasatamaan rakentamaan kahdeksan tornitalon kokonaisuuteen kuuluva Asunto Oy Helsingin Visio kurottaa näyttävästi 98 metrin korkeuteen meren pinnasta. Sen 24 kerrokseen tulee 240 vuokra-asuntoa sekä tilat päiväkodille REDI kauppakeskuksen katon päällä sijaitsevan piha-alueen tasolle. Tornitalon 22. kerrokseen tulee asukkaiden käyttöön yhteiskäyttötilat, joista löytyy mm. sauna ja maisematerassi. Tornitalosta pääsee sujuvasti palveluiden ääreen REDI kauppakeskukseen ja julkiset liikenneyhteydet ovat erinomaisesti hyödynnettävissä Kalasataman metroaseman sijaitessa REDI kauppakeskuksen kolmannessa kerroksessa. Rakennuksen energiatehokkuuteen on panostettu laadukkaalla poistoilman lämmöntalteenotolla, sekä jäteveden lämmön talteenotolla. Toimenpiteillä rakennus on saatu A-energialuokkaan ja se on luokiteltu Breeam Very Good -tasoon.

Tornitalo Visio sijaitsee REDIn lounaiskulmassa, josta on näköala etelään ja länteen Helsingin keskustaan. Vuokrattavaa pinta-alaa on yhteensä noin 10 000 m2, päiväkotitilat mukaan lukien. Rakentaminen käynnistyi tammikuussa 2022 ja tornitalon on määrä valmistua vuoden 2024 tammikuussa.

SRV ja PATRIZIA, johtava kansainvälinen kiinteistönvarainhoitaja, allekirjoittivat sopimuksen vuokra-asuntoja ja päiväkotitilat sisältävän asuintornin toteuttamisesta Helsingin Kalasatamaan loppuvuodesta 2021. ”Kalasataman neljäs tornitalo, Visio, on erinomainen esimerkki SRV:n asuntotuotannosta, jossa asunnot löytyvät hyvien liikenneyhteyksien varrelta läheltä palveluita. Tornitalot tarjoavat ensimmäisenä Suomessa mahdollisuuden elämiseen pilvenpiirtäjässä. Korkea rakentaminen on myös kestävää kaupunkikehitystä, kun tontit hyödynnetään tehokkaasti tiiviissä kaupunkiympäristössä ylöspäin rakentaen ja hyvien julkisten liikenneyhteyksien lähelle”, kertoo SRV:n pääkaupunkiseudun asuntoliiketoiminnasta vastaava johtaja Jorma Seppä.

Bryga – puisto Kalasataman tornien kainalossa on viherrakentamista tiiviissä kaupunkirakenteessa

Kalasataman tornitalojen keskellä suojassa katujen vilskeeltä Itäväylän ja kauppakeskus REDIn katolla sijaitsee päivisin auki oleva puisto, Bryga, jossa voi hengähtää ja katsella merta tai edessä aukeavaa kaupunkia liikenteen pauhun jäädessä vaimennettuna lasikatteen alle. Tilan hyödyntäminen vilkkaa valtaväylän päällä on oiva tapa tuoda lisää viheralueita kaupunkirakenteeseen.

Kalasataman tornitaloista on kulkuyhteys Brygalle, jonka istutusalueet lisäävät kaupunkiluonnon monimuotoisuutta, parantavat pienilmasto-olosuhteita ja akustiikkaa, vähentävät tuulisuutta ja hulevesien kuormitusta viemäreihin sekä sitovat ilman epäpuhtauksia. Brygan pinta-alasta on noin 35 prosenttia kasvillisuutta ja 18 prosenttia muuta vettä läpäisevää pintaa ja sieltä löytyy 52 eri kasvilajia, jotka ovat tärkeitä myös linnuille ja hyönteisille.

Kalasataman tornien asuntokunnista vain alle kolmanneksella on oma autopaikka

Koska kaikki palvelut ovat lähellä, omaa autoa ei välttämättä tarvita. Metrolla matka Helsingin keskustaan kestää kuusi minuuttia, Espoon Keilaniemeen kuusitoista ja koko pääkaupunkiseudun raideverkosto on helposti käytettävissä. Kalasataman tornien asuntokunnista vain alle kolmannes onkin ottanut autopaikan omalle autolle.

Kalasatamassa yhdistyy luonnon läheisyys, monipuoliset palvelut, toimivat liikenneyhteydet ja hyvä asuntotarjonta houkuttelevaksi kokonaisuudeksi. Kalasatama onkin kehittynyt yhdeksi Helsingin halutuimmista uusista asuinalueista.

Kalasatamaan rakennettavat kahdeksan tornia ovat SRV:n historian suurin rakennushanke. Tornitaloista ensimmäisenä valmistui vuonna 2019 Majakka, ja vuonna 2021 Loisto. Syksyllä 2022 valmistui Lumo One, josta löytyy Kojamon vuokrattavia Lumo-koteja. Rakenteilla oleva Visio on SRV:n omakehitteinen hanke. Omakehitteiset asuntokohteet ovat SRV:n kehittämiä hankkeita, jotka SRV myy sijoittajalle pääosin ennen rakentamisen aloittamista.

Jorma Seppä, johtaja, Asuntoliiketoiminta PKS, SRV, puh. 040 727 3771, jorma.seppa@srv.fi

Heli Pulkkinen, viestinnän asiantuntija, puh. 050 411 0787, heli.pulkkinen@srv.fi

Tiedotteen liitteenä oleva kuva: SRV

SRV on suomalainen rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Rakennamme kestävämpää ja vastuullisempaa, taloudellista arvoa vaalivaa sekä ympäristön ja ihmisten hyvinvoinnin huomioivaa kaupunkiympäristöä. Kutsumme tätä lähestymistä elinkaariviisaudeksi. Tuomme aidon innostuksen ja läsnäolon mukanamme jokaiseen kohtaamiseen, ja kuunteleminen on yksi tärkeimmistä tavoistamme toimia. Sillä uskomme siihen, että vain keskustelun kautta maailma voi muuttua.

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 932,6 miljoonaa euroa. Noin 1 000 SRV:läisen lisäksi työllistämme noin 3 600 kumppanin verkoston.