• SRV Yhtiöt Oyj/

Helsinkiin nousee uusi puurakenteinen luonnontiedelukio – harjakorkeuden saavuttanut rakennus valmistuu käyttöön syyslukukaudeksi 2023

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE     24.8.2022, KLO 13.00

Puurakenteinen Helsingin luonnontiedelukio toteutetaan Helsingin yliopiston Kumpulan kampukselle. Tavoitteena on luoda yliopistokampuksen osana oleva turvallinen, terveellinen, tarkoituksenmukainen ja muuntojoustava oppimisympäristö. Uudisrakennuksessa ja yhteiskäyttöisissä tiloissa voidaan järjestää toimintaa noin 900 lukio-opiskelijalle. Viisikerroksisen uudisrakennuksen laajuus on noin 5400 bruttoneliömetriä. Rakennustyöt käynnistyivät kesällä 2021 ja uusi lukio valmistuu opiskelijoiden käyttöön syyslukukaudeksi 2023. Puisen rakennuksen rungon pystytyksessä avainasemassa ovat olleet yksityiskohtainen ennakkosuunnittelu, kattava kosteudenhallintasuunnitelma ja olosuhteiden hallinta työmaalla.

Helsingin Yliopistokiinteistöille toteutettavan koulun rakentamisesta vastaa SRV, arkkitehtisuunnitelmista Arkkitehdit AFKS ja talotekniikkaurakasta Quattroservices. Uudisrakennuksen toteuttaminen yliopiston Kumpulan kampuksen yhteyteen mahdollistaa lukiolle suunniteltavan uudisrakennuksen sekä yliopiston olemassa olevien tilojen tehokkaan yhteiskäytön. Toteuttamalla osittain yhteiskäyttöisiä tiloja luodaan monipuolisia mahdollisuuksia luonnontieteen opiskeluun ja yhteisöllisyyden lisäämisen kampuksella.

Keväällä 2021 käynnistyneellä työmaalla aloitettiin maanpäällisten kerrosten runkorakenteiden pystytys maaliskuussa 2022. Puuelementtirunko valmistui kesäkuussa ja samanaikaisesti rakennus saatiin säältä suojaan. Vaipan sulkemisen jälkeen alkoivat julkisivun puuverhous-, vesikatto-, väliseinä-, palosuojaus- ja talotekniikkatyöt. Rakennuksen lämmittämiseen käytetään maa- ja kaukolämpöä. Kesäkuussa porattiin maalämpöreiät ja maalämmön keruupiiriputkistot kokoomakaivoineen asennettiin heinäkuussa. Työmaalla on työskennellyt sisätyövaiheen käynnistyttyä enimmillään noin 80 henkilöä.

Puurakenteiden asennusjärjestys ja työnaikaiset rakenteet on suunniteltu hyvissä ajoin yhteistyössä urakoitsijan ja rakennesuunnittelijan kanssa. ”Rakennustekniset yksityiskohdat on suunniteltu erityisesti kosteudenhallinta huomioiden. Mm. elementtien saumat on puhdistettu tarkasti ennen saumojen sulkemista kosteus- ja höyrytiiviisti. CLT-elementtien piiloon jäävät syrjäpinnat on käsitelty tehtaalla kosteussuoja-aineella”, kuvailee projektipäällikkö Jani Lundberg SRV:ltä.

Kosteudenhallinnan suunnitteluun panostettiin merkittävästi ennen puurunkotöiden aloittamista

Massiivipuu soveltuu rakentamiseen ilman sääsuojaa erinomaisesti, sillä puulla on luonnollinen kyky sitoa ja luovuttaa kosteutta. Puun käyttö rakennusmateriaalina on ilmaston kannalta älykäs valinta ja kestävä ratkaisu. Puurakentaminen on ekologinen vaihtoehto, jolla on muita materiaaleja pienempi hiilijalanjälki.

Merkittävä osa hankkeen kosteudenhallintaa on suunnitteluun liittyvien detaljien ennakointi ja suunnittelu. Hankkeessa on etsitty yhdessä tilaajan, käyttäjän, urakoitsijan, suunnittelijoiden ja eri asiantuntijoiden kanssa kosteudenhallinnan kannalta parhaat ratkaisut, joilla saadaan kokonaisuuden kannalta laadukkain mahdollinen toteutus. Puurakenteet on suunniteltu kestämään asennusaikana ilmankosteuden vaihteluita ja sateita. ”Ratkaisuja on haettu yhdessä parhaiden asiantuntijoiden kanssa tavoitteena turvallinen ja terveellinen lopputulos”, kertoo hanketta rakennuttavan Helsingin Ylipistokiinteistöjen toimitusjohtaja Jaana Ihalainen.

Helsingin luonnontiedelukion CLT-levyt hankitaan Stora Ensolta, puurunkourakoitsijana toimii Puurakentajat.

Tutustu hankkeeseen: https://www.srv.fi/tyomaat/2869-helsingin-luonnontiedelukio/

Jani Lundberg, projektipäällikkö, SRV, p. 040 865 2567, jani.lundberg@srv.fi

Heli Pulkkinen, viestinnän asiantuntija, SRV, p. 050 411 0787, heli.pulkkinen@srv.fi

Jaana Ihalainen, toimitusjohtaja, Helsingin Yliopistokiinteistöt, p. 050 5709 580, jaana.ihalainen@hel.fi

Riitta-Leena Inki, Helsingin yliopisto, viestinnän asiantuntija, p. 050 448 5770, riitta-leena.inki@helsinki.fi

Vera Schulman, Yksikön päällikkö, Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, puh. 09 31020777, vera.schulman@hel.fi

Uutisen liitteenä oleva kuva: SRV

SRV on suomalainen rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Rakennamme kestävämpää ja vastuullisempaa, taloudellista arvoa vaalivaa sekä ympäristön ja ihmisten hyvinvoinnin huomioivaa kaupunkiympäristöä. Kutsumme tätä lähestymistä elinkaariviisaudeksi. Tuomme aidon innostuksen ja läsnäolon mukanamme jokaiseen kohtaamiseen, ja kuunteleminen on yksi tärkeimmistä tavoistamme toimia. Sillä uskomme siihen, että vain keskustelun kautta maailma voi muuttua.

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa sekä Suomessa että Venäjällä. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 932,6 miljoonaa euroa. Noin 1 000 SRV:läisen lisäksi työllistämme noin 3 600 kumppanin verkoston.