Kaupunkikeskus REDI avasi ovensa Helsingin Kalasatamassa

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE     20.9.2018, KLO 09.00

Kaupunkikeskus REDI avasi ovensa Helsingin Kalasatamassa

Kävijätavoite on ensimmäisenä vuonna 12 miljoonaa

Kaupunkikeskus REDI avasi tänään ovensa Helsingin Kalasatamassa. REDI on uusi tapa elää, viihtyä ja shoppailla keskellä kaupunkia, silti meren rannalla lähellä luontoa.

”Pankkikriisi oli juuri alkamassa, kun vuonna 2008 teimme ruutupaperille REDIn ensimmäistä suunnitelmaa. Jo silloin näimme, että itäisestä kantakaupungista puuttuvat palvelut. Tähän halusimme tarttua. Varmuus REDIn tarpeellisuudesta kasvoi Länsimetro-päätöksen jälkeen: metron jatkaminen loi pääkaupunkiseudulle aivan uudenlaisen itä-länsivyöhykkeen, jonka varrelle on kasvanut Kalasataman kaltaisia kaupunkikeskuksia. REDI on SRV:n historian suurin, kokonaisarvoltaan yli miljardin euron arvoinen rakennushanke. Se on ollut meille iso taloudellinen ponnistus, koska laadusta ei ole tingitty piiruakaan. Kaupunkimaisen tilan määrä kasvaa ja tiivistyy, sillä esimerkiksi pääkaupunkiseudulle muuttaa bussilastillinen uusia asukkaita päivässä. Tarvitaan lisää koteja sekä lähellä ihmistä olevia palveluita. Molemmat toteutuvat täällä REDIssä”, sanoo SRV:n toimitusjohtaja Juha Pekka Ojala.

REDIssä on 63 000 neliömetriä vuokrattavaa tilaa, mikä tekee siitä yhden Suomen suurimmista kauppakeskuksista. Vuokrattuja liiketiloja on reilu 200 ja niissä on lähes 180 toimijaa. REDI tavoittelee ensimmäisenä toimintavuonnaan 12 miljoonaa kävijää. REDI sijaitsee suurien pääteiden, Itäväylän ja Lahdenväylän risteyksessä. Keskuksen lähellä asuu 500 000 asukasta 15 minuutin ajomatkan säteellä ja 1,1 miljoonaa asukasta 30 minuutin ajomatkan säteellä.

”REDI ei ole vain kauppakeskus vaan kaupunkikeskus, jossa eletään, ollaan ja viihdytään. Ennen kauppakeskukseen mentiin vain ostoksille, nykyään sinne mennään ostosten ohella tapaamaan ystäviä, inspiroitumaan ja viihtymään. REDI on tuotu sinne missä ihmiset valmiiksi ovat. Se on osa kiinteää kaupunkirakennetta”, kertoo kauppakeskusjohtaja Pia Svensk REDIstä.

REDI kauppakeskus on SRV: n omakehitteinen hanke, jonka sijoittajaryhmään kuuluvat myös Ilmarinen, OP-ryhmä ja LähiTapiola.

Yhteisöllinen REDI on avoinna kaikille kaupunkilaisille

REDIssä on muoti- ja sisustusliikkeiden, ravintoloiden ja kahviloiden sekä päivittäistavarakauppojen lisäksi taidetta, elämyksiä ja liikuntamahdollisuuksia sekä arjen perus- ja hyvinvointipalveluja. Erikoisuuksia ovat mm. kiipeilyareena, vapaalentotunneli FÖÖNI sekä katolla sijaitseva puistokansi Bryga, joka on lähes Esplanadin puiston kokoinen, kaikille kaupunkilaisille tarkoitettu oleskelukeidas.

REDI on suunniteltu alusta lähtien asiakkaiden ehdoilla. Parkkipaikkoja meillä on runsaasti: autoille 2 000, joista sähköautoille useampi sata, ja polkupyörille alkuvaiheessa 1 500. Metrolaiturilta pääsee kulkemaan suoraan REDIn kolmanteen kerrokseen. Viihtyvyyttä on luotu taideteoksilla. REDI istuu ympäristöönsä hyvin – se on osa Kalasatamaa, jossa on aina tehty kauppaa, Pia Svensk kuvaa.

REDI tekee yhteistyötä mm. Jaakko Blombergin ja Helsinki Urban Artin kanssa. Yhteistyön tuloksena on syntynyt Kalasataman Vapaakaupunki, joka muuttaa syksyn ja talven ajaksi REDIin tuoden mukanaan uusia tuulia ja tehden siitä entistä mielenkiintoisemman paikan. Yhteisöllisyys näkyy REDIssä myös siten, että siellä on toimitilat mm. Aseman Lapsille, Helsinki Business Collegelle, Forum Viriumille sekä Kallion ja Paavalin seurakunnille.

”REDI on suunniteltu osaksi uudenlaista tiivistä kaupunkirakentamista. Sen sijaintipaikka satama-alueella näkyy ja tuntuu sekä interiöörissä että ulkopuolella. Meren ja sataman tuntu ovat läsnä materiaaleissa: corten-teräksessä, kuparissa ja lasissa. REDIn raffi olemus istuu satamaympäristöön. REDI ei ole suljettu kapseli, vaan kaupunkilaisten palvelukeskus, joka hengittää ulospäin lähiympäristöönsä”, kuvaa REDIn suunnittelusta vastanneen Arkkitehtitoimisto Helin & Co:n hallituksen puheenjohtaja, arkkitehti Pekka Helin.

Toimitusjohtaja Juha Pekka Ojala, SRV, p. 040 733 4173, jp.ojala@srv.fi

Kauppakeskusjohtaja Pia Svensk, REDI, p. 050 389 0569, pia.svensk@srv.fi