• SRV Yhtiöt Oyj/

Katto kuin koru - Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalilaajennuksen puinen alakatto on vuoden 2022 Puupalkinnon voittaja

SRV YHTIÖT OYJ     UUTINEN      4.11.2022  KLO 10.00

SRV:n yhdessä allianssikumppaneiden kanssa toteuttaman Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalilaajennuksen upea puinen alakatto palkittiin vuoden 2022 Puupalkinnon voittajana. Suunnittelusta on vastannut ALA Arkkitehdit pääsuunnittelijanaan Juho Grönholm. Puualakaton on toteuttanut taidokkaana suomalaisena puusepäntyönä Raision Puusepät. Puualakatto on valmistettu Raision Puuseppien tuotantotiloissa Raisiossa.

Helsinki-Vantaan lentoaseman pääsisäänkäynti ja terminaalilaajennus avattiin yleisölle joulukuussa 2021. Hanke toteutettiin allianssihankkeena, johon kuuluvat SRV ja Finavia sekä Arkkitehtitoimisto ALA, Arkkitehtitoimisto HKP ja Ramboll Finland. Puualakatto kilpailutettiin laajasti huhtikuussa 2019. Kilpailun tavoitteena oli löytää urakoitsija valtavan kokoiselle, uniikille puualakatolle, jota ei ainakaan tiedetty  aiemmin valmistetun missään. Kilpailutuksessa asetettiin tavoitteeksi kattolementtien tuotantokuvien valmistaminen yksityiskohtineen toteutuksen lisäksi. Kyseessä oli tietomallikohde, jossa urakoitsijan tuli sitoutua BIM-tietomallinnuksen tiedonkulkuprosesseihin.

Kahta samanlaista osaa ei puualakatosta löydy

Puualakatossa on käytetty monikerrospuulevyä, jonka  pintapuuna on suomalaista vähäoksaista kuusta. Paneelikerrosten välissä kulkee mustalla huovalla päällystetty äänieristyksenä toimiva akustovilla. Katon muoto aaltoilee ollen alimmillaan 2,8 metriä lattiasta ja korkeimmillaan 16 metrissä.

Kyseessä on tietomallinnuskohde, johon Raision Puusepät ovat mallintaneet koko puualakaton arkkitehdin piirtämistä paneelien pinnoista. Puuelementit on rakennettu 3D-tietomalliin pienimpiä yksityiskohtia myöten. Jokainen puurakenne, ruuvin reikä, elementin kannake sekä näkyvien puupaneeleiden syysuunnat löytyvät 3D-tietomallista. Puualakatosta ei löydy kahta samanlaista palaa. Jokainen osa on erilainen ja kaikki palat on nimikoitu. Katon kokoamisvaiheessa jokainen puuosa saapui yksitellen pakattuna työmaalle asennettavaksi.

“SRV:llä on tiukat vaatimukset työmaalla tehtävien asennusten työturvallisuudesta. Vaatimuksena ennen asennuksen aloittamista on tehdä asennustyöstä työn riskien arviointi. Lisäksi normaali käytäntö on, että asennustöistä toimitetaan meille ennakkoon laadittu asennussuunnitelma. Puualakaton elementtien asennukset sujuivat työmaalla hyvin, sillä elementit olivat huolellisesti suunnitellut ja tarkasti valmistetut. Myös kuorman purut työmaalla varattiin hyvissä ajoin etukäteen”, kertoo katon asennustöiden sujumisesta Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalilaajennuksen työmaapäällikkö Jukka Nikkola.

“Varmistaaksemme paneelien asennuksen sujumisen työmaalla suunnitellusti, rakensimme omalle tehtaallemme autenttiset olosuhteet asennuksen testaamiseksi. Nostimme testielementin ketjunostimilla ylös kuljetuskärrystä ja samanaikaisesti elementti käännettiin ilmassa vaakatasoon. Menetelmä ja tekniikka videoitiin ja toimitettiin hyväksyttäväksi työmaalle, josta saimme aloitusluvan asennukselle. Mieleenpainuvin hetki oli, kun saimme asennettua ensimmäiset kuusi elementtiä, ja näimme paneelien muotojen jatkuvan elementistä toiseen ilman ylimääräisiä pykäliä”, kertoo toimituksen suunnittelusta ja sujumisesta Raision Puuseppien toimitusjohtaja Jarmo Yrjölä.

