Kalasataman ensimmäisen pilvenpiirtäjän asukkaat tyytyväisiä tornitaloasumiseen

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE      16.11.2020    KLO 14.00

Kalasataman ensimmäisen pilvenpiirtäjän asukkaat tyytyväisiä tornitaloasumiseen

SRV:n toteuttaman kyselyn mukaan Kalasataman asuintorni Majakan asukkaista 94 prosenttia on tyytyväisiä tornitaloasumiseen asumismuotona. Talon yhteistiloihin tyytyväisiä on 82 prosenttia, ja niistä suosituimpia ovat terassi ja kuntoilutila. Asumisen palveluita arvosti yli kolme neljästä, ja ne tulevat myös ensi vuonna valmistuvaan Loistoon.

Kalasataman torneista ensimmäisenä valmistunut Majakka sai asukkaansa marraskuussa 2019. SRV selvitti*, mitä asukkaat ovat mieltä tornitaloasumisesta noin vuoden asumisen kokemuksella. Kyselyn tulokset osoittavat, että 94 prosenttia vastaajista on tyytyväisiä tornitaloasumiseen asumismuotona. Tornitalossa asumisessa eniten asukkaita ovat ilahduttaneet monipuoliset palvelut, maisemat, sijainti ja liikenneyhteydet sekä yhteisöllisyys.

”Tulokset osoittavat konseptimme toimivaksi ja kaupunkien kehittämisen näkökulmasta tornit luovat uudenlaista asumisen kulttuuria Suomeen. Kalasataman tornitalojen ensimmäiset asukkaat pitävät torniasumisesta ja omaa asuintilaa laajentavista yhteistiloista. He arvostavat keskeistä sijaintia, upeita näkymiä sekä hissimatkan päässä olevia REDIn monipuolisia palveluita ja asukkaille kotiin tarjolla olevia asumisen palveluita, joiden avulla arjessa säästyy aikaa”, kertoo SRV:n asuntoliiketoiminnan johtaja Kim Jolkkonen.

Tornitaloasumisessa parasta on näköalaterassi

Vastaajista 82 prosenttia on tyytyväisiä Majakan yhteistiloihin kokonaisuutena. Vastaajat arvostavat eniten 134 metrin korkeudellaan Suomen ensimmäiseksi pilvenpiirtäjäksi yltävän rakennuksen 33. kerroksessa sijaitsevaa terassia (86%). Seuraavaksi eniten arvostusta herättävät talon kuntoilutila (83%), sekä 33. kerroksen juhlatila (73%) ja isot saunatilat (73%). Arvostus näkyy myös tilojen käyttämisessä – sama kärki on asukkaiden eniten käytetyimpiä yhteistiloja.

”Palveluita ja yhteistiloja suunniteltiin asukkaiden kanssa tiiviissä yhteistyössä jo Majakan rakentamisen aikana. Erityisesti kuntosalin varustusta työstettiin tiiviisti, ja onkin ilo nähdä, että tämä työ on tuottanut hedelmää kuntosalin ollessa yksi käytetyimpiä yhteistiloja”, kertoo SRV:n asumisen palveluiden kehityspäällikkö Lotta Toivonen.

Yhteistilat ovat myös kirvoittaneet asukkaissa yhteisöllisyyttä, joka tuo asumiseen merkittävää lisäarvoa. Yhteistiloissa on järjestetty muun muassa maalauskerhoja, käsityöryhmiä ja sunnuntaibrunsseja terassin juhlatilassa. Palveluiden ja tilojen kehittämisessä on mukana myös Majakan taloyhtiön hallitus.

Asukkaat arvostavat palveluiden helppoa tilausta

Vastaajista 76 prosenttia on tyytyväisiä tarjolla oleviin asumisen palveluihin kokonaisuutena. Arvokkaimmiksi palveluiksi koetaan asukkaiden omana tiedotuskanavakin toimiva palveluiden ja tilavarausten tilausjärjestelmä Asumi. Seuraavaksi arvostetuimmat palvelut ovat aulanäytöt, Postin pakettilokerikko sekä talon älykäs hissijärjestelmä. Lisämaksullisista palveluista suosituimpia ovat catering-palvelut (34%), ikkunanpesu (31%), pesulapalvelu (30%) sekä talotiimin handyman (28%), jolta saa apua arjen pieniin korjaustöihin.

”Asumisen palveluiden kehitys asukkaiden kanssa jatkuu edelleen, ja samalla luomme uutta pohjaa Loiston palveluille. Parhaillaan rakenteilla olevaan Loistoon on tulossa myös uutuutena vierashuoneisto, jonka konseptia lähdemme seuraavaksi kehittämään työpajalla tulevien loistolaisten kanssa”, Lotta Toivonen kertoo.

Aulapalvelu tarjoaa tietoa ja ylläpitää laatua

Majakan ensimmäisessä kerroksessa on ainutlaatuinen hotellimainen aula, jossa palvelukoordinaattorit ylläpitävät korkeatasoisen asumisen aulapalvelua. Yli kolme neljästä vastaajasta on tyytyväisiä aulasta saamaansa palveluun (76%). Reilu puolet kokee saavansa aulapalvelusta lisäarvoa asumiseen (55%). Erityisesti aulapalvelun tarjoamista palveluista arvostetaan yhteistilojen laatua ylläpitäviä tarkistuskäyntejä, asukasneuvontaa sekä tiedottamista ajankohtaisista asioista.

Majakka on osa kahdeksan tornitalon kokonaisuutta, jota rakennetaan Helsingin suosituimmalle uudistuvalle asuinalueelle Kalasatamaan. Parhaillaan Majakan viereen rakentuu aikataulussaan toinen asuintorni, 124-metrinen Loisto, jonka arvioitu valmistuminen on vuoden päästä marraskuussa 2021. 32-kerroksiseen Loistoon tulee 249 uutta kotia ja Loiston myynti on parhaillaan käynnissä. Lisäksi alueella on rakenteilla kolmas asuintorni, 121 metrin korkeuteen ylettyvä 31-kerroksinen Lumo One, johon tulee 291 vuokra-asuntoa. Lumo One valmistuu syksyllä 2022.

* SRV toteutti kyselyn syksyllä 2020. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 175 kappaletta. Kohderyhmänä oli Kalasataman tornitalo Majakan 282 asunnon asukkaat. Vastaukset annettiin nimettömästi ja tietoja käsitellään luottamuksellisesti.

Kim Jolkkonen, johtaja, Asunnot PKS-seutu, puh. 0400 243 144, kim.jolkkonen@srv.fi

Lotta Toivonen, kehityspäällikkö, Asumisen palvelut, SRV, puh. 050 385 8953, lotta.toivonen@srv.fi
Heidi Tetteh, viestintäpäällikkö, SRV, p. 040 662 3220, heidi.tetteh@srv.fi

Tiedotteen liitteenä oleva kuva: SRV

SRV on rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Haluamme tarjota parhaan asiakaskokemuksen kaupunkikeskusten rakentajana ja olla alan innostavin työpaikka. Tuomme aidon yhteistyön ja innostuksen jokaiseen kohtaamiseen. Vastuullisuus näkyy kaikessa toiminnassamme.

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä vuodesta 2007 listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa ja Venäjällä. Liikevaihtomme vuonna 2019 oli 1 061 miljoonaa euroa ja meillä työskentelee yli 1 000 ihmistä. Lisäksi työllistämme hankkeissamme lähes 4 000 alihankkijan verkoston.