• SRV Yhtiöt Oyj/

Helsinkiin valmistui uusi puurakenteinen luonnontiedelukio – oppilaat saavat uudet tilat käyttöönsä syyslukukaudella 2023

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE     03.07.2022, KLO 10.30

Puurakenteinen Helsingin luonnontiedelukio on valmistunut Helsingin yliopiston Kumpulan kampukselle. Uudisrakennuksessa ja yhteiskäyttöisissä tiloissa voidaan järjestää toimintaa noin 900 lukio-opiskelijalle. Rakennustyöt käynnistyivät kesällä 2021 ja nyt valmistuneet uudet tilat ovat opiskelijoiden käytössä syyslukukaudella 2023. Puisen rakennuksen rungon pystytyksessä avainasemassa oli yksityiskohtainen ennakkosuunnittelu, kattava kosteudenhallintasuunnitelma ja olosuhteiden hallinta työmaalla.

Terveellinen, muuntojoustava ja elinkaariviisas oppimisympäristö

Hankkeen tavoitteena on ollut luoda yliopistokampuksen osana oleva turvallinen, terveellinen, tarkoituksenmukainen ja muuntojoustava oppimisympäristö. Tiloissa on hyödynnetty taloteknisiä ratkaisuja, jotka lisäävät tilojen käytön miellyttävyyttä. Esimerkiksi rakennuksen sisäkattoon on kiinnitetty ilman hiilidioksidipitoisuutta mittaavia antureita. Myös tilojen monikäyttöisyyteen on kiinnitetty huomiota – sisätiloissa ei ole kantavia väliseiniä ja sen vuoksi tila on mahdollisimman muunneltava. Viisikerroksisen uudisrakennuksen laajuus on noin 5400 bruttoneliömetriä.

Kumpulan luonnontiedelukiossa elinkaariviisaus toteutuu monella tavalla. Puu rakennusmateriaalina on ilmaston kannalta kestävä ja ekologinen vaihtoehto, sillä puulla on muita materiaaleja pienempi hiilijalanjälki. Puuta on käytetty monipuolisesti myös rakennuksen sisustamisessa. Energiatehokkuuteen on panostettu hyödyntämällä paikallista uusiutuvaa energiaa. Katolle asennetut aurinkopaneelit tuottavat energiaa kiinteistön käyttöön ja rakennuksen päälämmitysmuotona toimii maalämpö. Hankkeelle tavoitellaan LEED-ympäristösertifikaatin Gold-tasoa.

Kosteudenhallinnan suunnitteluun panostettiin merkittävästi ennen puurunkotöiden aloittamista

Työmaalla aloitettiin maanpäällisten kerrosten runkorakenteiden pystytys maaliskuussa 2022. Puuelementtirunko valmistui kesällä 2022 ja samanaikaisesti rakennus saatiin säältä suojaan. ”Työt työmaalla etenivät suunnitellun aikataulun mukaan ja työturvallisuus oli rakentamisen aikana hyvällä tasolla. Kiitos onnistumisesta kuuluu työmaaorganisaatiollemme sekä hyville kumppaneille”, kertoo projektipäällikkö Jani Lundberg SRV:ltä.

Massiivipuu soveltuu rakentamiseen ilman sääsuojatelttaa erinomaisesti, sillä puulla on luonnollinen kyky sitoa ja luovuttaa kosteutta. Puurakenteiden asennusjärjestys ja työnaikaiset rakenteet suunniteltiin hyvissä ajoin yhteistyössä urakoitsijan ja rakennesuunnittelijan kanssa. Rakennustekniset yksityiskohdat suunniteltiin erityisesti kosteudenhallinta huomioiden. Esimerkiksi elementtien saumat puhdistettiin tarkasti ennen niiden sulkemista kosteus- ja höyrytiiviisti. CLT-elementtien piiloon jäävät syrjäpinnat käsiteltiin jo tehtaalla kosteussuoja-aineella.

Merkittävä osa hankkeen kosteudenhallintaa oli suunnitteluun liittyvien detaljien ennakointi. Hankkeessa etsittiin yhdessä tilaajan, käyttäjän, urakoitsijan, suunnittelijoiden ja eri asiantuntijoiden kanssa kosteudenhallinnan kannalta parhaat ratkaisut, joilla saatiin kokonaisuuteen nähden laadukkain mahdollinen toteutus. ”Ratkaisuja haettiin yhdessä parhaiden asiantuntijoiden kanssa tavoitteena turvallinen ja terveellinen lopputulos”, kertoo hanketta rakennuttavan Helsingin Ylipistokiinteistöjen toimitusjohtaja Jaana Ihalainen.

Helsingin Yliopistokiinteistöille toteutettavan koulun rakentamisesta on vastannut SRV, arkkitehtisuunnitelmista Arkkitehdit AFKS ja talotekniikkaurakasta Quattroservices. Työmaalla on työskennellyt sisätyövaiheen käynnistyttyä parhaimmillaan noin 80 henkilöä. Rakennuksen CLT-levyt hankittiin Stora Ensolta, puurunkourakoitsijana toimi Puurakentajat.

Jani Lundberg, projektipäällikkö, SRV, p. 040 865 2567, jani.lundberg@srv.fi
Heidi Tetteh, viestintäpäällikkö, SRV, puh. 040 662 3220, heidi.tetteh@srv.fi
Jaana Ihalainen, toimitusjohtaja, Helsingin Yliopistokiinteistöt, p. 050 5709 580, jaana.ihalainen@helsinki.fi
Riitta-Leena Inki, Helsingin yliopisto, viestinnän asiantuntija, p. 050 448 5770, riitta-leena.inki@helsinki.fi
Vera Schulman, Yksikön päällikkö, Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, puh. 09 31020777, vera.schulman@hel.fi

Tiedotteen liitteenä oleva kuva: SRV

SRV on suomalainen rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Rakennamme kestävämpää ja vastuullisempaa, taloudellista arvoa vaalivaa sekä ympäristön ja ihmisten hyvinvoinnin huomioivaa kaupunkiympäristöä. Kutsumme tätä lähestymistä elinkaariviisaudeksi. Tuomme aidon innostuksen ja läsnäolon mukanamme jokaiseen kohtaamiseen, ja kuunteleminen on yksi tärkeimmistä tavoistamme toimia. Sillä uskomme siihen, että vain keskustelun kautta maailma voi muuttua.

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa. Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 770,1 miljoonaa euroa. Noin 1 000 SRV:läisen lisäksi työllistämme noin 3 800 kumppanin verkoston.