Iso kokonaisuus kalustepuusepäntyön tarkkuudella

Tuomariston palkintoperusteissa todetaan mm. seuraavaa: ”Vapaamuotoisen alakaton toteutus ja työnjälki on hieno esimerkki siitä, kuinka myös isoja kokonaisuuksia pystytään toteuttamaan kalustepuusepäntyön tarkkuudella. Teknisesti erittäin haastavan kokonaisuuden toteuttaminen visiosta käytäntöön on ollut mahdollista hyödyntämällä esivalmistettuja elementtejä. Alakattorakenne koostuu yli 500 yksilöllisestä elementistä. Tinkimättömän viimeistelyn ja tasalaatuisen pintakäsittelyn ansiosta katto on yhtenäinen kokonaisuus. Neljästä pisteestä vetotangoilla kattorakenteisiin kiinnitetyt jykevät puuelementit auttavat myös alakattotilan huoltamisessa, sillä ne kantavat oman painonsa lisäksi ihmisen painon”.

Puuinfon nimeämään tuomaristoon kuuluivat arkkitehtiliitto SAFA:n puheenjohtaja arkkitehti SAFA Henna Helander, Oulun yliopiston arkkitehtuurin yksikön yliopisto-opettaja arkkitehti SAFA Matti Lakkala, ympäristöministeriöstä puurakentamisen ohjelman projektiasiantuntija arkkitehti SAFA Simon le Roux ja Aalto-yliopiston arkkitehtuurilaitoksen lehtori arkkitehti SAFA Karola Sahi.

Voittaneen työn toteutuksesta ovat vastanneet mm:

• Arkkitehtisuunnittelu: Arkkitehtitoimisto ALA Oy, pääsuunnittelija arkkitehti SAFA Juho Grönholm

• Rakennuttaja/Tilaaja: Finavia, projektijohtaja Martti Nurminen

• Rakennesuunnittelu, koko hanke: Ramboll Finland Oy, johtaja Hannu Nissinen

• Rakennesuunnittelu, puualakatto: A-Insinöörit Oy, yksikönjohtaja Jukka Oja-Lipasti

• Päätoteuttaja: SRV, yksikönjohtaja Ossi Inkilä, työmaapäällikkö Jukka Nikkola

• Puuosien toimittaja: Raision puusepät, toimitusjohtaja Jarmo Yrjölä

Puuinfon tiedote: Vuoden 2022 Puupalkinnon voittaja on Helsinki-Vantaan lentoaseman sisäänkäyntirakennuksen alakatto

Finavian tiedote: Helsinki-Vantaan terminaalille voitto Puupalkintokilpailussa

Tiedotteen liitteenä oleva kuva: Tuomas Uusheimo

Heli Pulkkinen, viestinnän asiantuntija, SRV, puh. 050 411 0787, heli.pulkkinen@srv.fi

SRV on suomalainen rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Rakennamme kestävämpää ja vastuullisempaa, taloudellista arvoa vaalivaa sekä ympäristön ja ihmisten hyvinvoinnin huomioivaa kaupunkiympäristöä. Kutsumme tätä lähestymistä elinkaariviisaudeksi. Tuomme aidon innostuksen ja läsnäolon mukanamme jokaiseen kohtaamiseen, ja kuunteleminen on yksi tärkeimmistä tavoistamme toimia. Sillä uskomme siihen, että vain keskustelun kautta maailma voi muuttua.

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 932,6 miljoonaa euroa. Noin 1 000 SRV:läisen lisäksi työllistämme noin 3 600 kumppanin verkoston.