Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali 2:n laajennushankkeessa toteutuspäätös – SRV käynnistää työmaan

SRV YHTIÖT OYJ     SIJOITTAJAUUTINEN     27.11.2018, KLO 10.00

Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali 2:n laajennus- ja muutostöiden allianssihankkeen rakentaminen käynnistyy. Finavia on tehnyt toteutuspäätöksen, jonka myötä SRV pääsee käynnistämään alueella ensimmäisen toteutusvaiheen osalta tärkeitä valmistelevia töitä. Terminaali 2:n laajennustyön hanke merkitään SRV:n tilauskantaan ja ensimmäisen vaiheen kokonaiskustannusarvio on noin 250 miljoonaa euroa. Hankkeen varsinainen toteutusvaiheen sopimus allekirjoitetaan keväällä 2019, kun hankkeen lopullinen tavoitekustannus selviää.

SRV:n osalta T2:n laajennus- ja muutostöiden kehittämisvaihe alkoi kesällä 2017, kun SRV tuli valituksi hankkeen allianssiurakan rakentamisen palveluntuottajaksi. Joulukuussa 2018 alueella käynnistetään työmaan perustamista, purkutöitä ja uuden pysäköintilaitoksen maanrakennustöitä. Suunniteltujen laajennus- ja muutostöiden on määrä valmistua vaiheittain vuosien 2021-2022 aikana.

”Helsinki-Vantaan terminaali 2:n laajennus- ja muutoshanke on meille erittäin mielenkiintoinen rakennushanke, sillä kyseessä on merkittävä kansainvälisen lentoliikenteen solmukohta. Olemme näyttäneet osaamisemme alueella jo aiemmin lentokentän juna-aseman, P5-pysäköintilaitoksen laajennuksen sekä kunnossapitokeskuksen rakentamisessa”, kertoo SRV:n varatoimitusjohtaja Juha Toimela.

Helsinki-Vantaan lentoaseman laajennus- ja muutostöiden tavoitteena on luoda nykyisen terminaali 2:n eteen uudenlainen lentomatkustajia palveleva alue, joka valmistuu vuonna 2021. Terminaaliin rakennetaan uudisosa lähtöselvitystä, turvatarkastusta, matkatavaroiden luovutusta ja matkustajien vastaanottamista varten, sekä eri liikennemuodot yhdistävä matkakeskus. Terminaali 2:n nykyiset lähtö- ja tuloaulat uudistetaan porttialueeksi. Uudisrakennuksen ja remontoitavan alan laajuus on yhteensä 75 000 neliömetriä, josta laajennuksen osuus on noin 40 000 neliömetriä.

”Terminaali 2:n laajennus on merkittävä osa Finavian yli miljardin euron investointiohjelmaa. Sen tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan kilpailuasemaa merkittävänä eurooppalaisena vaihtokenttänä sekä valmistautua tulevaisuudessa palvelemaan 30 miljoonaa matkustajaa. Helsinki-Vantaan vahvuuksia ovat sujuva ja mutkaton matkustaminen, ystävällinen henkilökunta ja innovatiiviset palvelut. Ne haluamme säilyttää myös matkustajamäärien kasvaessa. Tammikuussa käynnistyvä rakennushanke tukee vahvasti asiakaskokemustavoitteitamme”, sanoo lentoasemanjohtaja Joni Sundelin Finaviasta.

Hankkeen kehitysvaihe ja toteutusvaihe viedään läpi Suomessa yleistyneellä allianssimallilla, jossa hankkeen suunnittelu ja rakentaminen toteutetaan yhdessä ja riskit ja hyödyt jaetaan allianssin toimijoiden kesken. Helsinki-Vantaan lentoaseman laajennustöiden allianssiin kuuluvat SRV, Finavia sekä suunnitteluryhmään kuuluvat Arkkitehtitoimisto ALA Oy, Arkkitehtitoimisto HKP Oy ja Ramboll Finland Oy.

Juha Toimela, johtaja, Suomen liiketoiminta, SRV, p. 040 594 5473, juha.toimela@srv.fi
Johanna Henttonen, vt. viestintäjohtaja, SRV, p. 040 530 0778, ext-johanna.henttonen@srv.fi
Finavia Oyj, Media Desk, p. 020 708 2002, comms@finavia.fi (ARKISIN klo 8-16)

Facebook   LinkedIn   Twitter   Instagram