Itiksen työmaa Uudenmaan turvallisimpia

15.2.2013

Kauppakeskus Itiksen peruskorjaustyömaa valittiin toiseksi Rakennusteollisuuden Uudenmaan piirin järjestämässä vuoden 2012 työturvallisuuskilpailussa. Turvallisesti 2000-luvulla -kilpailu on osa Rakennusteollisuuden ”Nolla tapaturmaa rakennusteollisuudessa 2020” -hanketta. Työmaa palkittiin talonrakennussarjassa erittäin korkean työturvallisuutta mittaavan TR-tuloksen ansiosta. Mittaustulos oli 98,2 prosenttia.

– Hyvän tuloksen takana on työmaan systemaattinen SRV Mallin mukainen toiminta. Perehdytykseen ja riskien arviointiin on panostettu ja yhteistoimintakäytännöt ovat huippuluokkaa, SRV:n turvallisuuspäällikkö Jari Korpisaari kertoo.

SRV peruskorjaa Suomen suurinta kauppakeskusta vaativissa oloissa. Kauppakeskus on ollut käytössä koko korjaustyön ajan. Siksi työt ovat vaatineet paljon tavanomaista enemmän ennakkosuunnittelua ja tarkkaa aikatauluttamista sekä suojausta työalueiden erottamiseksi käytössä olevista tiloista. Väliaikaisjärjestelyistä on tiedotettu kauppakeskuksen eri käyttäjäryhmiä.

– Rakennuskohteen turvallisuudessa on pitänyt huomioida sekä työmaalla työskentelevät että tuhannet ihmiset, jotka liikkuvat työkohteiden läheisyydessä. Häiritseviä tai vaaraa aiheuttavia töitä on siirretty tehtäväksi yöaikaan, sanoo peruskorjausurakasta vastaava projektipäällikkö Mirja Serenius SRV:stä.

Hankkeen tilaaja Wereldhave Finland Oy uudistaa keskusta mittavassa hankkeessa.

– Kauppakeskus Itis uudistetaan täydellisesti. Uudistustyö on jo saatu puoliväliin ja kokonaisuudessaan Itis valmistuu vuonna 2014. Pinta-alaltaan Pohjoismaiden suurin kauppakeskus halutaan nostaa johtavaksi kaikilla mittareilla mitattuna, Itiksen kauppakeskusjohtaja Kirsi Feirikki iloitsee turvallisuuspalkinnosta.

Työmaan turvallisuuskilpailun TR-mittaukset perustuvat Etelä-Suomen aluehallintoviraston suorittamaan mittaukseen. TR-mittaus on rakennusalan yleinen mittaustapa, joka suoritetaan työmaan toimesta kerran viikossa. Mittarissa arvioidaan muun muassa telineiden, koneiden ja suojausten tasoa, työmaan yleistä järjestystä sekä yleistä työskentelyä.

SRV menestyi myös turvallisuuskilpailun maanrakennussarjassa, jossa Otaniemen Länsimetron asema- ja tunnelityömaa saavutti huikean 99 prosentin mittaustuloksen. Lisäksi aliurakoitsijoiden kunniamaininnan työturvallisuusasiansa moitteettomasta hoidosta sai SRV-konserniin kuuluva Maanrakennus Oy Laatutyö.

Jari Korpisaari, SRV, turvallisuuspäällikkö, 040 565 2429
Mirja Serenius, SRV, projektipäällikkö, 040 766 2130