Kirkkonummen Fyyri palkittu Vuoden 2020 Betonirakenne -kunniamaininnalla

SRV YHTIÖT OYJ     UUTINEN      21.01.2021  KLO 17.00

Kirkkonummen Fyyri palkittu Vuoden 2020 Betonirakenne -kunniamaininnalla

SRV:n toteuttama Kirkkonummen uusi kirjasto Fyyri on tänään palkittu Vuoden 2020 Betonirakenne -kilpailun kunniamaininnalla. Kilpailun järjesti Betoniteollisuus ry. Syksyllä 2020 valmistuneessa kirjastohankkeessa uudistettiin vanha vuonna 1982 valmistunut kirjastorakennus sekä toteutettiin laajennus, jonka myötä rakennuksen pinta-ala kasvoi kaksinkertaiseksi 5000 bruttoneliömetriin. Kohde on hyvä esimerkki siitä, miten vanhan rakennuksen betonirunko on peruskorjattu osaksi uutta rakennusta.

Uusi kirjastotalo on Kirkkonummen kuntalaisten olohuone, joka kokoaa saman katon alle useita toimintoja ja palveluita. Kaikkien osapuolten toimivalla yhteistyöllä ja osaavalla betonin käytöllä on aikaansaatu rakennusteknillisesti onnistunut, ilmeikäs ja veistoksellinen arkkitehtoninen kokonaisuus, joka täydentää osaltaan Kirkkonummen historiallista miljöötä.

”Tällä työmaalla oli selvää, että kaikkea tekemistä määritti ensisijainen laatu ja toteutus. Kirjaston arkkitehtuuri on erittäin näyttävää, mutta kaikkien arkkitehtonisten ratkaisujen taustalla on usein myös haastava toteutus. Se on kuitenkin ollut sen arvoista, tätä kohdetta ei voi verrata tavalliseen kirjastorakennukseen. Lopputulos on todella vaikuttava, hanketta oli ilo olla mukana toteuttamassa, kertoo SRV:n työmaapäällikkö Veli-Pekka Heinäaho.

Talon rakenteissa ja sisätilojen pinnoissa betonia on käytetty kokonaisvaltaisesti. Betonirakenteilla ja betonipinnoilla on merkittävä rooli rakennuksen sisätilojen arkkitehtuurissa ja tunnelman luojana. Betoni materiaalina luo harmonisen kokonaisuuden muun sisustuksen kanssa.

Panoraamanäkymiä ja korkeita pilareita

Kirjastotalon uusi päätila on aikuisten lukusali, jonka tiheä veistoksellinen pylväikkömäinen betonirakenne luo vaikuttavan tilaelämyksen. Lukusalin ikkunaseinä toimii valaisimen varjostimen tavoin tuoden epäsuoraa valoa tiloihin. Kahvio ja lehtien lukutila ovat sijoitettu kapeina tiloina pitkän lasiseinäisen katetun terassin ääreen, jonka kautta vanha kivikirkko tulee osaksi kirjaston sisätilanäkymiä. Lehtisalin ja kahvilan välissä on paikallavaletusta betonista valmistetut ”portit”, jotka johdattavat lasten ja nuorten osastoille. Monikäyttöinen suuri betoninen lukuporras nousee kirjaston toiseen kerrokseen.

Kirjastorakennuksen uudisosan runko koostuu paikallavalu- ja valkobetonielementtirakenteista. Rakennus on perustettu paikallavaletun paalulaatan ja teräsbetonipaalujen varaan. Yläpohjan rakenteet on tehty betonista. Vesikattoon liittyvät vedenpoistokourut on valmistettu ja muotoiltu betonista pintalaatan valun yhteydessä. Rakennuksen jäykistävät seinät ja kuilut ovat pääosin paikallavalettuja.

Kirjaston sisätilojen uljasta näyttävyyttä tuo esiin rakennuksen betoninen runkokokonaisuus, jossa 100 hoikkaa valkobetonista valmistetuttua elementtipilaria ja -palkkia rajaavat kirjaston aikuisten- ja mediaosaston tilat. Panoraamanomaiset esteettömät näkymät avoimissa sisätiloissa on saavutettu haastavan pitkillä jänneväleillä ja palkkirakenteina. 11 metriä korkeiden hoikkien valkobetonipilareiden välissä on ikkunoiden vaakasaumoissa teräksiset nurjahdustuennat, joiden myötä pilarivistö toimii rakenteellisena kokonaisuutena ja tukeutuu 12 metriä korkean pohjoisseinän paikallavalurakenteisiin. 50 metrin pituiselta betoniselta lukutiskiltä avautuvat laajat näkymät ympäröivään maisemaan.

Päätilojen lattiat ja lukuportaat on päällystetty valkoisella kovabetonilla, joka toistaa valkobetonipintojen, -pilarien ja -palkkien sävyä. Betonirakenteinen saumaton lattia on hengittävä, kestävä ja helposti huollettava. Kohde on hyvä esimerkki julkisesta rakentamisesta, missä monipuolisella betonin käytöllä on aikaansaatu kestävää ja laadukasta rakentamista sekä pitkä käyttöikä ja muuntojoustavuus on ollut suunnittelun lähtökohtina.

Suunnittelusta ja toteutuksesta palkitaan:

Rakennuttaja: Kirkkonummen kunta
Arkkitehtisuunnittelu: JKMM Arkkitehdit Oy
Rakennesuunnittelu: Ramboll Finland Oy
Pääurakoitsija: SRV Rakennus Oy
Valkobetonielementtien toimittaja: YBT Oy

Lisätietoa kilpailusta: https://betoni.com/tapahtumat-ja-koulutukset/vuoden-betonirakenne/vuosi-2020/

Kuvia kohteesta: https://betoni.com/medialle/kuvapankki/betonipaivat-ja-nayttely/vuoden-betonirakenne/2020-kunniamaininta-kirkkonummen-paakirjasto-fyyri/

Heidi Tetteh, viestintäpäällikkö, SRV, puh. 040 662 3220, heidi.tetteh@srv.fi

Tiedotteen liitteenä oleva kuva: SRV

SRV on rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Haluamme tarjota parhaan asiakaskokemuksen kaupunkikeskusten rakentajana ja olla alan innostavin työpaikka. Tuomme aidon yhteistyön ja innostuksen jokaiseen kohtaamiseen. Vastuullisuus näkyy kaikessa toiminnassamme.

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä vuodesta 2007 listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa ja Venäjällä. Liikevaihtomme vuonna 2019 oli 1 061 miljoonaa euroa ja meillä työskentelee yli 1 000 ihmistä. Lisäksi työllistämme hankkeissamme lähes 4 000 alihankkijan verkoston.